עבור מנהלים, זו לא שאלה של "אם" אלא של "מתי" תיתקל בעובד שלילי שידרוש את תשומת הלב שלך.
ההבנה כיצד לנהל עובדים שליליים תסייע להפוך את חווית ניהולם לכואבת פחות ואופטימית ככל האפשר לא רק עבור עצמך, אלא עבור כל הצוות שלך. הדבר העיקרי הוא לטפל בעובד "הבעייתי" תכף ומיד, לפני שהשליליות תתפשט.
להלן 5 טיפים לניהול עובדים שליליים:
הכן את שיעורי הבית
ברגע שאתה מרגיש שליליות באוויר, קח את הזמן כדי ללמוד על המצב המקצועי והאישי של העובד. האם ישנן השפעות חיצוניות הגורמות לעובד לפעול באופן שלילי יותר מהרגיל? או שמא התנהגות זו היתה קיימת מאז ומתמיד?! חלק מתפקידך כמנהל הוא להימנע מיצירת נרטיב אישי על עובד המבוסס רק על הנחות. בצע בדיקת נאותות, כך שתוכל לטפל במצב ביעילות.
תעד בקרת נזקים
עובד שלילי יכול לעשות נזק אקספוננציאלי למורל של חברי הצוות עם כל יום שעובר. פנה לעובד השלילי באופן מידי ובדוק כיצד התנהגותו משפיעה על דינמיקת הצוות הגדול יותר. צור מסמך מפורט לגבי הדרך בה ההתנהגות השלילית שלו משפיעה על עבודתם של העובדים, כדי שתוכל להמחיש את הבעיה באופן מסודר ומגובה בפגישות מנהלים וכן בשיחה עם העובד.
ספק מודל התנהגות
אל תאפשר לעובד שלילי למשוך אותך למטה. תוביל את העובדים השליליים באמצעות דוגמה אישית ואל תתעניין בסיפורי רכילויות – מה גם שעליך למגר אותם מיד. כל אחד צריך לפרוק, אבל התפקיד שלך הוא להגדיר את הטון לסביבה חיובית תוך פתרון פעיל של המצב.
חזק התנהגות רצויה
ניהול עובדים היא קצת כמו הורות. בדומה להפניה מחדש של התנהגות שלילית של פעוט על ידי דברי שבח לבחירות הטובות שלו, כך מנהלים צריכים לספק משוב חיובי בכל פעם שהם רואים את העובד השלילי שלהם מפגין התנהגות רצויה במקום העבודה הרצוי. שבח את העובד יותר מהרגיל עבור התנהגויות טובות, ותשמש לו קצת כהורה.
דע מתי מספיק זה מספיק
אם עשית את כל האמור לעיל ועדיין השליליות נמשכת. הגיע הזמן לשוחח עם העובד ברצינות ולשקול את סיום עבודתו. בשימוע לפני פיטורין חשוב לרכז את כל התיעוד שאספת בתהליך ולהציג בפניו את ההתנהגויות השליליות שלו והשפעתן על המורל והתפוקה של הצוות. במידה ואינו משפר את דרכיו זה הזמן להיפרד ממנו לשלום.