שבוע מאז איימה יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, לחדש את סכסוך העבודה, פנו היום (א') ועד העובדים וההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. ביום רביעי הקרוב (13/6) ייערך בבית הדין דיון בנושא.
שני הגופים הגישו בקשה דחופה לצווים ארעיים, צווי מניעה, צווים זמניים וצווים קבועים בעניין מינוי מנהלים, דרך ניהול מכרזים וקבלת עובדים בחברת רכבת ישראל. העתירה הוגשה ע"י ב"כ הוועד, עו״ד שי תקן ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות' ועו"ד איריס ורדי מהלשכה המשפטית בהסתדרות.
הבקשה נוגעת לכמה מקרים שהתרחשו בשבועות האחרונים, בהם לטענת העובדים הפרה ההנהלה את ההסכמים הקיבוציים וההבנות שהושגו בין הצדדים. "בין היתר", טוענים בוועד, "מדובר בפרסום מכרזים חיצוניים ללא פרסום מכרז פנימי; קליטת עובדים בחוזים אישיים; מינויים בבית הספר למקצועות הרכבת; מינוי מנהלי אגפים במתחמי הצי הנייד ועוד".
חמתם של נציגי העובדים גברה עוד יותר, כאשר הצהירה ההנהלה לדבריהם על כך שאינה מחויבת להבנות בין הצדדים, עד לחתימה רשמית על ההסכם הקיבוצי.
"לא ייתכן שההנהלה תיישם רק מה שנוח לה", פסקה בנחרצות אדרעי. "לא נוכל לאפשר את המשך הפגיעה בעובדים ועל כן אנחנו פונים לבית הדין ומבקשים ממנו להורות להנהלה להפסיק את התנהלותה החד צדדית ולפעול על-פי ההסכמים ולפי מסמך ההבנות שגובש בין הצדדים".
בסוף מארס האחרון נחתם הסכם הבנות בין ועד העובדים וההסתדרות לבין הנהלת הרכבת, בתום סכסוך עבודה ממושך, אלים ומתוקשר שגם פגע לא אחת בנוסעים עצמם.
במסגרת הרפורמה המתוכננת, חלק מעבודת תחזוקת הקרובות יוצא למיקור חוץ, ותוקמנה שתי חברות בנות למטענים ומסחר. בנוסף, תשמרנה זכויות העובדים הקיימים בהסכם קיבוצי. בתמורה התחייבו ההסתדרות ו-ועדי העובדים לבטל את סכסוכי העבודה הקיימים ולא לנקוט עיצומים או שביתות עד סוף 2015.
תחזוקת הקרונות הישנים עד ליציאתם מפעילות תבוצע ע"י חברה חיצונית רק לאחר 9 חודשים מיום חתימת ההסכם. במשך שנתיים יתוחזקו הקרונות במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת ולאחר מכן במוסכים אותם תקים החברה החיצונית, כך שלא תיווצר תופעת העסקת עובדי חברה חיצונית ועובדי רכבת בצורה של "כתף אל כתף".