זהו המאמר השני בסדרה של מאמרים שמטרתם לפרש את תוצאות הסקר לבדיקת תהליכי מצוינות במשאבי אנוש שפורסם על ידנו בHRUS בחודש מאי השנה.
מטרת הסקר הינה בין היתר לבסס לראשונה בישראל מדדים (נורמות) לבחינת הערך המוסף של פונקציות משאבי אנוש בישראל אליה יוכלו מנהלי משאבי אנוש להשוות את פעילותם הנוכחית , תוך מטרה לשפרה.
לחלקו הראשון של המאמר: בואו נתעורר לפני שמשאבי אנוש יהפכו למקצוע של העבר
למילוי שאלון מדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון וקבלת ציון הארגון במדד – לחץ כאן!
לכלל הכתבות על מדד תהליכי מצוינות במשאבי אנוש – לחץ כאן!
תוצאות סקר מדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון
עד היום ענו על הסקר כ- 200 אנשי מקצוע, מנהלי משאבי אנוש, מיותר מ- 70 ארגונים שונים בישראל, חלקם של חברות בינלאומיות (שלוחה או מטה).
במאמר הנוכחי אנו מתמקדים בתוצאות הסקר המצביעות על המצב הנוכחי של ניהול משאבי אנוש בארץ מבחינת הערך המוסף שאלו מביאים לארגונים.
דירוג הארגונים במדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון
מציון עד ציון | פרופיל מצב משאבי אנוש | אחוז הארגונים |
3.40-4.00 | מצב של מצוינות | 3% |
2.70-3.39 | מצב תקין | 53% |
2.00-2.69 | מצב שחיקה | 41% |
1.00-1.99 | מצב הרס | 3% |
סה"כ | 100% |
התוצאות מצביעות על מיעוט ארגונים בעלי גופים מצטיינים של משאבי אנוש וגם מיעוט ארגונים בעלי גופים של משאבי במצב של קריסה (הרס). 41% מגופי משאבי אנוש נמצאים במצב של שחיקה וזה מצב מדאיג.
ממוצע הציונים של הארגונים בקטגוריות המדד
הציונים הממוצעים של קטגוריות משאבי אנוש שנבדקו | ממוצע |
יצירת ערך מוסף לעתיד | 2.80 |
יצירת ערך מוסף נוכחי | 2.73 |
יצירת השקעה בעובדים | 2.67 |
יצירת תמורה לתרומה | 2.68 |
יחסי עבודה טובים בין ההנהלה לעובדים | 3.09 |
יצירת אקלים ארגוני חיובי | 2.79 |
ציון ממוצע כולל | 2.76 |
מאחר וטרם הופעלו על הנתונים מבחנים סטטיסטיים מתקדמים (רגרסיה רבת משתנים, מטריצת קורלציות, ניתוח שונות וכד') ניתן בינתיים ללמוד מהטבלאות הנ"ל רק כי:
- הממוצע –ציון 2.7 הוא הוא הגבול התחתון של המצבים החיוביים
- רב הקטגוריות נמצאות בסביבות ציון זה כאשר הקטגוריות של "השקעה בעובדים", "יצירת תמורה לתרומה" נמצאות בצד הנמוך (שחיקה) של סולם ציוני המצוינות .
קטגוריות "יצירת ערך לעתיד" ,"יצירת ערך נוכחי" ו"יצירת אקלים ארגוני חיובי", נמצאות בצד הגבוה (התקין) של סולם ציוני המצוינות.
רק קטגורית "יחסי עבודה טובים בין ההנהלה לעובדים" נמצאת בצד העליון של סקלת התקינות של סולם ציוני המצוינות.
מתוך 60 שאלות בשאלון הסקר ישנן רק 12 שאלות (13%) שממוצע התשובות עליהן חורג מהספרה 3 כלפי ה 4 המקסימאלי. השאר קיבלו ממוצעים הקטנים מהציון 3. (2.7 הוא הציון הממוצע הכולל של כל העונים לכל שאלות השאלון כלומר תקין אבל על גבול קטגורית "הארגון השחוק").
השאלות שקיבלו את הממוצעים הגבוהים ביותר בסקר המצוינות
הקטגוריה | השאלה | הממוצע |
ערך מוסף עתידי | צוות משאבי אנוש מיומן ומתאים לתפקידו | 3.22 |
ערך מוסף עתידי | הארגון נמצא בתהליכי שינוי מתמשכים ומתאים עצמו במהירות לשינויים בשוק מתחרים וטכנולוגיה | 3.04 |
ערך מוסף נוכחי | הארגון מקפיד על קיום חוקי עבודה | 3.69 |
ערך מוסף נוכחי | עלות העבודה מתומחרת ונמדדת באופן שוטף | 3.02 |
השקעה באנשים | העובדים אצלנו מוסמכים (עברו תהליך הסמכה) ומיומנים לעסוק בתפקידם | 3.14 |
יצירת תמורה לתרומה | הארגון עובד לפי תקציב שכר ותגמולים המאושר ע"י ההנהלה | 3.14 |
יחסי עבודה | צוות משאבי אנוש שומר על רמה גבוהה של ידע בדיני עבודה וחוקי עבודה | 3.23 |
יחסי עבודה | קיים שיתוף פעולה בין ההנהלה לוועד העובדים. במקום בו אין וועדי עובדים, יחסי עבודה טובים בין ההנהלה לעובדים | 3.23 |
יחסי עבודה | משאבי אנוש מובילים את תחום יחסי העבודה בארגון | 3.15 |
אקלים ארגוני | סביבת העבודה בארגון בטוחה, נקייה ומסודרת | 3.37 |
אקלים ארגוני | העובדים גאים לעבוד בארגון | 3.08 |
אקלים ארגוני | תקציב הרווחה של החברה כולל גם פעילויות גיבוש קבוצתיות/מחלקתיות, בנוסף לפעילות של כל החברה יחד ושל כל עובד בנפרד | 3.00 |
השאלה היחידה שקיבלה ציון בתחום המצוינות (יותר מ 3.4 ) היא "הארגון מקפיד על קיום חוקי עבודה 3.69" – נתון המתאים לארגון בירוקרטי.
11 שאלות נוספות הן בתחום התקין הגבוה (מעל ציון 3) כשבולטות 4 השאלות :
סביבת העבודה בארגון בטוחה, נקייה ומסודרת (3.37) צוות משאבי אנוש שומר על רמה גבוהה של ידע בדיני עבודה וחוקי עבודה (3.32) קיים שיתוף פעולה בין ההנהלה לוועד העובדים. במקום בו אין וועדי עובדים, יחסי עבודה טובים בין ההנהלה לעובדים (3.23).
השאלות שקיבלו את הממוצעים הנמוכים ביותר בסקר המצוינות
הקטגוריה | השאלה | ממוצע |
ערך מוסף עתידי | מנהל משאבי האנוש וצוותו שותפים לכתיבת האסטרטגיה העסקית | 2.48 |
ערך מוסף עתידי | העובדים אצלנו מעורבים בבניית תכניות היעדים שלהם ושל מחלקתם | 2.38 |
ערך מוסף נוכחי | גיל המשרות הפנויות יורד בהתמדה | 2.47 |
השקעה באנשים | אצלנו קיים קשר ברור בין מסלולי פיתוח עובדים ויכולת הארגון להתחרות | 2.28 |
השקעה באנשים | אנו מודדים ומעריכים תוצאות הדרכה ומשנים בהתאם | 2.36 |
השקעה באנשים | חלק גדול מהעובדים אצלנו נמצאים בתהליך הכשרה ללמידת תפקיד נוסף | 2.35 |
יצירת תמורה לתרומה | הארגון משתמש במערכות להערכת עובדים תקופתיות כעזרה לקביעת השינויים בשכר העובדים | 2.52 |
יצירת תמורה לתרומה | גוף משאבי אנוש משתמש במערכת מידע ממוחשבת לניהול משאבי אנוש | 2.52 |
יחסי עבודה | מנהל משאבי אנוש מהווה שותף משמעותי בהובלת תהליכי מיזוג/רכישה | 2.70 |
אקלים ארגוני | משפחות העובדים מעורבות בחיי הארגון | 2.14 |
הסקר מגלה שמשאבי אנוש כיום נתפס כמקצוע העוסק ברישום והסברו במקום בניהול ההון אנושי. הדגש כיום הוא בלתעד ולא בלשנות. המוקד של ניהול משאבי אנוש הוא ה"סדר" ו"הבסדר" ולא הגברת הערך של ההון האנושי.
מה שמאפיין את ממצאי הטבלאות הנ"ל זה המיקוד ב"מילה" ו לא ב"מעשה". אין סיכון בפעילויות אלה, אבל באותה מידה אין תרומה משמעותית ליכולת החברה.
מנהל משאבי אנוש וצוותו אינם מעורבים מספיק בפעולות אסטרטגיות שמטרתן לעזור לחברה (שנמצאת במצב של שינוי מתמיד) להתאים את עובדיה במהירות וביעילות למצבים אלו.
התמונה שמתקבלת מתשובות אלה היא כי אופי ניהול משאבי אנוש הינו כזה המתעסק בתיוק והעברת מידע ולא בפיתוח ההון האנושי.
בימים אלה כשכל חברה נלחמת בשוק תחרותי ביותר ולעיתים קרובות גלובלי, אין סבלנות עסקית וארגונית לגוף של אנשים "יקרים" שמקדישים את ימיהם לשמור על הסדר. אם חטיבה ארגונית היום אינה מרכז רווח, אין לה זכות קיום.
לפי תוצאות הסקר משאבי אנוש בארץ מזוהה כמרכז עלות, ולכן לא פלא שיותר ויותר מנכ"לים מכריזים על כוונתם להוציא את השירות של גוף משאבי אנוש (כולו או חלקו) החוצה לקבלן חיצוני או לשלב אותו כחלק מתפקידם של מנהלים אחרים בארגון.
הערך של ניהול משאבי אנוש איכותי
הצטיינות בניהול משאבי אנוש מוגדרת בסקר שלנו כיכולת לתרום לשורה התחתונה של החברה – לספק ערך מוסף לרווחיות הארגון בין היתר ע"י התכוונות לעתיד.
ישנן כמה שאלות מהסקר שמתייחסות ישירות ליכולת אנשי משאבי אנוש לתת לארגונם ערך מוסף:
השאלה | ממוצע |
כל שנה אנו מכינים תכנית אסטרטגית של מחלקת משאבי אנוש, הנמצאת בהלימה עם התכנית העסקית של הארגון | 2.73 |
מנהל משאבי האנוש וצוותו שותפים לכתיבת האסטרטגיה העסקית | 2.48 |
הארגון נמצא בתהליכי שינוי מתמשכים ומתאים עצמו במהירות לשינויים בשוק מתחרים וטכנולוגיה | 3.04 |
גיל המשרות הפנויות יורד בהתמדה | 2.47 |
קיימת בעיית של תחלופת עובדים בארגון | 2.38 |
הביקוש של עובדים בשוק העבודה לעבוד בארגון שלנו גבוה מההיצע המשרות בארגון | 2.63 |
עלות הגיוס למשרה פנויה יורדת בהתמדה | 2.52 |
ההשקעה שלנו בעובדים משפרת את ביצועי הארגון | 2.84 |
ניהול משאבי אנוש בארגון מעלה באופן קבוע את הערך המוסף של ההון האנושי – מיומנויות וניסיון של אנשים | 2.80 |
חלק גדול מהעובדים אצלנו נמצאים בתהליך הכשרה ללמידת תפקיד נוסף | 2.35 |
אצלנו קיים קשר ברור בין מסלולי פיתוח עובדים ויכולת הארגון להתחרות | 2.28 |
ממוצע הציונים ב 11 השאלות הנ"ל הוא 2.6.לפי קבוצות הדירוג שלנו בסקר ציון כזה מדבר על ארגון שחוק. פרשנות של הנתון המזעזע הזה היא שגופי משאבי אנוש בארץ, בממוצע אינם מתמקדים בדאגה לעתיד ארגונם, אלא ממשיכים לעסוק בבירוקרטיה והישרדות עצמית וארגונית, ואינם מוסיפים ערך מוסף לחברה.
כפי שרואים בציוני התשובות לשאלות הנ"ל, התשובה בעלת הציון הנמוך ביותר (2.28) עוסקת בקשר שבין מסלולי פתוח עובדים ושיפור ביכולת החברה להתחרות.
התחום הזה מזוהה כאחד התחומים החשובים ביותר לחברות מצליחות, ומדד ברור של היכולת של משאבי אנוש לנהל הון אנושי – ודווקא בו מרבית הארגונים נמצאים בדירוג נמוך המצביע על בעיה חמורה בשוק העבודה הישראלי.
לסיכום תוצאות סקר מדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון:
מתוך התייחסות לכלל ממצאי הסקר ברמת המקרו עולות וצצות השאלות הבאות:
איך הגענו למצב (ממנו רק יצאנו לפני שניים או שלושה עשורים) בו אנשי גופי משאבי אנוש ממשיכים בעצם להיות פקידים/מנהלי מנגנון כפי שהיה מקובל לפני 20 ו-30 שנים? מדוע לא הפכו לאנשי עסקים? האם זה רק הפחד להיכשל שמוביל לעיסוק במוכר והקל ומאפשר הישרדות תפקודית? האם הרצון לשרוד מוריד אותנו במורד פירמידת הצרכים של מאסלו משלב חיפוש המימוש העצמי לשלב הביטחון התעסוקתי , שמשמעו כמה שפחות יזימה והתנסות, ופעולה באזורי הנוחות שלנו בלבד?
או אולי לא הצלחנו לשכנע את המנכ"לים ואת ההנהלות שלנו לראות בנו שותפים עסקיים בעלי ערך מוסף לארגון? האם הם אשמים?
קיימות סיבות רבות לדבר, ולפני שאנחנו מתחילים להכות בעצמנו בשוטים חשוב לציין שאנחנו לא לבד בתופעה זאת. הידרדרות של מעמד ואפקטיביות צוותי משאבי אנוש זו תופעה עולמית. יש יוצאי דופן, ובמאמרים עתידיים נתייחס אליהם, אבל הנורמה היום לא מעודדת.
דבר אחד ברור. אם אנשי משאבי אנוש בארץ לא ייקחו לידיהם את היוזמה לשדרג את מקצועם, בתוך זמן קצר ימצאו את עצמם ברחוב.
במאמרים עתידיים נפרט לעומק את התוצאות ואת הפעילויות הנדרשות לשיפור המצב. בששת המאמרים הבאים נדון יותר לעומק בכל אחד מהתחומים שבסקר.
במאמר התשיעי והאחרון ננסה להתמודד עם השאלה: מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב של ניהול משאבי אנוש בארץ כדי שבאמת ימלא את התפקיד הראוי לו – למנף את ההון האנושי?
להשתתפות במדד תהליכי מצוינות משאבי אנוש בארגון – ללא עלות:
אנחנו מזמינים את כלל קהילת משאבי האנוש בארץ למלא את שאלון המדד, לקבל את תוצאותיו ומיקום הארגון ביחס לשוק.
בכך תתרמו קודם כל לעצמכם, וגם תוסיפו מידע לניסיון ליצור מדדי מצוינות של גופי משאבי אנוש בישראל. ככול שיותר מקצוענים ישתתפו בסקר כך יהפכו המסקנות לתקפות ואמינות יותר.