סקרי שביעות רצון עובדים נועדו לקבל מהעובדים משוב לגבי מידת המחוברות של העובדים לארגון, ובעיקר לגבי נקודות התורפה ונקודות החוזק במערכת היחסים בין הארגון לעובדים.
המטרה של סקרי שביעות רצון העובדים היא לשפר את הקשר בין העובדים לארגון ולרתום את העובדים למטרות הארגון.
אלא שיש לא מעט ארגונים שמבצעים את סקרי שביעות הרצון בלי ליישם אותם.
וכשהסקר נשכח בקרן זווית של מעמקי מערכות המחשוב, העובדים חשים שלא רק שלא מקשיבים לתובנות שהם מציעים אלא אף בזבזו את זמנם כשהם התבקשו לענות על שאלות הסקר.
כישלון ביישום סקרי שביעות רצון של עובדים עלול להיות בעל השפעות מזיקות על מידת המחוברות והמעורבות של העובדים, על שיעורי התחלופה, על התרבות הארגונית, על קבלת ההחלטות ועל הביצועים הכוללים של הארגון.
איסוף קבוע של משוב מהעובדים באמצעות סקרים מאפשר לחברות לזהות תחומים לשיפור, לטפל בבעיות באופן יזום וליצור סביבת עבודה חיובית ופרודוקטיבית יותר.
כאשר חברה לא מיישמת את סקר שביעות הרצון של עובדים, היא מסתכנת בהשלכות שליליות שעלולות להשפיע על מורל העובדים, על הפרודוקטיביות ועל הביצועים הארגוניים הכוללים.
להלן 5 השלכות שליליות של היעדר יישום מסקנות סקרי שביעות רצון של עובדים:
1 ירידה במידת המחוברות של העובדים ובמידת המעורבות שלהם בתפקידם:
כאשר הארגון עורך סקר שביעות רצון אבל לא מספיק ממנו תובנות ולא מיישם את המסקנות, העובדים חשים שאין להם ערוץ מוסכם להעביר את המשוב שלהם.
ובהיעדר ערוצי משוב קבועים כמו סקרי שביעות רצון, העובדים עלולים להרגיש לא מוערכים ושקולם לא נשמע.
זה מביא לחוסר מעורבות, שכשלעצמו מוביל לירידה במוטיבציה, לפרודוקטיביות נמוכה יותר ולשיעורי תחלופה גבוהים יותר, כאשר העובדים מתנתקים מעבודתם ומהארגון.
2 שיעורי תחלופה מוגברים:
בהיעדר הפקת תובנות מסקרי שביעות רצון העובדים, לגבי מידת שביעות הרצון של העובדים בארגון, הארגון עלול להיכשל בזיהוי בעיות בסיסיות הגורמות לתחלופה ובטיפול בהן.
זה גורם לכך שהעובדים, שמרגישים לא מרוצים מהעבודה או מסביבת מקום העבודה שלהם, ייטו יותר לחפש הזדמנויות במקומות אחרים.
כתוצאה מכך יעלו שיעורי התחלופה ויחד איתם יעלו עלויות הגיוס של החברה.
3 תרבות ארגונית ירודה:
סקרי שביעות רצון של עובדים מספקים תובנות חשובות לגבי התרבות הארגונית וסביבת העבודה.
בהיעדר משוב זה, ארגונים עולים להתקשות בזיהוי התנהגויות רעילות, תקלות בתקשורת או בעיות בינאישיות אחרות המשפיעות לרעה על מורל העובדים ועל מידת שיתוף הפעולה.
זה עלול להוביל להידרדרות התרבות הארגונית למצבים של חוסר אמון מצד העובדים, והתנתקותם מהארגון.
4 החמצת הזדמנויות לשיפור:
סקרי שביעות רצון עובדים משמשים כלי לאבחון וזיהוי תחומי חוזק וחולשה בארגון.
בהיעדר משוב זה, חברות עלולות להחמיץ הזדמנויות חשובות לשיפור ויצירת חדשנות.
הכשל בטיפול בבעיות הבסיסיות או ביישום שינויים הכרחיים מסכן את הארגון בקיפאון ובפיגור אחר מתחרים שכן מייחסים חשיבות למשוב מהעובדים ומקפידים לשפר בהתאם לסקר.
5 קבלת החלטות לא אפקטיבית:
בהיעדר תובנות המבוססות על נתונים הנובעים מסקרי שביעות רצון עובדים, ארגונים עלולים להתקשות לקבל החלטות מושכלות לגבי מדיניות משאבי אנוש, אסטרטגיות ארגוניות ויוזמות לפיתוח עובדים.
זה יכול לגרום לתהליכי קבלת החלטות לא יעילים שלא מצליחים לתת מענה לצרכים ולדאגות של העובדים, מה שיוביל להגברת חוסר שביעות הרצון והתנתקות העובדים ממטרות הארגון.