שיתוף

ארגונים רבים מאמצים תרבות ארגונית של הקשבה פעילה לעובד, אבל במקרים רבים מאוד המטרה הראשונית היא הקשבה לעובד כדי לתת מענה לצרכיו כפי שהם עולים מהשטח.

השאלה הגדולה היא, כמה מהארגונים אכן מקשיבים לעובד כאשר הוא מבטא את עמדותיו לגבי החלטות שהתקבלו בחברה.

כלומר, באיזו מידה מיושם הרעיון של להקשיב לעובדים כדי לערב אותם במידה רבה בתהליכים ובקבלת החלטות בארגון.

במילים אחרות, האם ההקשבה לעובד מיועדת לראות את העובד בעיקר בנושאים כמו סביבת העבודה הפיזית ומקום הישיבה, הקפיטריה, התשתית טכנולוגית, התפתחותו המקצועית, קידומו ועוד, או האם מטרת ההקשבה היא להעשיר את מאגר הידע של הארגון ולאתר כשלים פוטנציאלים בהחלטות שמתקבלות בהנהלה ואף לצורך ביצוע שינוי כיוון בעקבות התרעות מצד העובדים.

להלן 12 שיקולים ואתגרים הקשורים לצורך או למחויבות להקשבה פעילה לכל עובד:

1 קנה מידה של ארגונים:

בארגונים גדולים, השגת המטרה להקשיב לכל עובד יכולה להיות מאתגרת מבחינה לוגיסטית. עם זאת, ההתמקדות יכולה להיות ביישום מנגנונים ניתנים להרחבה עבור משוב ותקשורת.

2 מחסומים תרבותיים:

תרבויות ארגוניות שיוצרות הרתעה מפני תקשורת פתוחה, או בעלות מבנים היררכיים מרובי שכבות הנהלה, עשויות לעמוד בפני אתגרים לגבי הבטחה שכל עובד ירגיש שקולו נשמע.

במקרים מסוג זה, טיפול בחסמים תרבותיים אלה הינו חיוני.

3 ערוצי תקשורת פתוחים:

יש ליצור ערוצי תקשורת פתוחים, לרבות פגישות צוות או פגישות מחלקה, תיבת הצעות או פלטפורמות דיגיטליות, כדי לעודד עובדים לחלוק את מחשבותיהם, דעותיהם והתרומה שלהם לידע הארגוני.

4 מנגנוני משוב אנונימיים:

יש להטמיע מנגנוני משוב אנונימיים על מנת לספק לעובדים מרחב בטוח להביע דאגות או דעות ללא חשש מענישה או נקמה.

5 שיחות עם עובדים וסקרים:

יש לבצע שיחות עם עובדים וסקרים באופן קבוע כדי לאסוף משוב על היבטים שונים של מקום העבודה, כולל ההנהלה, המדיניות ושביעות הרצון הכללית.

6 קבלת החלטות מכילה:

יש לשלב עובדים בתהליכי קבלת החלטות במידת האפשר. יש לחפש משוב על פרויקטים, מדיניות ויוזמות המשפיעות ישירות על כוח העבודה.

7 נגישות להנהלה:

יש לעודד נגישות וגישה להנהלה הבכירה. כאשר מנהלים בכירים נמצאים בקשר פעיל עם העובדים, זה מטפח תרבות ארגונית שבה כולם מרגישים בנוח לבטא את הרעיונות והחששות שלהם.

8 הדרכה בנושא הקשבה פעילה:

יש לספק למנהלים הדרכה על מיומנויות הקשבה פעילה. יש לוודא שכולם ידעו כיצד להקשיב ולהבין ביעילות זה את זה. הקשבה כזאת היא חיונית לקידום תרבות ארגונית של הקשבה למגוון דעות.

9 יוזמות גיוון והכלה:

יש ליישם יוזמות גיוון והכלה היוצרות סביבה שבה כל הקולות לא רק נשמעים אלא גם מוערכים.

10 תוכניות הכרה בהישגים:

יש להקים תוכניות הכרה בהישגים המדגישות וחוגגות את תרומות העובדים. הכרה במאמצים מחזקת את הרעיון שעבודתו של כל עובד מוערכת.

11 פעולה מגיבה:

יש להראות בפועל היענות למשוב של העובדים. יש לפעול על פי הצעות העובדים, להתייחס לחששותיהם ולתקשר להם את התוצאות. זה מחזק את הרעיון שתשומה של עובדים מובילה לשינויים מוחשיים.

12 תהליכי שיפור מתמיד:

יש לשלב תהליכי שיפור מתמיד המעודדים עובדים לתרום רעיונות לשיפור זרימות העבודה, ולהגברת היעילות ושביעות הרצון הכללית במקום העבודה.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה