שיתוף

אחת התופעות המשמעותיות איתה אנו מתמודדים בשנים האחרונות היא מציאות של חוסר יציבות מתמשכת, המכונה "פרמה-קרייסיס" (מיזוג המילים "פרמה" – תמידי ו-"קרייסיס" – משבר). מציאות זו מעמידה בפנינו אתגרים אדירים, כפי שהדגימו אירועים כמו מגפת הקורונה, משבר האקלים ומשברים כלכליים ופוליטיים.

הצלחה ושגשוג בחיים וב-עולם העבודה החדש תלויים ביכולת שלנו להשתמש במיומנויות עתיד או במיומנויות של מודל 5 היבשות כפי שאנחנו מכנים אותן. מדובר ביכולות של מיינדסט מתפתח (כמו יציאה מאזור הנוחות וקבלת כישלון כחלק מהצלחה ולא ההפך ממנה), יכולות גבוהות של אינטליגנציה רגשית (כמו כושר הסתגלות, גמישות והתמודדות עם מצבי לחץ ואי וודאות) וכמובן יצירת משמעות, אופטימיות ומסגור חיובי של מצבים מאתגרים. פיתוח מיומנויות אלו חיוני להצלחה בעולם של חוסר יציבות. הן מאפשרות לנו להתמודד עם אתגרים, ללמוד ולצמוח מתוך קשיים, למצוא משמעות בעבודה ובחיים, ולשמור על אופטימיות גם בתקופות קשות.

מאפיינים בולטים של פרמה-קרייסיס:

היעדר תחושת ביטחון: רבים חשים פחות בטוחים לגבי עתידם האישי והמקצועי, כמו גם לגבי עתיד העולם.

חוסר ודאות מתמשך: קשה לצפות מה יקרה בעתיד, הן ברמה האישית והן ברמה הגלובלית.

הצפה במידע: זרם בלתי פוסק של מידע, חדשות ותמונות עלול להוביל לעומס רגשי וקושי בקבלת החלטות.

תחושת חוסר אונים: אנשים רבים חשים שאינם יכולים להשפיע על המציאות המורכבת והמסוכסכת.

הדוגמאות הישראליות לפרמה-קרייסיס:

בישראל, מציאות זו באה לידי ביטוי בריבוי של אירועים משבריים משמעותיים: מגפת הקורונה, עליות מחירים, הקצנה של המאבקים הפוליטיים (בחירות ללא הכרעה, רפורמה/הפיכה משפטית), מלחמה מתמשכת. כל אלה, בנוסף לאתגרים וקשיים אישיים בחיי היומיום, תורמים לתחושה של חוסר יציבות וחוסר ודאות לגבי העתיד.

לפרמה-קרייסיס השלכות משמעותיות על כל תחומי החיים:

פסיכולוגית: חרדה, דיכאון, פסימיות, תחושת אובדן שליטה.

חברתית: פילוג חברתי, עלייה בפופוליזם, קיטוב פוליטי.

כלכלית: אי-יציבות בשווקים, פגיעה בצמיחה כלכלית, עלייה בעוני.

סביבתית: החמרת משבר האקלים, פגיעה במגוון הביולוגי.

בחירת "פרמה-קרייסיס" כמושג השנה לשנת 2022 על ידי מילון קולינס מדגישה את ההכרה הגוברת בחומרת האתגרים שאנו ניצבים בפניהם. זוהי קריאת השכמה לעולם, הקוראת לנו לפעול יחד למציאת פתרונות ברי-קיימא לאתגרים אלו.

מומחים בתחום טוענים ששלושים השנים האחרונות שלפני מגפת הקורונה היו יוצאות מהכלל וחוזים שהמציאות של פרמה-קרייסיס אף תחריף. צפוי ששינויים טכנולוגיים מואצים, פערים חברתיים הולכים וגדלים, ואתגרים סביבתיים ימשיכו להעמיק את תחושת חוסר היציבות בעולם.

מודל חמש היבשות בעידן הפרמה-קרייסיס: ניהול כישורי העתיד בעולם העבודה החדש

במציאות של הפרמה-קרייסיס בעולם העבודה החדש, עובדים ומנהלים חייבים לפתח את מיומנויות העתיד ולהפוך למיטבי לכת בחמש היבשות. מודל זה מציע גישה מקיפה להתמודדות עם האתגרים הרבים והשינויים המהירים המאפיינים את התקופה הנוכחית.

היבשת הראשונה: מיינדסט מתפתח

הצעד הראשון במסע הוא פיתוח מיינדסט מתפתח. במציאות של הפרמה-קרייסיס, בה שינוי הוא הקבוע היחיד, עובדים ומנהלים נדרשים להיות פתוחים ללמידה מתמדת. הם צריכים לפתח יכולות וכישורים כמו כושר הסתגלות, לצאת מאזור הנוחות, ולהיות מוכנים לאמץ גישות חדשות. מיינדסט מתפתח מאפשר להתייחס לכל אתגר כהזדמנות לצמיחה, לראות בכישלון חלק מהתהליך להצלחה, ולהגיב במהירות וביעילות לשינויים בלתי צפויים. גישה זו מסייעת לפתח גמישות מנטלית, רגשית והתנהגותית, ומחזקת את היכולת להתמודד עם אתגרים באופן מיטבי ולהפיק מהם תועלת במציאות דינמית ומשתנה.

היבשת השנייה: המוח השלם

במסע זה, יצירתיות, דמיון וחשיבה ביקורתית הן יכולות מפתח להתמודדות עם המציאות של הפרמה-קרייסיס. יצירתיות מאפשרת למצוא פתרונות חדשניים לאתגרים חדשים ולצאת מגבולות החשיבה המסורתית. חשיבה ביקורתית, מנגד, עוזרת להעריך את היעילות של פתרונות אלה ולהבטיח שהם מתאימים לצרכים המשתנים. בנוסף, הדמיון משחק תפקיד קריטי בכך שהוא מאפשר לנו לדמיין את המציאות החדשה לאחר שהמשבר יחלוף, ולפעול מתוך חזון אופטימי ומעשי. שילוב של יצירתיות, דמיון וחשיבה ביקורתית מבטיח יכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים, לזהות הזדמנויות בשוק העבודה המשתנה, ולפתח חזון שמניע לפעולה אפקטיבית בעתיד.

היבשת השלישית: אינטליגנציה רגשית

היבשת השלישית, שתורמת להתמודדות מיטבית עם פרמה-קרייסיס, היא אינטליגנציה רגשית. במציאות של פרמה-קרייסיס, היכולת להבין ולנהל את הרגשות שלנו, כמו גם להבין את רגשות הזולת, היא קריטית. אינטליגנציה רגשית גבוהה כוללת מספר מרכיבים חיוניים: גמישות מחשבתית והתנהגותית, כושר הסתגלות, התמודדות עם לחץ ואי ודאות, אמפתיה, נחישות והתמדה.

גמישות מחשבתית והתנהגותית מאפשרת לנו לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות בהתאם לצרכים משתנים, מה שמסייע לנו להתמודד עם מצבים לא צפויים ולהסתגל לשינויים במהירות וביעילות. כושר הסתגלות הוא קריטי להישרדות והצלחה, ומאפשר לנו להישאר יעילים ותפקודיים גם במצבי לחץ. ניהול רגשות שליליים, שמירה על קור רוח וקבלת החלטות מושכלות במצבים מורכבים הם חלק בלתי נפרד מהיכולת הזו. אמפתיה, היכולת להבין ולהרגיש את רגשות הזולת, מסייעת בבניית קשרים חזקים ומקדמת עבודה צוותית ותקשורת פתוחה. נחישות והתמדה הינן תכונות חיוניות להצלחה בעידן הפרמה-קרייסיס ומאפשרות לנו להמשיך לפעול ולהתמודד עם אתגרים, גם כאשר אנו נתקלים במכשולים וכישלונות.

יכולות אלו מעניקות לנו את הכלים לנווט בהצלחה בסביבות עבודה מאתגרות, לחזק את תחושת השייכות והמחויבות בארגון, ולהתמודד עם עולם העבודה המשתנה. הן מאפשרות לנו לשמור על קשרים אישיים ומקצועיים טובים, לחזק את התמיכה ההדדית בתוך הארגון, ולהוביל את הדרך להצלחה משותפת ולצמיחה אישית ומקצועית.

היבשת הרביעית: יבשת הקיימות

היבשת הבאה היא יבשת הקיימות ומורכבת מחמישה מרכיבים. במציאות של פרמה-קרייסיס, יצירת תחושת משמעות היא קריטית, כי היא מעניקה לנו את ה"למה?" שמניע אותנו לפעול ומחזק את המוטיבציה הפנימית שלנו. עובדים ומנהלים יכולים לפתח יכולת למסגר מצבים מאתגרים באופן חיובי, מה שמסייע לשמור על פרספקטיבה אופטימית ולהתמודד ביעילות עם קשיים. אופטימיות ומסגור חיובי מאפשרים לראות את ההזדמנויות בכל אתגר ולשמור על רוח חיובית גם ברגעים קשים. ניהול הקריירה באופן מיטבי ופרואקטיבי, ויצירת הצעת ערך אישית ומקצועית ייחודית, עוזרים להישאר רלוונטיים ומסופקים. עובדים ומנהלים צריכים גם ליצור ולתחזק רשת קשרים משמעותית (Networking), מערכות יחסים משמעותיות שמסייעות להם בזמנים קשים, הן כתמיכה אישית והן כרשת מקצועית. ולבסוף, שמירה על רווחה אישית היא קריטית בתוך עולם עבודה דינמי ותובעני. חשוב לפתח מנגנוני התמודדות עם לחץ, ללמוד טכניקות ניהול זמן יעילות, ולדאוג לאיזון נכון בין עבודה לחיים אישיים. כך נוכל להבטיח התמודדות מוצלחת עם האתגרים ולהישאר רלוונטיים ומסופקים לאורך זמן.

היבשת החמישית: I-21 (אני במאה ה- 21)

המציאות המורכבת של הפרמה-קרייסיס דורשת גישה הוליסטית לניהול עצמי. היבשת הזו מתמקדת ביכולת שלנו להפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמנו ולהשפיע באופן חיובי ומשמעותי על חיינו, משפחתנו, הארגון בו אנו עובדים, המדינה והעולם. במציאות שבה האתגרים מתרבים והמשברים הם חלק בלתי נפרד מהיומיום, הפיכתנו לגרסה הטובה ביותר של עצמנו מאפשרת לנו לפתח חוסן אישי ויכולת להתמודד עם השינויים והאי-ודאות. עובדים ומנהלים שמצליחים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם מסוגלים להגיב בצורה יעילה וגמישה לאתגרים, להוביל תהליכי שינוי וליצור השפעה חיובית בסביבתם האישית והמקצועית.


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


שאלות להרהור ומחשבה:

חישבו על ארבע השנים האחרונות מאז פרוץ מגפת הקורונה וענו על השאלות הבאות:

איך אתם מרגישים לגבי ארבע השנים האחרונות, בכל הנוגע למציאות של הפרמה-קרייסיס?

באיזו מידה אתם מבחינים בשינוי בהרגלי העבודה של העובדים בעקבות מציאות הפרמה-קרייסיס?

באילו דרכים אתם מתאימים את תהליכי העבודה להתמודדות עם אתגרי חוסר יציבות ואי-ודאות?

אילו תוכניות ופעילויות אתם מציעים לעובדים כדי להתמודד עם לחץ ושחיקה במציאות של הפרמה-קרייסיס?

באילו דרכים אתם תומכים בהתפתחות המקצועית של עובדים ומכינים אותם לעתיד של שינויים תכופים?

כיצד אתם מקדמים שילוב של עבודה וחיים אישיים ומסייעים לעובדים להתמודד עם ההשלכות של הפרמה-קרייסיס?

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה