את הלוגיקה כולנו הבנו מזמן. רוצים לבקש מעובד יותר, צריך לתת לו יותר. רוצים לשמר עובד ליותר זמן, צריך לתת לו יותר. רוצים לגייס עובדים טובים יותר, צריך לתת להם יותר. הבנו את הקשר בין נתינה לקבלה. האמנם?
איך זה שארגונים נותנים כל כך הרבה, החל מהנחות להצגות, דרך מתנות לכל חג ועד לשי לילדי העובדים בכל יום שנה ביום הראשון ללימודים, כולל טלפונים, החזרי נסיעות, סבסוד ארוחות ועוד (ועוד ועוד) והעובדים עדיין לא מרגישים מתוגמלים?
ישנן כמה נקודות מפתח שאותן צריך להכיר ולהביא בחשבון בכל פעם שמתכננים מה לתת, למי לתת, מתי ואיך לתת לעובדים. אתר Business Management Daily ריכז אותן כאן:
– העובדים אוהבים לקבל אך שונאים לתת. המדובר כמובן על מסים. אין דבר יותר מתסכל עבור עובד מלחלוק עם המדינה את הבונוס/ העמלה/ המתנה שלו. מעבר לכך שהעובדים חייבים במס, על פי חוקי המדינה ובהתאם למדרגת המס שלהם ביחס לשכר היסוד שלהם, הם לא חייבים לשלם מס על הטבות שאינן מחויבות במס. לכן אחד המצבים המתסכלים ביותר, לפני שמציעים לעובד העלאת שכר צנועה קבועה או תוספת כספית (עליהן הוא מחויב במס), חשבו על הטבות שוות ערך שיכולות להוות תחליף.
– העובדים לא מעריכים תגמול שאינו הולם את סגנון החיים שלהם ו/או תגמול שבו אין להם צורך. אחת החברות הגדולות בתחום המידע התקשורתי בנתה מחלקת רווחה לתפארת. נציגות מחלקת הרווחה עבדו יומם וליל על חבילות אטרקטיביות לעובדים שלהם שכוללים: מנוי לתיאטרון, כרטיסים למופעי מוזיקה ותרבות, כרטיסים לקולנוע, פסטיבל ושאר אירועים למשפחה – במחירים מגוחכים.
יום אחד, בפורום שולחן עגול עם המנכ"ל בו התכנסו עובדים ממחלקות שונות, התגלה למנכ"ל לפתע שהעובדים כמעט שאינם מנצלים את ההטבות ושאין להם שום צורך בהטבות האלה. המנכ"ל אף זיהה כעס אמיתי בקרב העובדים על כך שהארגון משקיע משאבים בהטבות שאין להם שום ערך עבור העובדים. אל תגיעו למצב שבו אתם נותנים ונותנים מבלי לראות שמישהו שם באמת לוקח (ולוקח בשמחה) בסוף היום.
– תגמול עובדים צריך להיות בהלימה מושלמת לסגנון החיים של העובדים, לפי דור, סטאטוס משפחתי וכיו"ב. כך לדוגמה, אם במוקד מסוים מועסקים סטודנטים רבים, זה נתון שצריך לקחת בחשבון כאשר בונים חבילת הטבות. כאן אפשר להכניס הטבות ייחודיות כמו: יום חופשה בתשלום (מעבר לימי החופשה הקבועים בחוק) למבחנים אחת לכל סמסטר, תווי קניה לרשתות לציוד כתיבה/מחשבים לקראת תחילת שנת הלימודים ואפילו הלוואות סטודנטים בתנאים מטיבים לעובדים.
במקרה של קבוצת עובדים שהם הורים לילדים צעירים, אפשר לתכנן מגוון הטבות שהן רלוונטיות להורים צעירים כגון: ימי כיף לעובדים ובני משפחה, כרטיסים מסובסדים למופעים לילדים, ימי כיף לילדים של עובדי הארגון (בארגון) בחול המועד ועוד.
– כשרוצים לתת לעובד סוכריה, נותנים לו סוכריה. סוכריה היא לא רק מטאפורה שמשעה לתת משהו מתוק ומפנק. לפעמים – סוכריה היא באמת סוכריה. עובדים כמו ילדים אוהבים לאכול. הם אוהבים הפסקת אוכל. הם אוהבים אוכל מפנק. הם אוהבים פינוקים זמינים ומידיים.
לכן אחת הדרכים היעילות באמת לפצות עובד, צוות או מחלקה שלמה על עבודה קשה או הצלחה נקודתית – היא פשוט דרך אוכל. החל מעוגה, דרך הרמת כוסית וכלה בארוחת בוקר או צהריים, ממסעדה או קייטרינג ועד שובר לארוחה זוגית במסעדה מפוארת. אל תהססו לתגמל ולפנק את העובדים שלכם באמצעות אוכל. זה עובד. בדיוק כפי שאומר המשפט "הדרך ללבו של גבר עוברת דרך קיבתו", כך גם הדרך אל לב העובד.