שיתוף

העובדים המבוקשים ביותר כיום הם בעלי ההשכלה בתחום המתמטיקה, ההנדסה, המחשבים וכדומה, ובה בעת בעלי ההשכלה בתחום הכלכלה, שוק ההון, המכירות והשיווק.

אין ספק שהביקוש לכל העובדים הללו יהיה תמיד גבוה, אבל בשנים הקרובות צפוי להתפתח ביקוש גבוה גם לבעלי ההשכלה במקצועות ההומניים.

לאט לאט אך בהתמדה, צפוי לעלות הביקוש לאנשים שסיימו לימודים בתחומי האמנות, המוזיקה, וכדומה, כמו גם בתחומים של טיפול באנשים אחרים, כמו פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ניהול משאבי אנוש, מדעי ההתנהגות וכו.

הסיבה לכך, היא הצורך שילך ויגדל בענפים רבים, ביצירתיות של עובדים וביכולתם לייצר חדשנות, כמו גם במגוון רחב של מיומנויות רכות, כאלה שלפחות בשלב זה, לא ניתן להקנות לרובוטים ואף לא לבינה מלאכותית.

מנגד, יש לא מעט מקצועות שיגיעו בתוך כמה שנים לסמטה ללא מוצא עבור בני אדם, ובפועל יעברו לידי הרובוטים, במקרים רבים רובוטים משולבי בינה מלאכותית.

במילים אחרות, הטכנולוגיה שינתה ותמשיך לשנות את האופן שבו מבוצעות משרות רבות. בחלק מהמקרים התפקידים ישתנו, בחלק מהמקרים התפקידים יעלמו (עבור בני אדם) ובמקרים רבים יווצרו סוגי עבודות חדשים עבור בני אדם.

להלן 4 סוגי תפקידים שצפויים לעבור באופן גורף לידי הרובוטים:

1 הקלדה והזנה של נתונים:

הקלדת נתונים והזנתם מתבצעת כיום על ידי קלדנים שמקלידים חומרים למערכות הממוחשבות. במקצוע זה כלולות משרות כמו קלדנים, תמלילנים, פקידים בדרגי בסיס ועוד.

המיומנות העיקרית הנדרשת במקצוע זה היא מהירות ההקלדה. הזנת נתונים כרוכה בדרך כלל בהקלדת תוכן כתוב או מוקלט, תמלול הקלטות וסרטונים, תמלול תוך כדי דיבור, לדוגמה עבור קהילת החירשים, וכדומה.

מאחר שתחום זה הולך בצעדי ענק לכיוון של אוטומציה, עבודות הזנת נתונים והקלדתם הן אחד התפקידים הראשונים שיעברו לידי הרובוטים.

כבר עתה יש תוכנות זיהוי דיבור שיכולות להמיר את הקול למילים מוקלדות, ואפילו לבצע את המשימה הזאת תוך כדי דיבור. כך גם לגבי עיבוד כתב יד לתוכן מוקלט.

העולם הולך לתיעוד ללא נייר, ומחלקת משאבי אנוש אינה שונה בכך. המעבר הישיר לדיגיטל מייתר את עבודת הזנת הנתונים, אלא אם כן יש צורך לשמור קבצים בכתב, ולשם כך, כאמור, יש תוכנות תמלול שמבצעות את המעבר מדיבור לתוכן כתוב.

2 טלמרקטינג:

מכירה מהטלפון איבדה את הפופולריות שלה, בעיקר בעקבות שרלטנים שניצלו אופציה זו לרעה. לאור העובדה שהלקוחות הפוטנציאלים הפכו חשדנים ואינם סומכים על המוכר מעבר לקו, גוברים הסיכויים שתחום זה יעבור לידי הרובוטיקה.

לאנשי הטלמרקטינג יש בדרך כלל תסריט שהם נדרשים להיות צמודים אליו. התסריט קובע מה לענות כשהלקוח הפוטנציאלי עונה בחיוב ומה לענות כשהוא עונה בשלילה. תפקיד זה צפוי לעבור לידי הצ'אטבוטים.

3 סבלים ומשלוחנים:

כבר היום יש מחסור גדול מאוד בסבלים, וניתן לראות זאת בימים אלה בשדה התעופה. כל נושא הסבלות צפוי לעבור בשנים הקרובות לידי הרובוטים היעודיים לכך.

רובוטים יבצעו את הפריקה ממטוסים ואת כל התפקידים במסלול שעובר המטען מבטן המטוס ועד לידי הנוסע.

גם בהעמסת המטוס יהיו אלה רובוטים שיפעלו באמצעות בינה מלאכותית מהרגע שהמטען נמסר על ידי הנוסע, דרך הבידוק הבטחוני שיתבצע על ידי טכנולוגיות שיודעות לזהות חומרי נפץ מכל הסוגים כמו גם חומרים שאסור להעביר ממדינה למדינה (כמו למשל סמים), ועד להעמסה נכונה ומדויקת בתוך בטן המטוס.

רובוטים נוספים שיחליפו את הסבלים ישולבו גם בכל הקשור למטוסי מטען (שאינם מטוסי נוסעים, ומעבירים סחורות), בנמלי הים ועוד.

סוג נוסף של סבלות שצפוי לעבור לידי הרובוטים הוא הובלה בעת העברת הדירות. בכך יעלמו מהנוף אותם מובילים אנושיים שמתלוננים, תוך דרישה לקבלת סכומי כסף גדולים יותר ממה שסוכם מראש.

הרובוטים יבצעו את כל העברת הארגזים מדירת הלקוח אל המשאית, יסדרו את הארגזים על המשאית בסדר המדויק יותר מזה של מובילים אנושיים, יפרקו את המטען בדירה החדשה ויעלו אותו לקומה הנדרשת. ניתן לשער שבטווח רחוק יותר, גם נהיגת המשאית תתבצע על ידי רובוט.

יתכן שלפחות בעשורים הראשונים לכניסתם של רובוטים אלה, לפני שהבינה המלאכותית תוכל לקפח על כל האופרציה, יהיו עובדים אנושיים שיעבדו בחברות ההובלות. אלא שהם לא יעסקו בהובלה עצמה. הם ישבו בחדרים ממוזגים, וינהלו את אופרציית ההעברה וההובלה באמצעות מחשבים.

בתחום המשלוחים מרשתות הקמעונאות מתחילים לראות כבר עתה ניצנים ראשונים של איסוף וליקוט על ידי רובוטים.

בשלב הבא צפוי תחום זה לעבור מהפך נוף כאשר המשלוחים (אוכל, תרופות וכדומה) יגיעו אל בית הלקוח על ידי רובוטים.

4 עוזרים משפטיים לעורכי דין:

עורכי דין הם אנשים עסוקים מאוד, ולכן כיום הם שוכרים עוזרים משפטיים שיסייעו להם. אותם עוזרים מספקים תמיכה לעורכי הדין על ידי ביצוע מחקר משפטי, סקירת מסמכים וכתיבת חוזים.

כל משימות המחקר והניהול הללו יכולות להיעשות בקלות על ידי רובוטים משולבי בינה מלאכותית.

הבינה המלאכותית יכולה לאסוף ולעבד מידע משפטי בצורה יעילה יותר מבני אדם, אבל היא לא יכולה להחליף את המומחיות של עורכי דין בניווט במערכת המשפט, לרבות הצגת טיעונים, אמפתיה וכו'.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה