זיהוי עובדים שיכולים לשמש עתודת מנהלים איכותית, שיש להם את התכונות והמיומנויות הנכונות והמתאימות, הינו חיוני להצלחתה ארוכת הטווח של חברה.
לא כל העובדים בעלי פוטנציאל ניהולי צריכים להיות בעל אותן תכונות ומיומנויות באופן מדוייק וזהה.
אבל יש תכונות ומיומנויות בסיסיות שהן הכרחיות לכל מנהל פוטנציאלי ולא ניתן להעלים עין אם הן לא קיימות אצל המועמד לתפקיד ניהולי. במילים אחרות, לא ניתן לוותר עליהן.
מנהלי משאבי אנוש ממלאים תפקיד מרכזי באיור וגיוס כישרונות ולכן עליהם להתמקד בזיהוי מיומנויות ספציפיות המאפיינות מנהלים פוטנציאליים.
להלן 5 מיומנויות חיוניות לתפקידים ניהוליים, שמנהלי משאבי אנוש לא יכולים לוותר עליהן כאשר מחפשים מנהלים עתידיים:
1 מנהיגות וחזון אסטרטגי:
מנהלים לעתיד צריכים להפגין כישורי מנהיגות חזקים ועליהם להיות בעלי חזון שהינו בעל חשיבות אסטרטגית לארגון.
הם צריכים להיות מסוגלים לעורר השראה ולהניע צוותים, להגדיר יעדים ברורים ולהנחות את החברה לעבר יעדיה ארוכי הטווח.
יש לחפש מועמדים שהפגינו תכונות מנהיגותיות בתפקידים קודמים, יזמו פרויקטים והוכיחו שהם בעלי הבנה ברורה של האסטרטגיה הכוללת של הארגון.
יש להעריך את יכולתם לחשוב אסטרטגית ולקבל החלטות המתאימות לחזון החברה.
2 תקשורת אפקטיבית ומיומנויות בין אישיות:
מנהלים חייבים לתקשר ביעילות עם צוותים מגוונים, עם עובדים בכירים בעלי תפקידים קריטיים בארגון ועם מנהלים אחרים.
כישורי תקשורת וכישורים בינאישיים חזקים, מטפחים שיתוף פעולה, פותרים קונפליקטים ומבטיחים שהמידע מועבר בצורה ברורה בכל הארגון.
כדי לאתר את בעלי התכונות הללו יש לבצע הערכה של כישורי התקשורת של המועמדים באמצעות ראיונות, מצגות, ובחינת יכולתם להעביר מידע מורכב בצורה פשוטה. יש לחפש אנשים שמקשיבים באופן פעיל, מספקים משוב בונה ומפגינים אמפתיה.
3 יכולת הסתגלות מהירה לשינויים וניהול שינויים:
בסביבה עסקית דינמית, מנהלים חייבים לנווט ביעילות תוך כדי שינויים. עובדים שיכולים להסתגל למצבים חדשים, לאמץ חדשנות ולהדריך צוותים במעברים תורמים לחוסן ארגוני.
כדי לזהות את בעלי התכונות הללו, יש לבצע הערכה של ניסיונם של המועמדים בטיפול בשינוי, בין אם זה הסתגלות לטכנולוגיות חדשות, הובלת צוותים במהלך ארגון מחדש, או יישום שיפורי תהליכים. יש לחפש גישה חיובית לשינוי ונכונות ללמוד.
4 פתרון בעיות וקבלת החלטות:
מנהלים נתקלים באתגרים שונים הדורשים קבלת החלטות מהירה ואפקטיבית. היכולת לנתח מצבים, לזהות פתרונות ולקבל החלטות מושכלות היא קריטית למנהיגות מוצלחת.
כדי לזהות את בעלי התכונות הללו, יש להציג למועמדים (במהלך הראיונות) שאלות המבוססות על תרחישים, כדי לאמוד את כישורי פתרון הבעיות שלהם.
יש לבצע הערכה של חוויות העבר שלהם בקבלת החלטות ושל התוצאות. יש לחפש אנשים שיכולים לחשוב בצורה ביקורתית ולקבל החלטות תחת לחץ.
5 פיתוח עובדים ובניית צוות:
מנהלים אפקטיביים נותנים עדיפות לפיתוח חברי הצוות שלהם, ומטפחים סביבת עבודה חיובית ושיתופית. הם מבינים את החשיבות של חונכות, אימון ויצירת הזדמנויות לצמיחה מקצועית.
כדי לזהות את בעלי התכונות הללו יש לשאול את המועמדים על הניסיון שלהם בפיתוח צוותים ותמיכה בצמיחת הקריירה של הכפופים להם.
יש לחפש עדויות ליוזמות מוצלחות לבניית צוות, תוכניות חונכות או מפגשי הכשרה שהם הובילו.