לאחרונה רץ בישראל קמפיין מטעם משרד התמ"ת שקורא להקפדה בבטיחות בעבודה. הדגש היה על שימוש בציוד בטיחות כמו משקפי מגן וכפפות. מתי לאחרונה השיק המשרד קמפיין הקורא להיזהר מפני אחת הסכנות האופייניות ביותר למדינה, השמש בקיץ? כל העובדים תחת השמים – פועלי חקלאות, עובדי עירייה, גננים, עובדי בניין ורבים אחרים – עלולים להיפגע באופן אקוטי או מצטבר מקרני השמש. כאשר הטמפרטורות עוברות את ה-32 מעלות והלחות עולה, העובדים בחוץ חשופים למחלות הקשורות לחום, שעלולות להיות קטלניות. הפגיעה החמורה היא מכת חום שתסמיניה כוללים עלייה בטמפרטורת הגוף, בלבול, חוסר יכולת להזיע ובחילה.
בקליפורניה הושק קמפיין שפונה בדיוק למקום הזה. בין המדינות של ארצות הברית, קליפורניה היא זו שבה המספר הגדול ביותר של עובדי חקלאות ופגיעות החום בקרב אוכלוסייה זו גבוהה פי שלושה מאשר הפגיעות בכל התעשיות האחרות גם יחד. הקמפיין שנקרא "מים / מנוחה / צל" כולל מסרים באנגלית, ספרדית, פונג'אבי (שפה הודית), המונג (שפה המדוברת בדרום סין ובחלקים מתאילנד וייטנאם ולאוס) ומיסטקה (שפה מקסיקנית ילידית), כך שיהיה נגיש גם לאוכלוסיית העובדים הזרים.
המחלקה לבטיחות ובריאות בעבודה במדינת קליפורניה (Cal/OSHA) השיקה תוכנית מניעה לשנת 2013 שמטרתה ללמד את העובדים והמעסיקים על הסכנות הקשורות לחשיפה לחום במקום עבודה תחת השמים. המטרה היא למנוע מחלות חום ברחבי המדינה על ידי עידוד לציות לתקנות הבטיחות בעבודה. התוכנית כוללת אכיפה, ביקורת והכשרה. התקנות כוללות אספקה של מים, מנוחה, צל, הדרכה ונהלי חרום במקום העבודה. מקום עבודה שמערך הפיקוח שמפעיל הממשל הקליפורני נוכח כי אינו מציית לנהלים, מסתכן בקנסות כבדים ואפילו בהשבתה כפויה.
צל ומי באר
הנקודות העיקריות בקמפיין:
- הדרכת כל העובדים והמנהלים למניעת מחלות חום.
- אספקה נאותה של מי שתייה קרים ללא עלות לעובדים ועידודם לשתות לעיתים קרובות.
- הקמת אזור מוצל שבו העובדים יוכלו לעשות הפסקות צינון.
- וידוא שהעובדים, בעיקר החדשים, מקבלים מספיק זמן כדי להסתגל לחום.
- הכנת תוכנית חרום למניעת מחלת חום במקום העבודה והכשרת העובדים והמנהלים למתן עזרה למי שמציג תסמיני מחלת חום.
ישראל דומה לקליפורניה מבחינת האקלים וגם במאפיינים הסוציאליים של העובדים תחת כיפת השמים בכל מזג אוויר. לרוב אלה אנשים ששייכים למגזרים חלשים, עובדי קבלן, עובדים זרים וכו' שאינם מאוגדים ואינם יכולים בדרך כלל להיאבק עבור הזכויות שלהם או לתקשר עם נהלים, תקנות וקמפיינים שמנוסחים בעברית בלבד. אפשר לקחת דוגמה ממדינת קליפורניה שפונה אל העובדים בשפתם ופועלת להבטחת בריאותם של האנשים המבצעים עבודות חיוניות.