שיתוף

אחד התכונות החשובות ביותר שצריכות להיות לטלנטים שלכם הוא היכולת שלהם לקחת על עצמם אחריות.

האם לעובדים שלכם ברור ונהיר מה המשמעות האמיתית של מושג האחריות, של לתת דין וחשבון על פעולותיהם, ומה היחס שלהם למושגים אלה.

נושא של לקיחת אחריות קשור באופן הדוק לנושא של דוגמה אישית. כאשר עובדים רואים את אופן לקיחת האחריות של המנהל שלהם, זה משדר להם מהי דרך ההתנהלות הנכונה.

לדוגמה, ארגון שהמנהלים בו מטילים את כל האחריות על כל דבר שקורה בארגון – על העובדים, ולא לוקחים על עצמם אחריות ניהולית, זהו ארגון שעלול להשאר מאחורי מתחריו.

ההנחה הרווחת היא שרוב העובדים נוטים להיות בעלי מוטיבציה למילוי מחוייבותיהם כלפי הארגון וכם לוקחים אחריות על מעשיהם.

אלא שבפועל, אם הגישה של הארגון היא שהמנהלים מסירים מעצמם אחריות ומטילים את כל האחריות על העובדים, הדבר מעמיק את התחושה בקרב העובדים של חוסר אמון בהנהלה, ומכאן קצרה הדרך להיעדר לקיחת אחריות אישית.

התוצאה הישירה היא הפחתה משמעותית במוטיבציה של העובדים, בנכונות שלהם לקחת סיכונים, בנכונות שלהם ליזום ובסופו של דבר באפשרות שלהם להוביל חדשנות.

כדי למנוע מצב כזה, חיוני ביותר שחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית יהיה עידוד המנהלים את העובדים לקחת אחריות, על ידי דוגמה אישית.

רק תרבות ארגונית כזאת תעודד את העובדים לקחת אחריות.

יש 5 גורמים שיכולים לתרום רבות ליצירת תרבות ארגונית שמעודדת לקיחת אחריות:

1 לפני כל דבר אחר, על המנהל הישיר להפגש במפגש של אחד על אחד עם העובד ולהגדיר יחד איתו, בצורה ברורה, את תחומי האחריות של העובד, ואת הציפיות של המנהל לגבי השגת היעדים.

2 על הארגון לקחת אחריות על נושאים מסויימים כמו למשל איכות שירות הלקוחות. לשם כך יש להגדיר מה המשמעות של איכות שירות הלקוחות, מהי אחריותו של כל עובד לגבי הנושא הזה ומהי אחריות המנהלים.

3 הגדרת יעדים והגדרת הדרכים והשיטות להשגת אותם יעדים. כדי שהעובדים יבינו בבירור מהם תחומי האחריות שלהם, יש צורך שהמנהלים יגדירו את תחומי האחריות של כל עובד, את המטרות שהוא אמור להשיג, ואת הדרכים להשגתן תוך עמידה בהגדרות האחריות.

4 הענקת משוב לעובד בתדירות גבוהה: במסגרת המשוב יש להבהיר לעובדים באילו נושאים הם השיגו התקדמות, אילו יעדים הושגו ובאיזו מידה, ומה עליהם לשפר.

אחת המגמות הבולטות כיום בקרב עובדים היא הצורך לקבל הזדמנות ללמוד ולצמוח במקום העבודה.

המשוב אמור לסייע לעובדים להתפתח על ידי כך שהוא מלמד אותם איך להתמודד עם האתגרים המיצבים בדרכם להשגת המטרות, תוך לימוד ותוך צמיחה בתפקיד.

5 לשבח ולהוקיר עבודה טובה: חשוב מאוד שעובד שלקח אחריות והגיע להישגים, יקבל על כך הוקרה והערכה פומבית ממנהליו.

הנוהג של הוקרה והערכה פומבית כלפי הצלחות והישגי העובד, מגביר את המוטיבציה של שאר העובדים לקחת אחריות ולהגיע להישגים.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה