עזיבת עובד את הארגון היא היבט קריטי של העסקת עובדים ולמרות זאת, לעתים קרובות מתעלמים ממנו ולא רואים בו חלק בלתי נפרד ממחזור חיי העובד בארגון.
יש חשיבות רבה לכך שעובדים שעוזבים את הארגון יעזבו בנימה חיובית תוך שימור הידע הארגוני ושמירה על מותג מעסיק חזק.
שיטות אפקטיביות לליווי עובד שעוזב, צריכות לכלול ראיונות עזיבה מקיפים, העברה מסודרת ומובנית של הידע הארגוני שצבר העובד בארגון ויצירת חווית עזיבה חיובית.
כל אלה נדרשים לשמירה על תרבות ארגונית בריאה. יישום שיטות עבודה מומלצות אלו מאפשר למנהלי משאבי אנוש להפוך את עזיבת העובדים להזדמנויות לצמיחה, שיפור והצלחה מתמשכת.
להלן 3 שיטות עבודה מומלצות לייעול תהליך עזיבת עובדים:
1 לערוך ראיונות עזיבה מקיפים:
ראיונות עזיבה הם כלי רב ערך לאיסוף תובנות על חווית העובד. הם מספקים הזדמנות ללמוד מדוע עובדים עוזבים ולזהות תחומים לשיפור בארגון.
יש לתזמן את ריאיון העזיבה במהלך הימים האחרונים של העובד כדי להבטיח שהמשוב שלו עדכני וכן.
יש להשתמש בשאלון מובנה שמכסה נושאים כמו תרבות ארגונית, ניהול והזדמנויות לפיתוח קריירה.
יש לעודד כנות על ידי הבטחה לעובד שהמשוב שלו יישאר חסוי ויעשה בו שימוש בונה.
בין היתרונות ניתן למנות, יכולת לזיהוי דפוסים וסיבות שורש לתחלופה, והפקת תובנות הניתנות לפעולה, לשיפור שימור העובדים ושביעות הרצון.
2 להבטיח העברת ידע חלקה:
כאשר עובדים עוזבים, הם לרוב לוקחים איתם ידע מוסדי יקר ערך. תהליך העברת ידע מובנה ממזער שיבושים ומבטיח המשכיות לצוות.
לשם כך יש ליצור תוכנית להעברת ידע המתארת תחומי אחריות מרכזיים, פרויקטים מתמשכים ואנשי קשר חיוניים.
כמו כן יש לדאוג לעובד העוזב להכשיר את המחליף שלו או לספק תיעוד מפורט של תהליכי העבודה שלו.
בנוסף, יש להשתמש בכלי שיתוף פעולה כדי לאחסן ולשתף מידע קריטי, כדי שיהיה נגיש בקלות לצוות.
תהליכים אלה מפחיתים את זמן ההשבתה ובלבול לעובדים שנותרו, ומאפשרים לשמור על ידע ארגוני לשימוש עתידי.
3 להשאיר על העובד שעוזב רושם חיובי מתמשך:
הדרך שבה ארגון מטפל בעזיבת עובדים יכולה להשפיע באופן משמעותי על המוניטין שלו.
התייחסות לעובדים העוזבים בכבוד ובהכרת תודה מבטיחה שהם עוזבים כשגרירי הארגון, בלי רצון לפגוע בו.
יש לקיים אירוע פרידה או פגישה כדי להכיר בתרומת העובד. כמו כן יש לספק מתווה ברור של התשלומים הסופיים, ההטבות והניירת הדרושה כדי להבטיח מעבר חלק.
חשוב לשמור עם העובד שעוזב על קשר, דרך רשתות בוגרים או לינקדאין כדי לשמור על מערכת יחסים חיובית.
השארת רושם חיובי מאפשרת לשפר את מותג המעסיקים של הארגון ומעודדת את העובדים שעוזבים, לחזור בעתיד.