יחסי המאמן-מאומן הפכו להיות מושא מחקרי מרתק בשנים האחרונות. הקשר המנטלי בין המנטור לחניך שלו בארגון משפיע באופן משמעותי וגורף על ביצועי החניך בעבודה ובתחרות הגלובלית בשוק הדינמי מנהלים מחפשים כל קצה חוט שהם יכולים למצוא כדי להגדיל את ההכנסות ואת רווח נתח השוק.
מחקר שנערך על ידי האגודה האמריקנית להכשרה ופיתוח מצא, כי ב- 71% מתוך 500 חברות מצליחות שהשתתפו בסקר התקיימה תכנית כלשהי של חונכות ארגונית.
להלן 4 סיבות לכך שתכנית חונכות ארגונית תורמת להצלחת החברה:
מאיצה צמיחה והתפתחות
המחקר הנ"ל שנערך ע"י האגודה האמריקאית להכשרה ופיתוח מצא, כי 75% מהמנהלים שהשתתפו בסקר מקשרים את הצלחתם והגעתם לתפקידם הניהולי עם תכנית החונכות שקיבלו. גם אנשים מפורסמים כגון: וורן באפט, קולין פאוול, אפילו אופרה, נותנים קרדיט לחונך שלהם שסייע בהצלחתם.
תכנית חונכות רשמית יכולה לספק לעובדים ההזדמנות להתחבר ולהעמיק קשרים עם עמיתים בחברה וכן ללמוד את הביצועים הטובים ביותר בחברה.
מסייעת בגיוס ובשימור כישרונות
נתונים ממחקר של כוח אדם הראו כי 35% מהעובדים שהשתתפו בסקר טענו כי כיוון שלא קיבלו תכניות חונכות קבועות הם מתכננים לחפש עבודה אחרת תוך כשנה עלויות גיוס והחלפת עובדים הן עצומות ולכן חשוב לשמר את העובדים הקיימים ולספק להם תכניות חונכות. כנ"ל גם לגביי משיכת כישרונות לחברה שישמחו לעבוד במקום בו מתקיימות תכניות חונכות ארגוניות.
משיכת בני דור המילניום
סקר של חברת דלויט שנערך בשנת 2016 וסקר 7,700 עובדים בני דור המילניום ב- 29 מדינות מצא, כי שני שליש מהם מתכננים לעזוב את הארגון הנוכחי שלהם עד שנת 2020. נתונים מראים כי עד שנת 2025, בני דור המילניום ירכיבו 75% מכוח העבודה. בהתאם לכך, חברות כבר משקיעות באופן משמעותי להבנת המטרות והתרבות הארגונית של בני דור המילניום, על מנת למשוך אותם לחברה ולשמר אותם. דור המילניום מעדיף ותומך בתכניות חונכות ומנטור קבוע שייצמד אליהם בעבודה.
יתרונות עצומים עבור המעורבים
היתרונות של תכניות חונכות אלו רבים ונרחבים והם משפיעים הן על המחנך (המנטור), החינך והארגון כולו. תכניות חונכות מגדילות את הביטחון העצמי ובכך מאפשרות התנסויות ומחשבה יצירתית פורצת דרך שיכולה להביא לפיתוחים חדשניים מובילים. התכניות הללו אף מספקות הבנה טובה יותר של תרבות הארגון שמועברת היטב ע"י המנטור, ובהתאמת העובדים למדיניות הארגון, מושגת הצלחה.
חונכים יכולים "להחזיר" באמצעות שיתוף ידע וחוויות, שתורמות רבות להגברת תחושת הערך העצמי ורמת שביעות הרצון בעבודה, גם למנטורים עצמם. בנוסף לכל אלו, הארגון בכללותו ממותג טוב יותר כאשר הוא מפגין השקעה ופיתוח בקריירה של העובדים והמנהלים שבו.