חברה המעודדת את עובדיה לנקוט יוזמה ולייצר חדשנות למרות הסיכונים, היא חברה שמטפחת תרבות של חדשנות, ובטווח הארוך תקטוף פירות רבים של צמיחה ויכולת הסתגלות מהירה לשינויים.
חברות המעודדות יזמות של עובדים נהנות משיפור מתמיד ומעובדים שמרגישים שסומכים עליהם שיתרמו רעיונות חדשניים ויצירתיים, למרות הסיכונים.
מצב זה מוביל לארגון דינמי ותחרותי יותר שיכול להסתגל טוב יותר לשינויים בשוק, ויכול לאמץ התקדמות טכנולוגית ולהשיג את המתחרים.
עובדים שעובדים בסביבות עבודה המעודדות יזמות נוטים להיות יותר מעורבים, בעלי מוטיבציה ונאמנים לארגון, משום שהם מרגישים שמעריכים את תרומתם ויש להם הזדמנויות לצמיחה מקצועית.
מאידך, חברה המרתיעה את העובדים מלקחת יוזמה, בשל חשש מפני כישלון, עלולה לקפוא לאורך זמן.
הימנעות מסיכונים והרתעת רעיונות חדשים גורמת לארגון להחמיץ חדשנות, מה שעלול להוביל לתהליכים מיושנים, אובדן יתרון תחרותי וצמיחה מוגבלת.
עובדים בסביבות שמדכאות יוזמה אישית של עובדים נוטים יותר להרגיש מנותקים, המורל שלהם נמוך יותר וכך גם הפרודוקטיביות.
עם הזמן, עובדים מוכשרים עלולים לעזוב את הארגון שמדכא יוזמה ויצירתיות ולחפש סביבות עבודה שמעודדות יוזמה.
מצב זה יחליש עוד יותר את יכולתה של החברה לשגשג בנוף עסקי המתפתח במהירות.
בשורה התחתונה, טיפוח יוזמה מוביל להצלחה ארוכת טווח, בעוד שדיכוי יוזמה אישית של עובדים עלול להוביל להחמצת הזדמנויות ובסופו של דבר לדעיכת החברה.
להלן 3 צעדים מהותיים שמעודדים את העובדים לחשוב בצורה יזמית ולהעלות יוזמות חדשות באופן קבוע:
1 לשדר לעובדים שההנהלה לא חוששת מכישלונות, ולא לרפות את ידי היזמים שהרעיון שלהם נכשל:
הכלל החשוב ביותר לעידוד היזמות בארגון הוא לשדר לעובדים שכשלון הוא חלק בלתי נפרד מיזמות וכי במקום לחשוש מפניו יש ללמוד ממנו ולהשתפר.
ארגון שרוצה לעודד את עובדיו לנקוט יוזמות חדשות ואף ליישם את שאיפות היזמות שלהם, חייב לקחת בחשבון שבכל יוזמה יש סיכון. ומכיוון שכך, יהיו יוזמות שיכשלו.
2 עידוד הסקרנות של העובדים וטיפוחה:
עובדים ישראלים הם סקרנים ואוהבים להעלות רעיונות ויוזמות משלהם, לעיתים קרובות באופן שמאתגר את המנהלים שלהם.
הנהלות חכמות שמעוניינות להוביל את הארגון שלהן להצלחות וצמיחה, מבינות שזהו נכס אדיר.
הנהלה של ארגון שרואה בנקיטת יוזמה וחשיבה עצמאית תכונות שליליות ובלתי רצויות, ומוותרת על הנכס הזה מרצונה החופשי, מוותרת על סיכויי הצמיחה בטווח הארוך של החברה.
3 לעודד ולתגמל כל סוג של יוזמה, אלה שהצליחו ואלה שנכשלו:
חברות רבות נוהגות לתגמל עובדים שרשמו הצלחות גדולות ולהכיר בהישגיהם.
אלא שבאותה מידה חשוב לתגמל גם עובדים שיזמו רעיון חדש, עמלו, פעלו והשקיעו את כל מרצם כדי שהיוזמה תצליח, אבל בסופו של דבר היוזמה נכשלה.
למרות הכישלון, רצוי לתגמל את העובדים הללו על היוזמה וההשקעה. ההנהלה שמתכננת לטווח הארוך צריכה להכיר בחשיבות היוזמה ולשדר לעובדים מסר שהעידוד ליוזמה לא מצטמצם להצלחות בלבד.
חשוב לזכור, שעובדים שחוששים מכישלון הם עובדים משותקים שבסופו של דבר יסתפקו בשאיפה לבינוניות.