ממש כמו בסיום יחסים זוגיים – המשפט "אנחנו צריכים לדבר" אינו מוביל למשהו טוב. לכן, כאשר מנהל משתמש במשפט הזה לעובד שלו, העובד מיד יודע שמשהו לא בסדר. כאמור, הן המנהל והן העובד המפוטר, חשים מאוד לא בנוח עם המהלך הזה. העובד יודע כי כעת יהיה עליו לגייס כוחות ולמצוא עבודה חלופית במהירות שתכלכל אותו, והמנהל – יודע שהוא הנחית מכה קשה על העובד, מכה שתשפיע על המשך הקריירה שלו.
מה ניתן ללמוד מפיטורי עובדים? להלן 3 דברים עיקריים:
סיום עבודתו של העובד שפוטר אינה בגדר הקלה
גם אם למשך חודשים רבים היו לכם בעיות עם עובד מסוים, ביקשתם ממנו שוב ושוב לשפר את דרכיו ולבסוף, מחוסר ברירה פיטרתם את העובד, אולי אתם סבורים שתהיה לכם הקלה מידית, אבל זה רחוק מכך.
החיים לא הופכים להיות קלים ברגע שמפטרים עובד, כעת סביר שתעברו שבועות די קשים ומלחיצים, עד שתמצאו לו מחליף שימלא את תפקידו. בינתיים, ייתכן והעובדים הקיימים שלכם יצטרכו לחלוק את המשימות שלו, הם יצטרכו ללמוד על כל פרויקט שניהל, היכן הפרויקטים והמשימות עומדים כעת, ומה נותר לביצוע. לא תמיד העובדים יכולים להשלים את המשימות מהמקום בו נעצרו. כיוון שכל אחד עובד קצת אחרת, לעתים הם יצטרכו להתחיל משימות מחדש, בדרך המוכרת להם. בנוסף, הלקוחות יכולים להיות בלחץ מעזיבת העובד ולהקשות עליכם גם כן. תצטרכו להרגיע אותם שהעניינים בשליטה ויש מי שימלא את מקומו. ברקע, אתם כמובן תהיו עסוקים בחיפוש וגיוס עובד חדש שיחליף את מקומו של העובד שפוטר, גם זו אינה משימה קלה כלל וכלל.
עובדה ידועה היא שעולה לחברה הרבה יותר להעסיק עובד חדש מאשר לשמור על עובד קיים, וזה בא לידי ביטוי גם במאמץ שיידרש כדי לגייס עובד חדש ולאחר מכן להכשיר אותו. כמובן שאין זה אומר שעליכם להשאיר עובד שאינו מתאים או שמזיק לחברה, רק שעליכם לקחת בחשבון את כל הדברים הללו, ואולי להתכונן להם מראש.
להיות מוכנים לשאלות של עובדים
כאשר מפטרים עובד, לעתים ישנה המולה ורעש בין חברי הצוות שלו. העובדים רוצים לדעת מה קרה ופעמים רבות הם חוששים על מקומם. אפשר לראות א הדאגה והחשש בעיניהם ולשמוע את לחישותיהם המהוססות ואז גם יכולות לצוץ רכילויות שכדאי מאוד למנוע אותם.
כמנהל, עליך להסביר לעובדים מדוע העובד פוטר, מה עשית כדי לנסות ולשמר אותו ומדוע זה לא היה אפשרי בסופו של דבר. חשוב לענות על השאלות המתמשכות האלו ולהיות כנים בתשובותיכם. חשוב לדעת כי לא משנה מה תעשו, פיטורי העובד ישפיעו על התרבות הכללית של הצוות, כולל הדרך שבה הם יעבדו ואת הדרך שבה הם יראו אתכם כמנהיגים. יש להבטיח לצוות שיחד אתם תתקדמו קדימה עם חשיבה חיובית ותמשיכו לעבוד קשה כדי לשרת את הלקוחות שלכם.
התמודדות עם תחושת האשמה
לאחר שפיטרתם את העובד, ייתכן ותחושו תחושת אשמה שתכביד עליכם במשך מספר ימים או שבועות, זה טבעי לחלוטין.
העובד הולך לביתו ומספר למשפחתו שפוטר, וכל המשפחה נדרשת לעמוד בפני התמודדות חדשה ולא פשוטה. לעתים, גם לא צפויה.
רגשי האשמה על כך שאתם משפיעים על חיים של משפחה שלמה, יכולים ללוות אתכם לתקופה. חשוב לקחת בחשבון שזה עשוי לקרות ולא להיבהל – להפך! זה אומר שאתם בני אדם. הזכירו לעצמכם שעשיתם כל שיכולתם על מנת לנסות ולהשאיר את העובד בחברה, והוא לא הצליח ליישר קו ולעמוד בכך.