בעבר היו חברות ישראליות גדולות ומצליחות שפעלו בכל העולם וזכו להצלחה נדירה, אבל קרסו ונעלמו בגלל שחיתות והתנהגות חסרת אתיקה ויושר של ההנהלה הבכירה.
חשוב להדגיש, כי מנכ"ל שמשקר תדיר לעובדים, מנהלים, משקיעים ולקוחות, עלול לגרום לנזק חמור לארגון, בטווח הקצר ובפרט בטווח הארוך.
אמון הוא אבן היסוד של קשרים עסקיים, וכאשר הוא נשחק ברמת המנהיגות העליונה, ההשלכות מחלחלות מטה וגולשות לכל רחבי החברה.
מעבר לפגיעה במוניטין, התנהגות כזו מערערת את מורל העובדים, התרבות הארגונית, היציבות הפיננסית ונאמנות הלקוחות.
יתר על כן, מנכ"ל שמרבה לשקר ופועל בניגוד לערכי התאגיד מערער את בסיס האמון עליו בנוי הארגון.
הנזק משתרע על פני מימדים מרובים, לרבות מחוברות עובדים, תרבות ארגונית, אמון משקיעים, נאמנות לקוחות ויציבות פיננסית.
חברות שהנהלתן אינה ישרה מועדות לתחלופה גבוהה, חוסר תפקוד תרבותי, פגיעה במוניטין וסיכונים משפטיים.
כדי למנוע נפילה כזו, ארגונים חייבים לאכוף אחריות בכל רמות ההנהלה ולטפח תרבות ארגונית המדגישה שקיפות, אתיקה והתאמה לערכים.
בטווח הארוך, עסקים שהמנהיגות שלהם היא כנה ואתית, ממוקמים טוב יותר לצמיחה בת קיימא ולהצלחה ארוכת טווח.
להלן 5 נזקים מרכזיים שגורמת לארגון הנהלה לא ישרה:
1 אובדן אמון ומורל העובדים:
כאשר עובדים מגלים שהמנכ"ל שלהם משקר או פועל בדרכים הסותרות את ערכי הארגון, האמון בארגון מתדרדר.
מנכ"ל לא ישר יוצר סביבת עבודה רעילה, כאשר העובדים הופכים מנותקים וציניים, ומפקפקים באותנטיות של הודעות החברה.
זה מוביל לרוב לירידה במורל, לפרודוקטיביות נמוכה יותר ולשיעורי תחלופה גבוהים יותר.
בהיעדר אמון במנהיגות, סביר להניח שעובדים לא יעשו את מיטב המאמצים ולא יהיו בעלי מוטיבציה ליישר קו עם יעדי החברה.
מחקרים מראים שיש מתאם גבוה בין מחוברות עובדים ואמון בהנהלה לבין ביצועים עסקיים. כאשר האמון פוחת, כך גם החדשנות, שיתוף הפעולה והביצועים הכוללים
2 פגיעה בתרבות הארגונית:
התנהגות המנכ"ל משמשת מודל לארגון. כאשר המנכ"ל פועל בניגוד לערכים המוצהרים של החברה – כמו קידום חוסר יושר או התעלמות מסטנדרטים אתיים – זה יוצר דיסוננס תרבותי.
חוסר התאמה בין פעולות לערכים, מוביל את העובדים לפקפק במחויבות החברה למשימה ולאתיקה שלה.
לאורך זמן, זה יוצר תרבות ארגונית מקוטעת או לא עקבית, שבה העובדים אינם בטוחים בסדר העדיפויות האמיתי של החברה.
תרבויות ארגוניות מבוססות ערכים הן קריטיות להצלחה עסקית ארוכת טווח. וכאשר ההתנהגות של ההנהלה מתנגשת עם ערכים מוצהרים, היא מערערת את המאמצים לטפח תרבות ארגונית מגובשת.
3 פגיעה במוניטין ואובדן אמון המשקיעים:
מנכ"ל שמרמה משקיעים ו\או לקוחות, חושף את החברה לסיכוני מוניטין משמעותיים.
בעולם המקושר של ימינו, שבו צעדים מוטעים של תאגידים מופצים בקלות לכל מקום דרך הרשתות החברתיות, התנהגות לא אתית עלולה לגרום לתגובת נגד ציבורית.
משקיעים מסתמכים על שקיפות של מנהלים כדי לקבל החלטות מושכלות. חוסר יושר עלול להוביל לתביעות משפטיות, חקירות רגולטוריות ואובדן אמון המשקיעים.
מוניטין פגום משפיע גם על תפיסת השוק וערך המניות. על פי מחקרים, חברות המתמודדות עם שערוריות אתיות חוות לעיתים קרובות הפסדים כספיים ארוכי טווח ומתקשות לבנות מחדש אמון עם בעלי העניין.
4 שחיקת לקוח וחיסרון תחרותי:
לקוחות מודעים יותר ויותר להתנהגות האתית של החברות מהן הם רוכשים. מנכ"ל שמשקר ללקוחות יכול להרוס את נאמנות המותג ולגרום ללקוחות לעבור למתחרים.
פרסום שלילי סביב מנהיגות לא ישרה גורם ללקוחות להטיל ספק באמינות המוצרים והשירותים, מה שמוביל להפחתת המכירות ונתח השוק.
אמון של לקוחות לוקח שנים לבנות, אבל יכול ללכת לאיבוד בן לילה בגלל התנהגות של הנהלה.
עבור חברות הפועלות בתעשיות שבהן שקיפות ואמון הן קריטיות – כמו פיננסים, בריאות או טכנולוגיה – שחיקה זו באמון הלקוחות עלולה להזיק במיוחד.
מנכ"ל לא ישר עלול גם לעכב את יכולתה של החברה למשוך לקוחות חדשים, ולהעמיד את הארגון בנחיתות תחרותית.
5 השלכות משפטיות ופיננסיות:
הצהרות מטעות של מנכ"ל עלולות לגרום להתחייבויות משפטיות ולבדיקה רגולטורית.
משקיעים או לקוחות שמרגישים מרומים עלולים להגיש תביעות משפטיות, שיובילו לקנסות, עונשים או הסדרים יקרים.
בנוסף, חברה עם ניהול לקוי חשופה יותר להונאה פיננסית פנימית או לשיטות לא אתיות של מנהלים אחרים, מה שמחריף את הבעיה.
זה יכול לאיים על היציבות הפיננסית של החברה ולהפחית את יכולתה להבטיח השקעות או הלוואות עתידיות.