שילוב עובד חדש בתרבות הארגונית היא משימה לא פשוטה גם בימים כתיקונם, ועל אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית, כאשר רבים מהעובדים החדשים עובדים מביתם.
אבל לא מדובר רק במקרים של עבודה מהבית. יש עובדים שהצטרפו לאחרונה לארגון חדש שעוסק בענפים חיוניים, לאחר שעבדו במשך שנים בארגונים שעסקו בתחומים שונים לחלוטין.
מן הסתם, גם התרבות הארגונית שהיתה נהוגה במקום העבודה הקודם שלהם, הינה שונה לחלוטין.
כדי לסייע לעובד חדש להשתלב היטב בתרבות הארגונית, יש ללמד אותו איך הוא יכול לבנות מערכת יחסים קרובה עם חברי הצוות שלו.
בנוסף, כדאי להעניק לו טיפים לגבי הדרכים בהם הוא יוכל לפתח הרגלים טובים וליצור רושם חיובי על שאר חברי הצוות.
בשורה התחתונה ניתן לומר שהדבר המרכזי שהעובד החדש צריך ללמוד בנושא השתלבותו בתרבות הארגונית הוא, איך להסתגל במהירות האפשרית לתחומי האחריות החדשים שניתנו לו בתפקיד החדש.
הנה 4 טיפים שמנהלי משאבי האנוש יכולים ללמד את העובדים החדשים כדי שישתלבו טוב יותר בתרבות הארגונית של החברה:
1 לנקוט יוזמה ולקיים אינטראקציה עם שאר חברי הצוות:
גם בסביבה לא מוכרת, ניתן ליזום ולקחת יוזמה, ובנוסף, לקיים אינטראקציה עם עובדים אחרים ולהשתלב בתרבות הכללית ובהווי של חברי הצוות האחרים.
פעולות מסוג זה מאפשרות לעובד החדש לצבור מיומנויות אנושיות חשובות ומה שיותר חשוב, ללמוד את התרבות הארגונית והנורמות המשרדיות (שאינן מקבלות ביטוי מפורש בחוזה העבודה).
2 הצג את עצמך בפני חברי הצוות החדשים שלך, גם אם מדובר במפגשי זום בלבד:
על אף החשש שתמיד קיים אצל עובדים חדשים לגבי השתלבות בצוות קיים, כאשר עובד חדש מציג את עצמו בפני חברי הצוות בצורה פתוחה ויזומה, זה יכול לספק לו יתרון ולסייע לו לבנות מערכות יחסים שיקלו על המעבר.
פרט להצגת העובד החדש את עצמו בפני כלל חברי הצוות שלו, כדאי להמליץ לו להציג את עצמו גם באופן פרטי בפני כל אחד מחברי הצוות, במסגרת שיחה יזומה או שיחת עבודה על נושאים אחרים.
3 לא להסס לבקש מחברי הצוות האחרים עזרה ולשאול אותם שאלות בכל נושא שהעובד החדש מתלבט לגביו או שאין לו מידע:
יש להמליץ לעובד החדש לא לפחד לשאול שאלות, ולהדגיש בפניו שאין דבר כזה שאלה טיפשית.
מה שלא מומלץ, זה להמנע מלשאול שאלות ולחכות לעזרה שתגיע מעצמה. יש לשאול כל שאלה שהעובד החדש מתלבט לגביה ומומלץ לשאול לעיתים קרובות לגבי כל דבר שהוא לא בטוח לגביו.
ומדובר לא רק בשאלות הקשורות ישירות לביצוע התפקיד אלא גם לגבי פרטים טכניים ומנהגים שגורים בארגון, כמו למשל שעות עבודה במהלך היום (לגבי עובדים שעובדים מהבית).
ניתן ליישם עקרון זה של שאלות גם (ואולי בפרט) כאשר העובד החדש מקבל את הפרויקט הראשון שלו וזקוק לבירור של פרטים מסוימים.
4 ללמוד כל נושא לעומק לפני ששואלים שאלות ולפני שניגשים לעבודה עצמה:
למרות הנאמר בסעיף הקודם, כדאי להנחות את העובד (החדש) שלפני שהוא פונה בשאלות לצוות, כדאי שילמד את הנושא לעומקו.
כאשר השאלה נשאלת תוך הפגנת הבנה בחומר (מצד העובד החדש), זה יסייע לו לקבל בדיוק את התשובה שהוא זקוק לה בלי להיראות חסר ידע.
יתרה מכך, כאשר השאלה היא ספציפית ויורדת לפרטים, תוך הפגנת הבנה בחומר, זה מראה לשאר חברי הצוות שחבר הצוות החדש שלהם שם לב לפרטים, לוקח אחריות אישית על עבודתו ומגלה עניין אמיתי בהשתתפות באופן פעיל כחבר צוות.