נטישת עובדים כרוכה בהרבה מאוד עלויות למעסיק. בימים אלה, כאשר עובדים רבים אינם מעוניינים לחזור למקום העבודה, בין אם במהלך תקופת החופשה ללא תשלום (חל"ת) מצאו עבודה אחרת, או שמעדיפים להפוך לעצמאים, בשעות גמישות, החשיבות של שימור עובדים או החזרתם לעבודה גבוהה מאי פעם.
מחקרים שבוצעו בארה"ב מראים כי העלות הממוצעת של החלפת עובד עומדת על כ-20% משכרו השנתי. עוד נמצא, כי יש מידה מסויימת של חפיפה בין תמריצי גיוס עובדים לבין שימורם.
יש כמה שיטות בסיסיות כדי למנוע מצב של נטישה ותחלופת עובדים ולמעשה לשמר את העובדים:
1 תרבות ארגונית חיובית:
התרבות הארגונית היא אחת מאבני היסוד של מערכת יחסים מוצלחת וארוכת טווח בין הארגון לעובדיו. מחקרים רבים מעידים על כך שיש קשר בין סביבת עבודה תומכת לשימור עובדים.
החוקרים מצאו כי מחויבות ארגונית לעובד והתאמה אישית של התפקיד לעובד מהווים את היסודות למערכת יחסים זו. ככל שעובדים יפתחו גישה חיובית יותר כלפי הארגון כם הם יטו יותר להשאר בו.
2 בנייה נכונה של צוותים ופעילויות גיבוש בין עמיתים בצוותים:
יש לטפח סביבת עבודה חיובית על ידי מנהלים ישירים ועמיתים כאחד. לכן, על מנהלי משאבי האנוש להשקיע בהגברת שיתוף הפעולה והתקשורת בין עמיתים לעבודה. אחת הדרכים להשיג זאת היא על ידי פעילויות גיבוש.
פעילויות אלה יכולות לא רק להגביר את שיעורי שימור העובדים אלא גם להגביר את התפוקה. כאשר העובדים מבלים יחד בפעילויות שהן מחוץ לנושאי העבודה, זה מסייע להם לגלות את תחומי העניין המשותפים שלהם ולבסס את הידידות והקשרים החברתיים ביניהם.
3 עומס עבודה שניתן להתמודד איתו:
אחד הגורמים בהפחתת שחיקה הוא להבטיח שעומס העבודה יהיה סביר, כלומר כזה שהעובדים יכולים להתמודד איתו, ולא יתיש אותם. החוקרים מצאו כי כוונות העובדים לעזוב את הארגון קשורות כמעט תמיד לעומס עבודה או סוג אחר של סטרס הקשור לעבודה.
כדי ליצור מצב שבו עומס העבודה יהיה סביר, כדאי לבחון את שגרת יומם ל העובדים. רצוי לזהות משימות המשבשות את זרימת העבודה ולהקפיד על כך שעובדים לא יקחו על עצמם עומס עבודה מוגזם.
בנוסף, פגישות מרובות מדי עלולות להגביר את הלחץ בעבודה. לכן כדאי לצמצם את מספר הפגישות רק לכאלה שבאמת נחוצות, ולעודד העברת מידע באימיילים, בקבוצות ווטסאפ, או שיחות טלפון או פנים אל פנים כדי לדון בנושאים דחופים.
פעילות נוספת שבסופו של דבר גוזלת הרבה זמן עבודה יקר, היא דרישה מהעובדים להוכיח שהם עובדים. הגשת דו"חות או פיקוח צמוד יכולים להשפיע לרעה על התפוקה של העובדים וגם להעביר להם מסר של חוסר אמון של הארגון בהם.
4 הזדמנויות להתפתחות מקצועית:
ארגונים רבים מבטיחים למועמדים בעת גיוסם לחברה, מסלול קידום והתפתחות מקצועית. כדי שהעובד אכן ישאר בחברה לאורך זמן, יש לקיים את ההבטחות האלה.
התפתחות מקצועית חשובה מאוד לעובדים בעלי מיומנויות יחודיות, והמוטיבציה שלהם תלויה במידה רבה ביכולת לשפר את הידע שלהם ולפתח את הכישורים שלהם.