על פי תוצאות סקר קיימות שנתי של BSR ו-GlobeScan, מחלקת משאבי האנוש היא הפונקציה העסקית שבה המעורבות בתחום הקיימות היא הנמוכה ביותר.
משתתפי הסקר דירגו את רמת המעורבות של מחלקת משאבי האנוש ב-34% ביחס למחויבות לנושאי קיימות ב-2013. זוהי ירידה של 3% ברמת המעורבות בהשוואה ל-2011. לא רק מחלקות משאבי האנוש קיבלו ציונים נמוכים במעורבות בקיימות. מחלקות הכספים דורגו במקום הנמוך ביותר בנוגע לפעילויות בנות קיימא. מחלקות פיתוח מוצר, מחקר ופיתוח, תכנון אסטרטגי ושיווק זכו לדירוג לא הרבה יותר טוב.
מחלקות השיווק קיבלו ציון ממוצע של 28% במעורבות במה שנוגע ליוזמות בנות קיימא בארגונים שלהם הן שייכות. זוהי ירידה של 14% מאז 2011. פונקציות עסקיות שפונות החוצה, כמו תקשורת תאגידית ויחסי ציבור, וכן משרד המנכ"ל, הראו רמת מעורבות גבוהה בנושאי קיימות. את הציון הגבוה ביותר קיבלו מחלקות התקשורת התאגידית – 77%.
אמת מטרידה
מטריד שמחלקות כמו משאבי אנוש ושיווק, שלהן קשרים מהותיים עם גורמים בתוך הארגון ובחוץ, מפגינות רמות כה נמוכות של מעורבות ביוזמות הקשורות לקיימות. צ'יינה גורמן מ-Great Place To Work מציינת שמחקרים מראים שעובדים צעירים נוטים לבחור מעסיקים שיש להם מודעות חברתית ושמתאימים לעולם הערכים שלהם. נוסף על כך נראה שיותר ויותר חברות מצליחות הופכות "ירוקות" ומחדירות ערכי קיימות לעומק האסטרטגיות העסקיות שלהן ומשתמשות בהם כדי ליצור ערך עבור העובדים והלקוחות שלהן. מכיוון שמחפשי העבודה של היום מעוניינים בעבודה שתיתן להם תחושת משמעות, מתבקש והגיוני שמחלקות משאבי האנוש יהיו מעורבות יותר ביוזמות בנות קיימא ואולי אף יובילו אותן. זה לא קורה משום מה.
על פי דוח BSR/GlobeScan, רק אחת מכל חמש חברות הטמיעה באופן מלא את הקיימות באסטרטגיה העסקית שלה, ומהנתונים הללו עולה שמעורבות מקיפת-כל של חברות בתחום הקיימות היא עדיין יוצאת דופן ואינה נורמה. כאשר הנסקרים נשאלו מהו האתגר ההנהגתי החשוב ביותר בעסקים היום, 62% מהם ציינו את השילוב של קיימות בפונקציות שבליבת העסקים. זה הרבה יותר מאשר המקום השני – לשכנע משקיעים שקיימות משפרת את הערך – את האתגר הזה ציינו כמוביל רק 28% מהנסקרים.
ברור שהפער בין מידת החשיבות שמיוחסת לקיימות לבין מידת המעורבות של מחלקות משאבי האנוש בתחום צריך להיסגר – הן מהסיבות האתיות הפשוטות והן מכיוון שעובדים צעירים מצפים מארגוניהם להטמיע ערכים ירוקים ומקיימים בפעילות העסקית.