כל אחד מאתנו נתקל בה, בשלב זה או אחר. אין לה צורה אחידה, אין לה כללים או חוקים, אין לה תזמון קבוע. במקרים אחדים היא שקטה ומפתיעה באחרים היא קולנית וצפויה. ברוב המקרים היא קטלנית והרסנית. גבירותי ורבותי, קבלו את מלכת הכיתה – ה"פוליטיקה הארגונית". אולם בין השורות, לאורך הזמן, נודעת גם פוליטיקה אחרת. רבים וטובים נשבעים שניתן לעשות זאת באופן שונה. האם ישנה גם פוליטיקה טובה? בוודאי! כבר מזמן היא איננה רק מזימות ופחים ממולכדים ואם רק נדע לנצל אותה נכונה, נגלה כי הפוליטיקה הארגונית היא כלי הכרחי ויעיל בהשגת מטרות בתוך הארגון.
מהי פוליטיקה ארגונית
פוליטיקה ארגונית היא תחום הפעילות האנושית העוסק בכוחות הפועלים בארגון, בשימוש שנעשה בהם ובחלוקתם בין אנשי הארגון. בעצם ניתן לראותה כעיצוב הארגון על ידי התייחסות לכוחות הפועלים בו. בהגדרה זו, לכל פעילות אנושית קשר הדוק לפוליטיקה הארגונית. שכן, כל הפעולות המתבצעות על ידי האדם קשורות בכוחות חברתיים. תפישת עולם פוליטית בארגון מסמלת את מכלול הרעיונות, הערכים ואופני החשיבה של כל אנשי הארגון, הנוגעים למכלול ההתרחשות בו. הפוליטיקה הארגונית מכילה גם את מאבקי הכוחות של כלל הגורמים בארגון. בסיס הפוליטיקה הארגונית הוא בכך שקיימים ריכוז ופיזור של כוחות בידי גורמים נפרדים בארגון, באופן שאינו מוחלט. כלומר – חלוקת הכוח והשימוש בו, נקבעים באופן הנתון לשינוי, בהתאם לדינמיקה בין הגורמים הקשורים בו.
כמו בכל מגווני הפוליטיקה, גם בפוליטיקה הארגונית כל הגורמים מנסים לקדם את האינטרסים שלהם ושל קבוצות ההשתייכות שלהם. לרוב, המערכת הפוליטית הארגונית הנה מורכבת ביותר והתנהלותה ארוכת טווח.
השחקנים הראשיים במגרשה של הפוליטיקה הארגונית
בכל ארגון קיימים סוגים שונים של שחקנים במגרשה של הפוליטיקה הארגונית. לכל אחד מהם 'סוג' פוליטיקה שונה מרעהו. יחסי עובד מול עמיתו במחלקה, יחסים מול עמיתים במחלקות שונות, התנהלות מול ממונים או כפיפים ישירים ועקיפים, התנהלות מול הנהלה בכירה – אלו הן דוגמאות שקיימות כמעט בכל ארגון. אולם קיימת גם פוליטיקה ארגונית מול שחקני חוץ, והיא חשובה לא פחות – ספקים, לקוחות, יועצים ונותני שירותים.
עקרונות הפוליטיקה הארגונית ה'טובה'
• איתור מקורות הכוח בארגון – בחנו את המבנה הארגוני. אתרו אנשי מפתח בעלי סמכות פורמלית. זהו מבינם את הדמויות ה"חזקות" ואת הדמויות ה"חלשות". אתרו אנשי מפתח בעלי סמכות השפעה בלתי פורמלית (אנשים בעלי חוזקות ברמה החברתית, אנשים בעלי מנהיגות, אנשים כריזמטיים ואנשים מקושרים).
• עקרון ההתבוננות – צפו במערכות הקשרים בארגון. ראו מי מחובר למי. עם מי המנהל משוחח שיחות מסדרון. מי יושב בישיבות. ראו אלו "פעולות" משפיעות לטובה על כל אחד מאנשי המפתח בארגון. הכירו את האופי האישי של האנשים. הקשיבו לאנשים הסובבים אתכם, אספו והצליבו מידע.
• היערכות – החלו להיערך לכל פעולה שאתם מבצעים בארגון. התאימו את צרכיה המקצועיים והאישיותיים, בהתאם לאופיו של איש המפתח אליו אתם רוצים להגיע.
• זהירות – לא בכל המקרים יודעים בוודאות, איזה מידע מעביר עובד מסוים לגורמים אחרים. לא תמיד ברורה מערכת הקשרים המסועפת בארגון. הימנעו מהעברת ביקורת מאחורי הגב.
• יוקרה ויושרה – תכונות אלו הן אבני המפתח להתקדמות בארגון. שמרו תמיד על יוקרה מקצועית ועל יושרתכם. אל תתפתו לקבל דברים או להעביר דברים (מכוח נגישות או סמכות) לעובדים אחרים, כיוון שככה נהוג או בכדי למצוא חן. בסופו של דבר – יהא זה לכם לרועץ.
• הקפידו בכבודם של זוטרים מכם. דברים חיוביים עדיף שייאמרו בפורומים רחבים, שליליים עדיף שייאמרו במסגרות מצומצמות.
• מקצועיות – אל תתפשרו על מקצועיות ואל תעגלו פינות (לא כלפי מנהלים מעליכם ולא כלפי כפיפים). שמירה על עקרונות מקצועיים תביא לכם הערכה רבה.
• קידום או דיאלוג עם 'מתנגדים' – גישה זו תרתום אותם ביתר קלות ובלי שירגישו לתהליכים שאתם רוצים להניע.
• לקוחות, ספקים, יועצים ונותני שירותים, אשר יתרשמו מכם, יעבירו את המסר לדרג שמעליכם.
• היו פרזנטורים של עצמכם כל הזמן. בצניעות ובדרך אגב ספרו על דברים שעשיתם.
• תנו קרדיט לאנשים שעובדים אתכם! תוערכו על כך מאד.
• למדו לקחת אחריות על טעויות.
• אם לא "תמכרו" את עצמכם, אף אחד לא יעשה זאת בעבורכם. דאגו להעביר מסרים על תרומתכם לארגון.
הסטטיסטיקה העסקית מוכיחה כי התנהלות פורמאלית, מקצועית ככל שתהא, שאינה מלווה בפוליטיקה ארגונית נכונה – בדרך כלל אינה מספיקה כדי להתקדם במקום העבודה. לפיכך, עובד צריך לתכנן ולחשב את צעדיו ומהלכיו באופן תמידי, כדי לבנות לעצמו את התדמית הרצויה ולאמץ לעצמו כללי התנהגות שיזניקו אותו קדימה.
בכל 4 תחומי החיים, בעיקר בימים ממותגים אלו, השפעתה של הפוליטיקה עצומה. התפתחות העולם הטכנולוגי ושלל מקצועות לפיתוח מודעות עצמית וסביבתית כאימון אישי ועסקי, נטוורקינג, מצוינות ועוד – רק מחזקים את הצורך במערכת פוליטית משומנת היטב גם במקום העבודה. ולא, פוליטיקה איננה (תמיד) מילה גסה.
ליעד ברזילי הנו רואה חשבון ומשפטן. מומחה לייעוץ עסקי ופיננסי. בעל תואר שני בחשבונאות, תואר ראשון במשפטים ותואר ראשון בכלכלה. בעלים של חברת הבוטיק לייעוץ עסקי BY Logic Consultants Ltd.