תרבות ארגונית של מנכ"ל באוטובוס

תרבות ארגונית של מנכ"ל באוטובוס

מה משדרת תרבות ארגונית שבה המנהלים נוסעים לפגישות מרוחקות באוטובוס? ולמה כן לקבל לעבודה עובד חכם ובעל ניסיון ללא השכלה?

שיתוף

תרבות ארגונית

מה מאפיין את התרבות הארגונית שלכם? קרוב לוודאי שהשגיות, מצוינות, חתירה לעמידה ביעדים, היררכיה ברורה וכמעט מעונבת. אם לא כל התכונות האלה, בוודאי שחלק מהן מאפיינות רבים ממקומות העבודה בישראל ובעולם. ג'רוד מוזס, מנכ"ל ומייסד חברת השיווק האמריקאית (united entertainment group (UEG, סיפר בראיון לניו יורק טיימס על גישתו ודרכו לניהול החברה. מציאותי עבור כולם? אולי לא, מעניין – בטוח שכן. מי שמעוניין לאמץ, מוזמן לקרוא ולספר בישיבת ההנהלה הקרובה.
מוזס דיבר על גיוס עובדים, כאשר לאחר סינון קורות החיים המועמדים מגיעים אליו לראיון שני. הראיון שנועד לאתר אחר ניסיונו הרלוונטי של העובד על פי קורות החיים שלו ובדיקת התאמתו לצוות מתבצע על ידי אנשים אחרים בארגון.
הוא עצמו מתעניין בשאלה מדוע המועמד הגיע לראיון? באיזה מקום בעולם העבודה היה רואה עצמו אם הדבר היה תלוי רק בו? לפי התשובות לשאלות, הוא מבין מיהו אותו אדם. תמהיל העובדים בארגון מעניין, כאשר סיפר שמנהלים רבים בחברה הם בעלי רקע והשכלה בתחום האמנות. לטענתו, עובדים מרקע זה הם יצירתיים מאוד, חושבים אחרת, מחוץ לקופסה, יותר מאנשים שלמדו את מקצועות הניהול המסורתיים.
מוזס טוען כי חוכמת רחוב היא אף עדיפה על פניו מאשר השכלה פורמלית. אנשים בעלי חוכמת רחוב, שלמדו לאור ניסיונם להתגבר על אתגרים ומכשולים, אנשים המעוניינים להשיג מטרה מסוימת. בנוסף, הם חייבים להיות נעימים ובעלי מודעות חברתית , כדי שיבינו אנשים אחרים. למעשה, העובד שמקבלים לעבודה, צריך לדעתו להיות גם מישהו שיהיה אפשר ליהנות אתו גם מחוץ לשעות העבודה.
בנושא ניהול עובדים, מוזס גורס שתפקידו המרכזי של המנהל הוא הנעת העובדים. מנהל לא חייב להיות המצטיין שבצוות, אך חייב להיות חלק ממנו כל הזמן. תפקידו המרכזי הוא לדאוג שלעובד יהיה חשק להגיע לעבודה בכל יום. אם ישנה בעיה והוא אינו מרוצה ואינו נלהב מעבודתו, הוא באופן טבעי צריך לקחת את המקרה אל לבו ובאופן אישי. תפקידו של המנהל כאן היא לשבת עם העובד ולערוך אתו שיחה, שתתמקד בעובד, בחייו האישיים, ברצונותיו, בתוכניותיו. הוא ייתן לו תחושה שהוא יכול לסמוך עליו, ויגרום לו להבין שהוא יהיה לו לעזר מבחינה מקצועית וגם אישית. לטענתו, הוא מקדיש זמן רב בשיחות כאלה עם עובדים, והדבר מוליד עובדים שרוצים להמשיך להיות במקום העבודה הזה, עובדים שרמת המוטיבציה שלהם עולה והם רוצים לעשות מעל ומעבר לתפקידם.   
יחד עם זאת, הוא מדגיש כי הוא אינו מבקש לצייר לעובדים מציאות ורודה יותר מכפי שהיא באמת.  בשיחות המשוב , יש לשקף לעובדים את האמת כפי שהיא. שיחות המשוב שחייבות להתקיים בזמנים קבועים ולעתים קרובות אין לדחות אותם ולגרום למתחים מיותרים. גם ברמה היומיומית יש  לבצע משובים לעבודתם של העובדים. כך, באותה המידה הוא מצפה לכנות מצדם.

עובדים בלילה, הולכים הביתה ביום
מוזס מציג את התרבות הארגונית של החברה, ומספר שאחת לתקופה מכריזים על יום הפוך: מגיעים לעבודה לפנות ערב מסיימים לפנות בוקר. הדבר מביא לחשיבה יצירתית ולהתרעננות.
כמו כן אחד הדברים הראשונים שרכש לאחר שייסד את החברה בשנת 2007, הוא אוטובוס. באמצעותו הוא והמנהלים מגיעים לפגישות, בכל רחבי ארצות הברית, במקום טיסות. לדבריו הנסיעה באוטובוס מחזקת את התרבות הארגונית, כאשר האינטראקציה שנוצרת ומתפתחת בכל שעות הנסיעה הארוכות היא נהדרת. הבילוי בתוך האוטובוס חושף את העובדים/ המנהלים במצבים שלעולם לא יישנו במשרדים. ראשית, הם לבושים באופן פשוט, כמו בבית, בחולצות טריקו ומכנסיים קצרים. שנית, קשה שלא להשוות את האווירה לזו של להקה שנמצאת בדרך לאחת מהופעותיה. וכמובן, האווירה הקלילה והמבודחת, ההתנהלות בתוך האוטובוס והעייפות מביאים ליצירתיות, לכנות ולאמון בין העובדים. 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה