במהלך השנתיים הקרובות, צפויה התקדמות משמעותית בכמה טכנולוגית המיועדות לתחום משאבי אנוש בפרט, ולניהול עובדים בכלל.
בין השאר יתפתחו עוד ועוד אפליקציות משרדיות מקוונות שיאפשרו לשפר ולשדרג את העבודה של עובדים מהבית או מכל מקום אחר המרוחק מהמשרד.
בשלב זה קשה עדיין לחזות אילו טכנולוגיות בדיוק יתפסו אחיזה משמעותית במקום העבודה בשנת 2023 ואילך, שכן הטכנולוגיות מתפתחות כל הזמן וחדשות לבקרים מתווספות טכנולוגיות חדשות.
למרות זאת, יש טכנולוגיות שכבר עתה ניתן לראות בבירור ניצנים ראשונים של התקדמותן למרכז הבמה בארגונים, וסביר להניח שהן ימשיכו לצבור אחיזה בתחום ויאומצו באופן נרחב יותר בשנים הקרובות.
להלן 5 הטכנולוגיות שאימוצן צפוי לצבור תאוצה במהלך השנים הקרובות:
1 האינטרנט של הדברים (IoT) בניהול ההון האנושי:
טכנולוגיה זו צפויה להיות בעלת השפעות משמעותיות על ניהול העובדים ועל עבודתם של מנהלי משאבי אנוש בשנים הקרובות.
ניתן להשתמש ב-IoT לשיפור תהליכי משאבי אנוש ותפעול, כמו למשל על ידי אוטומציה של משימות או מעקב אחר נוכחות ופרודוקטיביות של עובדים. יש לכך חשיבות רבה בפרט כאשר העובדים עובדים מרחוק.
לדוגמה, מכשירי IoT יכולים לשמש לניטור ולניהול לוחות זמנים של עובדים, או למעקב אחר תנועות ומיקומי עובדים.
כל עוד דיני העבודה מאפשרים למדוד ולאמוד את שכר העובדים ואת זכויותיהם הסוציאליות רק באמצעות הזמן שהעובד השקיע בעבודה (שעות רגילות ושעות נוספות), יש צורך בטכנולוגיה שתאפשר מעקב חכם אחר השעות בהן העובד מבצע את משימותיו. הכלים הקיימים כיום אינם מתוחכמים דיים ועלולים לגרום לטעויות.
סביר להניח שבתחום זה תהיה התפתחות משמעותית. אלא אם כן המחוקק יעדכן את דיני העבודה ויתאימם לעידן הנוכחי.
כל עוד זה לא קורה, יש צורך בכלים שמודדים את מספר השעות האמיתי של העובד, כולל השעות בהן הוא אינו עובד על המחשב או מדבר בטלפון ובכל זאת משקיע זמן ומחשבה במשימות שעליו לבצע.
ה-IoT מאפשר ליצור רשת תקשורת המחברת בין מכשירים פיזיים שהם מקוונים ומצויידים בחיישנים המותקנים בתוך המכשירים, כמו גם תוכנה וקישוריות רשת.
כל אלה מאפשרים להם לאסוף נתונים ולהעביר נתונים זה לזה. כאשר מרכז שליטה ובקרה אוטומטי שולט בהעברת הנתונים ובאופן השימוש בהם.
בארגון צפוי ה-IoT לשמש לצורך שיפור היעילות והפרודוקטיביות של העובדים. למשל, על ידי אוטומציה של משימות או מעקב וניהול של נכסים ומלאי.
טכנולוגיה זו יכולה לשמש גם כדי לשפר את הבטיחות ואבטחת המידע, למשל על ידי ניטור תנאים והתרעות על סכנות פוטנציאליות.
2 בלוקצ'יין בשירות משאבי אנוש:
ניתן להשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי לשפר את השקיפות ואבטחת המידע של תהליכי משאבי אנוש, כמו למשל על ידי יצירת רשומות עמידות בפני פריצה וחבלה, של ביצועי עובדים, ההכשרות שהם קיבלו ומידת ההצלחה שבה עברו את ההכשרה וכדומה.
טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה להבטיח שתהליכי משאבי אנוש יהיו הוגנים ובלתי משוחדים, והיא יכולה גם לסייע בהפחתת הסיכון לטעויות והונאות.
הבלוקצ'יין היא טכנולוגיית מסד נתונים מבוזרת, המאפשרת לכמה צדדים לתעד עסקאות בצורה מאובטחת מאוד, ולשתף נתונים ללא צורך בסמכות מרכזית.
בארגונים ניתן להשתמש בבלוקצ'יין כדי לשפר את השקיפות, את אבטחת המידע ואת היעילות של תהליכים עסקיים שונים, בהם ניהול שרשרת אספקה, עסקאות פיננסיות, שיתוף נתונים ועוד.
שתי טכנולוגיות אלה, ה-IoT והבלוקצ'יין כאחד, יכולות ליצור הזדמנויות חדשות למנהלי משאבי אנוש בכל הקשור לשיפור והתחדשות תהליכי משאבי אנוש.
לדוגמה, ה-IoT והבלוקצ'יין יכולים לשמש ליצירת סוגים חדשים של תוכניות מחוברות עובדים, או לתכנון מסלולי פיתוח קריירה גמישים המותאמים טוב יותר לעובדים.
לאור כל זאת, יש סבירות גבוהה לכך שלטכנולוגיות ה-IoT והבלוקצ'יין, צפויה להיות השפעה משמעותית על ניהול משאבי אנוש בשנים הקרובות, בפרט, ככל שטכנולוגיות אלו יאומצו באופן נרחב יותר וישתלבו יותר ויותר במקום העבודה.
3 בינה מלאכותית ולמידת מכונה:
טכנולוגיות אלו כבר מאומצות באופן נרחב בתעשיות שונות, וסביר להניח שהאימוץ שלהן ימשיך לגדול בשנים הקרובות.
ניתן להשתמש בבינה המלאכותית ובלמידת מכונה כדי להכניס אוטומציה לצורך ביצוע משימות פשוטות שחוזרות על עצמן, כדי לקבל החלטות מונעות נתונים, וכדי לשפר את היעילות במקום העבודה.
4 מחשוב ענן:
השימוש במחשוב ענן גדל בהתמדה בשנים האחרונות, ומגמה זו צפויה להימשך גם בשנים הקרובות.
הטכנולוגיה שמאפשרת את המעבר למחשוב ענן, מאפשרת למנהלי משאבי האנוש וגם לעובדים עצמם (כחלק מיישומי שירות עצמי) לקבל גישה אל מערכות המחשוב ואחסון הנתונים, בצורה מקוונת. בנוסף, המעבר למחשוב ענן חוסך את המשאבים הנדרשים כדי לתחזק תשתית מקומית.
5 מציאות מדומה ורבודה:
הפופולריות של טכנולוגיות המציאות הווירטואלית והמציאות הרבודה צפויה לגבור מאוד בשנים הקרובות ובעקבות זאת צפוי אימוץ הולך וגובר שלהן על ידי הארגונים.
טכנולוגיות אלה יכולות לשמש לצורך הכשרה תוך כדי סימולציה. במקביל, הן יכולות לשמש ליצירת חדרי ישיבות וירטואליים לצורך עבודת הצוות, או לצורך פגישות עסקיות.