כיום נשים לא רק מתמודדות עם אפליה ישירה של מנהלים ועמיתים, הן לעתים קרובות חשות בחסימה המוצבת בפניהן בדרכן לקידום.
היעדר נשים בתפקידי מנהיגות בכלל, ובעיקר בעולם הטכנולוגיה, הוא אחד האתגרים המדוברים ביותר. מרבית ענקי בתעשייה "זכו" לביקורת על כך שנשים נמצאות כה נמוך על לוח התפקידים יחסית לגברים, והדבר גרם לחברות רבות לפרסם בפומבי דיווחים על הסטטיסטיקות השונות שלהם ולהתחייב לפתח מנהיגות יותר נשים לתפקידי מנהיגות.
זו לא שאלה של שוויון בלבד. היעדרות נשים בתפקידי מנהיגות משפיעה על תוצאות הארגון כולו. מחקרים מראים שחברות מגוונות הן בעלות סיכוי גבוה יותר ב -15% להצליח בביצועיהן, ואלו שמגוונות יותר מבחינה אתנית, בעלות סיכוי גבוה ב -35% להצליח בביצועיהן. חברות עם מנהיגות נשים מוכחות כרווחיות יותר. מחקרים הראו כי נשים מדורגות בדרך כלל כמנהיגות יעילות יותר מאשר גברים. מדוע אם כך, ישכל כך מעט נשים בתפקידי מנהיגות?
הטיה לא מודעת
בעוד שאנחנו לא תמיד מבחינים בכך, כולם מושפעים מהטיה לא מודעת. הסיבה שזה נחשב לטאבו היא כי אנשים חוששים להיות מתויגים כסקסיסטיים, גזעניים או משוחדים. למעשה, מחקרים מראים כי לא רק מנהלים גברים מפעילים באופן לא מודע הטיות מגדריות, אלא גם מנהלות נשים נופלות בכך. הטיה לא מודעת היא טעות מספר אחת של החברה בכל הנוגע לפיתוח מנהיגות נשים. לכן, אחת הדרכים העיקריות לטפל בשוויון המגדרי היא, להתמודד עם ההטיות הלא מודעות.
הטית דמיון
הטיית הדמיון היא הנטייה של אנשים לרצות לעזור ולקדם אנשים שמזכירים להם את עצמם. מאחר שרב המנהלים הם עדיין גברים, אין זה נדיר שהם יבחרו לקדם גברים אחרים לתפקידים בכירים, אשר עשויים להיות בעלי מרכיבי אישיות ואינטרסים דומים לשלהם, כשהם שהתחילו לעבוד. גם אם זה לא במודע, זה יכול להוביל מנהלים לבחור בגברים אחרים לקידום, וגם בהטיה זו יש לטפל.
משוב
משוב וביקורת ביצועים הינם חיוניים כדי לסייע לעובדים להתפתח באופן מקצועי ולהתקדם בתפקידים. חברות מזהות את הביצועים הטובים ביותר לתפקידים חדשים, באמצעות המשוב. כאשר הטיה לא מודעת מוצאת את דרכה לתוך כלים חשובים אלו לקידום, היא עלולה לגרום לנשים להיות מתחת לרדאר.
רוב המנהלים מתקשים לספק משוב בונה, גם כאשר העובדים שלהם מבקשים זאת. הם חוששים לפגוע ברגשותיהם של העובדים, במיוחד של הנשים. לכן, חשוב להתגבר על כך ולספק משוב כן ואותנטי, שיאפשר שיפורים אמיתיים.
סקירות ביצועים
כאשר נשים מקבלות משוב, מחקרים מראים כי הוא לעתים קרובות מעורפל ולא קשור לתוצאות העסקיות. משמעות הדבר היא, כי נשים נוטות פחות לדעת אילו פעולות ספציפיות שלהן תרמו למטרות החברה או כיצד הם יכולות לשפר. בינתיים, עמיתיהם הגברים נוטים יותר לקבל תמונה ברורה של השפעת הביצועים שלהם על החברה כולה ומה עוד הם יכולים לעשות כדי לשפר. חשוב שהמשוב יהיה אותנטי לשני המינים, על מנת שיתאפשר קידום.