כאשר מקבלים עובדים חדשים לארגון וכאשר שוקלים אפשרות לקדם עובדים לתפקיד אחר, בין אם מדובר בקידום מקצועי או קידום לתפקידי ניהול, בוחנים את הידע והמיומנויות שלהם.
אלא שלא אחת מבלבלים בארגונים בין ידע שהעובד צבר ונמצא אצלו, לבין המיומנויות שלו. למעשה, ידע ומיומנויות בארגון הם שני מרכיבים שונים הדרושים להצלחתו של כל ארגון והם משלימים זה לזה.
בעוד ש'ידע' הוא למעשה ההבנה והמידע שיש לעובד על נושא ספציפי שקשור לתפקידו, אותם רכש במהלך ביצוע המשימות במקום העבודה הנוכחי ובמקומות העבודה הקודמים, המיומנויות הן היכולת ליישם את הידע הזה בצורה מעשית ופרודוקטיבית.
זאת ועוד, בהכללה גסה ביותר ניתן לומר שלעובדים מבוגרים יש יותר ידע מאשר לעובדים צעירים, שכן הם רכשו את הידע הזה כחלק מהניסיון רב השנים שלהם בתחום עיסוקם. מנגד, במקרים מסוימים, לעובדים צעירים יש יותר מיומנויות בשימוש בטכנולוגיות חדשות.
להלן 10 הבדלים בין ידע לבין מיומנויות:
1 אופן הרכישה:
ניתן לרכוש ידע על ידי הכשרות ולמידה, בעוד שמיומנויות ניתן לפתח בדרך כלל על ידי תרגול והתמודדות עם אתגרים דומים באותו תחום עיסוק.
2 מדידה:
ניתן למדוד ידע על ידי מבחנים והערכות, בעוד שמיומנויות נמדדות בדרך כלל על ידי איכות הביצועים.
3 יכולת העברה לעובד אחר:
בדרך כלל ניתן להעביר ידע מעובד לעובד. עובדים ותיקים יכולים להקנות ידע לעובדים צעירים יותר בעלי פחות ניסיון, וניתן גם לשמר בארגון ידע שנצבר אצל עובדים. מנגד, מיומנויות הן בדרך כלל ספציפיות למשימה מסוימת או פעילות מסוימת.
4 הכשרה:
ניתן ללמד ידע על ידי הרצאות, חומרי קריאה, תכנים דיגיטליים ועוד, בעוד שמיומנויות מפותחות בדרך כלל על ידי תרגול והתנסות מעשית.
אמנם, גם ידע וגם מיומנויות ניתנים לשיפור ולפיתוח על ידי למידה ותרגול, אבל השיטות לעשות זאת בכל אחד מהמקרים, הן שונות.
5 יישום:
הידע משמש בעת קבלת החלטות ופתרון בעיות, בעוד שמיומנויות משמשות לביצוע משימות ולהשלמת פעילויות ספציפיות.
זאת ועוד, ניתן ליישם ידע בדרכים רבות ושונות, בעוד שהמיומנויות בדרך כלל מיוחדות ומוגבלות יותר ביישום שלהן.
6 מרכיב הזמן:
ידע יכול להצטבר על פני זמן גם כאשר צבירת הידע אינה מתבצעת באופן רציף. מנגד, מאחר שמיומנויות יכולות להירכש על ידי תרגול, על העובד לתרגל אותן ולפתח אותן באופן רציף, תוך כדי עבודה, במטרה לשמור עליהן.
אמנם, גם ידע וגם כישורים ומיומנויות עלולים להתיישן ולהפוך ללא רלוונטיים, אם בעלי הידע והמיומנויות לא מתעדכנים, אבל זה יקרה בקצב שונה ועל פני פרקי זמן שונים
7 התמחות:
ידע יכול להיות רחב ולכלול נושאים רבים באותו תחום עיסוק, והוא יכול להיות ספציפי לתחום מסויים. לעומת זאת, מיומנויות הן בדרך כלל התמחות ממוקדת במשימה או פעילות ספציפית.
8 גיוון:
ידע יכול להיות מגוון ולכסות נושאים רבים ושונים, בעוד שהמיומנויות הן לרוב ספציפיות וממוקדות יותר.
9 רלוונטיות:
ידע יכול להיות רלוונטי למגוון גדול של מצבים ומשימות, בעוד שהרלוונטיות של המיומנויות היא בדרך כלל ממוקדת רק בהקשרים ספציפיים.
10 שימור:
ידע יכול להישמר לאורך תקופות זמן ארוכות. יתרה מכך, יש חשיבות רבה להקמת מאגר ידע בארגון כדי לשמר את כל הידע שנצבר במהלך עבודתם של כל העובדים והמנהלים בארגון, ולא להיות במצב של אבדן ידע עם עזיבתו של העובד. לעומת זאת, כדי לשמר מיומנויות יש צורך להקפיד על תרגול שוטף ורצוף.