אנשי משאבי אנוש באים מרקע של פסיכולוגיה, סוציולוגיה, עבודה סוציאלית וכמובן – משאבי אנוש. הם מתמחים בהון האנושי. אז מדוע העובדים לא מרגישים שמבינים אותם? שמכירים אותם בכלל? שתומכים בהם? שמעודדים אותם?
על פי סקר עובדים חדש (שחזר על עצמו מספר פעמים), רק 37% מהעובדים בבריטניה חשים שמעודדים אותם להיות חדשניים, ורק 47% אומרים שהם חשים מוערכים בעבודה. מדובר במגמה מחמירה שכן לפני שנה המספרים היו 47% ו-56% בהתאמה.
ג'בר סרדר כותב באתר משאבי אנוש HR Magazine שלדעתו משאבי אנוש נכשלו ביצירת מעורבות לא רק בתודעת העובדים אלא גם בלם. לדבריו, מקצוע משאבי אנוש התקדם משמעותית בפיתוח פרקטיקות מבוססות הוכחות. היום פרויקטים ויזמות מוצדקים על בסיס תרומתם לשורה התחתונה ומשאבי אנוש מאמצים מודלים ושיטות שמטרתם לענות על צרכים עסקיים ולא על דרישות משאבי אנוש.
בעוד שיש עדיין מקום לשיפור, אסור למשאבי האנוש לאבד קשר עין עם המניעים המוחשיים פחות של המעורבות, שלהם יש עדיין השפעה משמעותית על כוח העבודה. בדברים אלה מתייחס סרדר באופן מיוחד לתרבות במקום העבודה. אם אין אווירה שבה הצוות מרגיש שהוא נתמך ושלמעסיק אכפת מהאנשים, לא תתאפשר מעורבות אמתית. יתרה מזאת, אם המרכיבים הללו חסרים, העסק יוכל להרוויח רק את צייתנותו של כוח העבודה אך לא את מלוא המעורבות שמובילה לתפוקה, איכות וחדשנות.
אז מה ניתן לעשות כדי ליצור את ההשפעה הגדולה ביותר על בניית תרבות ארגונית תומכת שמחזקת את המעורבות ומניעה את התפוקה? תרבות נוצרת ומוגדרת על ידי פעולותיהם הגלויות של המנהיגים. אם הם שקופים, נגישים ונראים כתומכים במי שנמצא סביבם, זה יחלחל דרך הארגון. מצד שני, אם הם אינם משתפים פעולה, אינם מעריכים את העובדים ולא אכפת להם מהצוות, התכונות השליליות הללו יאומצו גם על ידי כוח העבודה הרחב יותר ויובילו לחוסר מעורבות.
סרדר גורס כי הוא אינו מאמין שמשאבי אנוש צריכים בהכרח להיות המצפן המוסרי בארגון, אלא שערכים ארגוניים צריכים לבוא מתוך העסק עצמו. עם זאת, משאבי אנוש יכולים לקבל את תפקיד הסמכות המוסרית של הארגון. המשמעות היא שמשאבי אנוש פועלים להבטיח שהנהגת הארגון מיישמת (וחיה!) את הערכים שעליהם הוסכם בארגון. אחת הסיבות לכך שחברות טכנולוגיה רבות הצליחו בשנים האחרונות היא מנהיגים בעלי פרופיל גבוה שמגלמים את ערכי הארגונים שלהם "הלכה למעשה".
מעורבות מוגבלת משפיעה על הצמיחה הלאומית ועל החדשנות. כדי לרפא זאת, משאבי אנוש צריכים להתמקד בבניית תרבות ארגונית תומכת שבה העובדים מקבלים עידוד ואנרגיה לתפקד ברמה הגבוהה ביותר. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להבטיח שהמנהיגים יכולים לזכות באמון ובהערצה מצד העובדים שלהם.
סמנכ"ל/ית משאבי אנוש? הירשם/הירשמי עוד היום לפורום סמנכלי HR – פרטים והרשמה כאן