בשוק העבודה המודרני המאופיין בחוסר יציבות תעסוקתית, בו העובדים עוברים מקום עבודה כל שנתיים (במקרה הטוב) ויישומי HR מתקדמים מסייעים בידי ההנהלה להעריך את העובדים בצורה אינדיווידואלית, תוך דגש על מודל שכר ותגמול אישי – עדיין קיים הצורך בעבודת צוות. אז איך מקדמים ערכים של עבודת צוות וכיצד שומרים על המודל לטווח הארוך?
וורן סטרול, מנהל בכיר בחברת Successories: "אם בארגון שלך קיים צורך בעבודת צוות, רשימת 10 העצות הטובות ביותר לבניה, חיזוק ושימור עבודת הצוות הינה בגדר must. עבודת צוות נכונה לא רק מסייעת לאפקטיביות של העובדים מבחינת העמידה ביעדים אלא היא מעלה את המוטיבציה של העובדים, מסייעת להם להרגיש שייכים ומוערכים."
1. פגישת עבודה שנתית: קיומן של פגישות אלו המחברת בין הצוות להנהלה הבכירה בארגון חיוניות ליצירת ערוץ תקשורת בין צמרת מקבלי ההחלטות לבין העובדים. במסגרתן יכולים העובדים לשמוע (מהמקור) על המטרות, היעדים, החזון והערכים שמובילים את הארגון.
2. תכנית עבודה שנתית: תכנית המפרטת בפני חברי הצוות את המטרות והיעדים הקולקטיביים שלהם, כך שהם יבינו את הקשר הישיר בין המשימות והיעדים שלהם לבין אלו של הקבוצה כולה.
3. תכניות קצרות טווח: לאחר שהצגתם לעובדים את תכנית העבודה השנתית, הציגו להם תכניות קצרות טווח, שהם נגזרת של התכנית המלאה. ככל שתציגו בפניהם משימות פשוטות יותר, בצורה ברורה יותר, כך יהיה להם קל יותר לעבוד על פי התכנית.
4. ישיבות צוות בסוף כל שלב: הקפידו לערוך ישיבות צוות הכוללות עדכונים וסיעור מוחות בסוף כל שלב. ישיבות אלו יסייעו לחברי הצוות להבין לאלו יעדים הגיעו עד כה, באיזה שלב הם נמצאים ומה מצפה להם בעתיד הקצר. זה דרך לבחון ביחד הצלחות, אתגרים, רעיונות חדשים וכן לקבל פידבק על עבודה טובה שבוצעה עד כה.
5. ישיבות צוות שבועיות: אלו יכולות להיות ישיבות קצרות אולם חשוב לקיימן על בסיס קבוע, כדי לאפשר לחברי הצוות להתעדכן, לשתף ולייעץ. ישיבות שבועיות הן הזדמנות טובה לעלות על בעיות חדשות ולנסות ללבן חוסר הבנה כבר בשלבים ראשונים.
6. 'שותף מקצועי': הצמידו לכל עובד שותף מקצועי אליו הוא יכול לפנות לקבל חוות דעת, סיוע, גיבוי, תמיכה טכנית ועוד. יחסים הדדיים בין זוגות בתוך הקבוצה מאפשרים לעובדים לזכות בסיוע והכוונה בכל עת. זה נותן לעובד את ההרגשה שהוא לא לבד בארגון הגדול הזה וזה גם מגביר את תחושת האחריות שלו כי מנגד – הוא תמיד צריך להיות מוכן לתמוך בפרטנר שלו.
7. פגישות אחד-על-אחד: אין תחליף לקשר הישיר בין המנהל לעובדים בצוות שלו. בנוסף על הפגישות השבועיות, התקופתיות והשנתיות, חשוב לפנות זמנים קבועים לפגישות בארבע עיניים עם כל עובד. יש עובדים שמסוגלים להיפתח ולשתף את המנהל רק במסגרת מ'פגשים סגורים' ולכן זו דרך מצוינת לבדוק היכן הוא מסתדר ברמה האישית והמקצועית, מה (או מי) מפריע לו וכיו"ב. כדי לפתור בעיות צריך להבין אותן וראשית כל צריך להיות מודעים לקיומן ולכן נועדו שיחות אחד-על-אחד.
8. שבחו והללו! זו לא סיסמה זה המתכון להצלחה. עובדים צריכים לשמוע מילה טובה, הם צריכים להרגיש שייכים ומוערכים. בכל פעם שעובד עושה את המעל ומעבר – מגיע לו לקבל חיזוק חיובי. בסביבת עבודה בה המנהלים נותנים לעובדים (ולמנהלים זוטרים) חיזוקים, גם העובדים לומדים לתת חיזוקים אחד לשני וזה מעלה את המוטיבציה בצורה משמעותית.
9. פיתוח הדרכה והכשרה מקצועית: אל תאפשרו מצב של פערי ידע. הקפידו ליזום מערכי הדרכה והכשרה קבוצתיים כדי לאפשר לצוות העובדים ללמוד ולהתקדם יחד. הכשרות קבוצתיות תורמות הן לגיבוש החברתי והן ליצירת שיח מקצועי אחיד בקרב חברי הקבוצה.
10. חיזוקים קולקטיביים: כדי לקדם עבודת צוות צריך לדעת לחזק ולתגמל את העובדים בצורה קולקטיבית.