השילוב של מחסור בעובדים, בפרט בעובדים מוכשרים ומיומנים, יחד עם הצורך של ארגונים לחסוך בעלויות, מביא ארגונים רבים להשתמש בשירותיהם של פרילנסרים. מעטים הם כיום סוגי המקצועות ומשלחי היד שאופן ההעסקה שלהם הוא באמצעות עובדים שכירים בלבד.
כפי שכבר כתבנו כאן בעבר, בני דור המילניום רוצים להיות אדונים לעצמם. שיעור ניכר מהם מעדיף לעבוד באופן עצמאי עבור כמה לקוחות במקביל במקום להיות שכיר התלוי בארגון ספציפי לפרנסתו.
אוכלוסייה אחרת שגילתה כבר מזמן את יתרונות הפרילנס הם עובדים מעל גיל 40 שמתקשים למצוא עבודה כשכירים. עובדים אלה פתחו עסק עצמאי והם מספקים את שירותיהם לכמה לקוחות בו זמנית; בחלק מהמקרים אף עבור ארגונים שהם עבדו בהם בעבר.
מאנשי שיווק ומכירות, דרך מעצבי ובוני אתרי אינטרנט, אנשי IT ורשתות תקשורת, מהנדסים, טכנאים ואנשי תמיכה במחשבים, גרפיקאים וצלמים, ועד מנהלי חשבונות ואנשי כספים, ארגונים יכולים כיום לבחור מתוך מאגר ענק של טלנטים.
הארגונים חוסכים עלויות והפרילנס מרוויח יותר
מבחינת הארגונים יש לכלכלת הפרילנס כמה יתרונות מהותיים: היתרון הגדול והברור ביותר טמון בחסכון ניכר בעלויות. גם כאשר הארגון משלם לפרילנס מחירים שהם מצויינים עבור הפרילנס ומפרנסים אותו בכבוד, עבור הארגון מדובר בעלות נמוכה במידה משמעותית ביותר לעומת העלות שהיו נדרשים לה אילו היו צריכים להקצות לכך עובד בתוך החברה, שמקבל תנאים סוציאליים מלאים.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי בשנת 2016 הסתכמה ההכנסה החציונית ברוטו לחודש של העצמאים בישראל ב-8,005 שקלים, לעומת הכנסה חציונית לחודש ברוטו של 7,030 שקלים, בקרב השכירים.
עוד עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי בשנת 2016 היתה ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של עצמאי 11,480 שקלים, בעוד שההכנסה הממוצעת לחודש של שכיר היתה 9,724 שקלים.
מפרסומים של כלכלנים מאוניברסיטת הרווארד ופרינסטון עולה, כי בעשור שבין 2005 ל-2015 חל זינוק בשיעור העובדים שלקחו על עצמם משימות במתכונת פרילנס, מ-10.7% ל-15.8% (מכלל העובדים).
עידן אי הוודאות
כך או כך, התחזיות להתקדמות מטאורית של כלכלת הפרילנס התקדמו מהר יותר מהמציאות בשטח. הסיבה העיקרית לכך היא רתיעתם של חלק ניכר מהעובדים שמעוניינים לעבוד כפרילנסרים, מהחסרונות שבשיטה זו.
החיסרון הגדול והבולט ביותר הוא אי הוודאות (של הפרילנסרים) בנוגע לתשלומים המגיעים להם. חוסר הוודאות הזה יוצר לפרילנסרים היעדר בטחון כלכלי ארוך טווח. פרט לעובדה שפרילנסר כמעט אף פעם לא יכול לדעת מהו מוסר התשלומים של הלקוח, הוא גם הראשון שלא מקבל תשלום כאשר הלקוח נקלע לבעיה כלכלית.
בעיה כאובה אחרת בנושא התשלומים היא סביב העמלות. כאשר עובד שכיר עובד בארגון הוא מכיר היטב את הרישום של כל העסקאות שביצע ויודע כמה עמלות מגיעות לו.
כאשר איש שיווק או מכירות (פרילנסר) עובד על עמלות, בין אם כ-100 אחוזים משכרו או כשיעור מסוים מתוך כלל התשלום שמגיע לו, בדרך כלל אין לו אפשרות לעקוב אחר העסקאות עליהן הארגון חתם הודות לעמלו (של הפרילנסר), ולכן הם מתקשים לעקוב אחר הסכומים שמגיעים להם.
בעיה הזו מחמירה כאשר הפרילנסרים עובדים באמצעות אגריגטורים של פרילנסרים בהם Fiverr, UpWork ואחרים. אגריגטורים אלה מהווים מקור בלתי נדלה של כישרונות עבור הארגונים שמשתמשים בשירותיהם, ומאפשרים לחסוך עלויות בצורה דרמטית.
למה הארגונים מפסידים מרתיעת הפרילנסרים
הארגונים, בעיקר חברות בינוניות וקטנות אבל לעיתים גם חברות גדולות, הם המפסידים העיקריים מכך שבעיות התשלומים מרתיעות עובדים מוכשרים רבים שמעוניינים להציע את שירותיהם במתכונת פרילנס.
מסקר כלל עולמי חדש של חברת Tipalti, שבדק את האתגרים הכרוכים בכלכלת הפרילנס עולה, כי לתהליך התשלום יש השלכות משמעותיות על נאמנותם של הפרילנסרים לשיטת הפרילנס ובעיקר על נאמנותם לאגריגטור הפרילנסרים שדרכו הם עובדים.
מחצית ממשתתפי הסקר ציינו, כי כדי שהם ימשיכו בעבודתם כפרילנסרים, בפרט באמצעות האגריגטורים, ואף יגבירו את היקפי העבודה העצמאית שלהם, חוויית התשלום שלהם חייבת להשתפר.
יתרה מכך, יותר משני שלישים, כלומר כ-73.7% ממשתתפי הסקר אמרו, כי הם שוקלים לעזוב את עבודתם הפרילנסרית באמצעות האגריגטורים בגלל נושאי התשלומים המגיעים להם.
האצת קצב הנטישה גורמת באופן מיידי לעליית הוצאות התפעול של האגריגטורים, פוגעת במוניטין שלהם, ובסופו של דבר נגרמת פגיעה למוצר או השירות שהלקוח מקבל.
מערכת ניהול תשלומים אוטומטית
הסקר ששמו Global Marketplace and Gig Economy Payment Satisfaction, בדק מהי עמדתם של פרילנסרים שפועלים באמצעות אגריגטורים של פרילנסרים בכל העולם, בנוגע לדרך התשלום, לקשיים שבעבודה מול שווקים שונים וניהול התשלומים מולם, ובאיזו מידה בעיית התשלום מזיקה לנאמנות שלהם ללקוח.
מהסקר עולה, כי פרילנסרים היו נרתעים הרבה פחות אילו היתה מערכת אוטומטית לניהול התשלומים. הסוקרים מציינים, כי כ-48.7% ממשתתפי הסקר (כמעט מחציתם) אמרו כי עבודתם דרך האגריגטורים היא מקור הכנסתם העיקרי.
מכאן גם החשיבות הרבה לקיומה של מערכת אוטומטית לניהול תשלומים, דרכה יוכלו הפרילנסרים לראות כמה כסף הצטבר לזכותם מעמלות, תשלום עבור עבודות וכדומה. כ-95% ממשתתפי הסקר אמרו שהם רוצים לקבל ממשק שיאפשר להם לעקוב אחר סטטוס התשלומים, ולקבל התרעה בכל שינוי בסטטוס התשלום.
כ-97.5% מהנסקרים ביקשו לקבל הודעות אוטומטיות בנוגע לתשלומים המגיעים להם, כ-96.6% ביקשו לקבל תשלום בזמן וכ-96.6% ביקשו לקבל מידע לגבי התשלום המדוייק המגיע להם (לאחר קיזוז עמלת האגריגטור).
אפשרות הבחירה כמרכיב חיוני לנאמנות
עוד עולה מהסקר, כי כ-71% המשתתפים ציינו, כי אפשרות הבחירה בשיטת התשלום מהווה מרכיב חיוני להבטחת נאמנותם. כמחצית מהמשתתפים (תושבי ארה"ב) העדיפו שהכספים יועברו ישירות לסניף הבנק שלהם, לעומת כ-22% שאמרו כי הם מעדיפים תשלום באמצעות PayPal.
מנגד, כ-34.1% ממשתתפי הסקר (פרילנסרים) הממוקמים במדינות אחרות בעולם ציינו, כי הם מעדיפים תשלום באמצעות PayPal, וכ-26.8% מעדיפים העברות לבנק.
כ-66.7% מהפרילנסרים המתגוררים מחוץ לארה"ב, אמרו כי התשלום במטבע המקומי שלהם חשוב עבורם. כ-80.5% דיווחו כי יעדיפו מקדמות.
משתתפי הסקר המתגוררים מחוץ לארה"ב הביעו נכונות להעניק הנחה מסויימת בתמורה לאופציה הזו. הסוקרים מציינים, כי אפשרויות הבחירה אמנם יוצרות לאגריגטור ולארגון יותר עבודה, אבל הן חיוניות לשמירה של השותפים העסקיים.
"לכל זירות המסחר המקוונות לסוגיהן השונים, יש מחוייבות כלפי הפרילנסרים שלהן", אומר חן עמית, מנכ"ל Tipalti, המציעה פתרון גלובלי מוביל לאוטומציה של ניהול תשלומי ספקים ותשלומים. "אגריגטורים וזירות מסחר שלא ישכילו למשוך אליהן פרילנסרים מוכשרים ואיכותיים ולשמר אותם על פני זמן, לא יצליחו לשרוד ככאלה בטווח הארוך".
עמית מסביר, כי הפרילנסרים הם אלה שבדרך כלל נמצאים בקשר הישיר עם הלקוחות הסופיים של האגריגטורים. לכן
יש חשיבות רבה לתת עדיפות עליונה לשביעות הרצון של הלקוחות הסופיים. אבל לשם כך יש לשפר את חוויית התשלום של הפרילנסרים.
"הזירות המקוונות שדרכן ניתן למצוא פרילנסרים בכל מקום בעולם מתמודדות עם לא מעט אתגרים כשהן נדרשות לשמור על השותפים שלהן (הפרילנסרים), תוך הרחבת הרשת הגלובלית", אומר עמית.
"התעלמות מהמורכבות הרבה של נושא התשלומים לפרילנסרים כמו גם מנושאי רגולציה שמשתנים משוק לשוק (כלומר בתשלומים לפרילנסרים שפועלים ממדינות אחרות), עלולה לסכן את כל המארג העדין הזה, שנבנה במקור על בסיס העיקרון שכולם צריכים להרוויח, גם הפרילנסרים.
"לנו ב'טיפלתי' ברור, שכל זירה כזאת המאתרת כישרונות פרילנסרים עבור ארגונים, שיש לה שאיפות להתרחב (ולא לדעוך), חייבת להתמקד בחוויית התשלום לשותפים שלה (כלומר הפרילנסרים)".
הוא מוסיף, כי "פלטפורמת האוטומציה של תשלומי פרילנסרים וספקים של Tipalti ממוקמת בענן ומסייעת למנהלי כספים להרחיב את מערך תפעול התשלומים שלהן לטובת צמיחה גלובלית מהירה.
"כל זאת, תוך הקטנת הסיכונים ואי היעילות הכרוכים בתהליכי תשלום מורכבים, מיושנים וידניים. המערכות של Tipalti מטפלות כיום בהעברות כספים שהיקפן השנתי מסתכם ביותר מארבעה מיליארד דולר, עבור כמעט שני מיליון ספקים גלובליים".
המערכת של Tipalti מספקת פתרון לאוטומציה של תשלומי ספקים ברמה הגלובלית. הפתרון מאפשר לייעל את כל שלבי תהליך העבודה של התשלומים בפלטפורמה מקיפה אחת בענן.
הרעיון מאחורי המערכת של Tipalti הוא לאפשר למערך הפיננסי בחברות מובילות לנהל את כל פעילות תשלומי הספקים הגלובלית שלהם. הפתרון מבסס נהלי עבודה פרואקטיביים המעניקים מענה נרחב לתקנים ורגולציות לאורך כל תהליך התשלום, לרבות בדיקה וקליטה של ספקים חדשים, ציות לתקנות מיסוי ורגולציה, עיבוד חשבוניות אוטומטי, ביצוע תשלומים מקומיים וגלובליים, פירעונות מוקדמים, זיהוי ומניעת הונאות, ניהול התקשורת מול ספקים בנוגע לסטטוס התשלום, ניהול התאמות תשלומים והפקת דו"חות.
מעוניינים לקרוא עוד על נושא האגריגטורים בעלי הפלטפורמות לשכירת פרילנסרים? להלן כמה כתבות נוספות:
אגריגטורים של פרילנסרים? מה זה בכלל ואיך זה מסייע לארגון
4 אגריגטורים נישתיים לשכירת שירותי פרילנסרים ע"י ארגונים בכל העולם
מחפשים טלנט במדינה מרוחקת? פלטפורמות לניהול מאגרי פרילנסרים יסייעו
עצמאים בשטח: עולם העבודה צועד לעבר כלכלת הפרילנס
אדונים לעצמם: הפרילנסרים מהווים 11% מהעובדים במשק הישראלי