קרוב ל-70% מהמנהלים מודים שיש גורמים שמפריעים להם ליישם מנהיגות במידה שהם שואפים אליה, כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ.
כאשר המנהל לא מסוגל לתת לעובדיו תחושה שהם יכולים לצמוח בחברה, ניהול העובדים הופך למשימה קשה יותר.
מנהל שיודע איך לאפשר לעובדיו להשיג את היעדים ולצמוח בתוך החברה הוא מנהל שיש לו את הכלים והידע לטפח צוות פרודוקטיבי.
מהמחקר של גאלופ עולה עוד, כי כ-70% מהתקלות בהתנהלותם של העובדים ניתנות לפתרון על ידי התנהגות המנהל כלפי העובדים.
פירוש הדבר הוא שהמאמץ שישקיע כל עובד כדי להצטיין, ומידת המחוברות שלו לארגון, קשורים בצורה מוחלטת ליחסים שיש לו עם המנהל הישיר שלו.
עוד נמצא במחקר, כי עובדים שמידת המחוברות שלהם לארגון היתה גבוהה, כמעט תמיד היו ביחסים טובים ופתוחים עם המנהלים הישירים שלהם.
במקרים בהם נמצא אחוז גבוה של תקשורת ופתיחות בין העובדים למנהלם הישיר, נמצא גם שהעובדים היו בעלי מוטיבציה גדולה ובעלי מחוייבות גבוהה לעבודתם ולתפקידם, במידה רבה יותר מאשר עובדים שהמנהלים הישירים שלהם לא הקדישו להם את הזמן הנדרש.
להלן 5 כללים שמאפשרים למנהל ישיר לסייע לעובדים שלו לצמוח, להגביר את המוטיבציה שלהם ואת מחוברותם לארגון:
1 תקשורת טובה, כנה ופתוחה בין העובדים למנהל:
העובדים מבחינים כאשר המנהל הישיר שלהם לא מקשיב להם או לא מפנה להם את הזמן הנדרש.
אחרי הכול, טיב התקשורת בין העובד למנהלו משפיע באופן ישיר על המאמץ המשותף שלהם, על המוטיבציה של העובד ועל הפרודוקטיביות של הצוות ושל מערכת היחסים בין העובדים למנהלם הישיר.
יתרה מכך, מנהל טוב שיודע להקשיב לעובדים שלו, גם מסוגל לשפוט בצורה אובייקטיבית את איכות הרעיונות והיוזמות שלהם, ויודע להוציא רעיונות ויוזמות אלה לפועל במקרים בהם הוא מגיע למסקנה שהיוזמה מועילה, חכמה, ומקדמת את מטרות הארגון.
2 מנהל בעל אישיות כריזמטית:
מנהל טוב יודע לסחוף אחריו את העובדים ולטעת בהם מוטיבציה. הוא מסוגל להשיג זאת הודות לאישיותו, ליכולות הניהול שלו, וליכולת שלו להציב לעצמו מטרות.
מנהל בעל אישיות כריזמטית יודע להתוות את הדרך לעובדיו לשם השגת המטרות, ולגרום לעובדים שתחת ניהולו לחתור להשגת המטרות הללו מכוח הכריזמה, השכנוע וההתמצאות שלו בחומר.
3 ויתור על האגו האישי של המנהל לטובת מטרות הצוות:
מנהל טוב לא מקבל החלטות בהתאם לדרישות האגו הפרטי שלו. כתוצאה מכך, מנהל טוב לא חושש לשנות את דעתו או את הכיוון שאליו רצה להגיע ברגע שהוא מבין שטעה.
גם במקרים בהם העובדים שלו הם אלה שהפנו את תשומת ליבו לטעות, הוא יתקן אותה בלי לחוש מאויים על ידי מי מהכפיפים לו.
4 קשוב לביקורת:
מנהל טוב בוחר לעבוד עם עובדים שיגידו לו את האמת על מה שהם חושבים בנוגע לאופן ביצוע המשימות, בלי לחשוש שהדבר עלול להוות איום על משרתם.
במילים אחרות, מנהל טוב לא ירצה לעבוד עם אומרי-הן, שכן הוא מבין שהם לא מקדמים את הצוות ואת השגת היעדים אלא בדיוק להיפך.
5 בעל יוזמה ויכולת תכנון קדימה:
מנהל טוב הוא מנהיג אמיתי. ומנהיגים אמיתיים מובילים את העובדים שלהם הודות לתכונות החיוביות שלהם, לרבות תכונות כמו יזמות, חדשנות, ותחכום.
מנהיגים אמיתיים תמיד ינסו להיות צעד אחד לפני שוקי היעד ואף יסחפו בכך את העובדים הכפיפים להם, הם ישקיעו מאמצים בהבנת צרכי הלקוחות בהווה ובעתיד, והם מציבים לעצמם בכל יום מטרות חדשות, תוך שאיפה להעלות את רף הביצועים וההצלחות.