האם יש למעסיק את הזכות לדעת היכן נמצא העובד 24 שעות ביממה? זוהי השאלה המרכזית שעלתה בתביעה בבית המשפט של קליפורניה, שבה אשת מכירות טוענת שפוטרה כיוון שהסירה מהטלפון שלה יישומון שמאפשר למעסיק שלה לדעת היכן היא נמצאת 24/7. טים גולד מאתר משאבי אנוש HR Morning מדווח שהמתלוננת מאשימה את המעסיק בפגיעה בפרטיות, בהפרת חוקי ההעסקה של קליפורניה, בפרקטיקות עסקים בלתי הוגנות ובפיטורים לא מוצדקים.
מה המצב בישראל? מה מותר ומה אסור בתחום?
דיני העבודה בישראל מתייחסים באופן חלקי בלבד למעקב GPS, לניטור מחשב, מייל וטלפון וכן למגוון תחומים רחב של שימושים טכנולוגיים בידי המעסיק. פסיקות שנתנו לאחרונה בתחום מתחו גבולות ראשונים וחשוב להכירם. בכנס דיני עבודה שייערך באוגוסט הקרוב נציג את כל אלו ועוד…
למידע נוסף ורישום לכנס דיני עבודה – לחץ כאן!
מירנה אריאס עבדה עבור תאגיד NetSpend כאשר גויסה על ידי קולגה לשעבר, ג'ון סטוביטס, לעבוד עבור חברת העברת הכבלים Intermex כמנהלת מכירות במשרד החברה בבייקרספילד. כיוון שהייתה מוטרדת מכמה ענייני בריאות, אריאס ביקשה שיאפשרו לה להמשיך לעבוד עבור NetSpend כדי שהיא תוכל להמשיך את כיסוי הביטוח הבריאותי במהלך תקופת שלושת חודשי ההמתנה להטבות בריאות שתקבל ב-Intermex. הבקשה התקבלה.
מחוברים ל-GPS בעל כורחם
כמה שבועות לאחר תחילת עבודתה ב-Intermex, סטוביטס, שכעת הוא הבוס של אריאס, הורה למועסקים להוריד יישומון שנקרא Xora לטלפונים החכמים של העובדים. אריאס ביצעה מחקר קטן וגילתה ש- Xoraמכילה פונקציית GPS שיכולה לעקוב אחר מיקומו המדויק של כל מועסק בכל עת. אריאס ועובדים אחרים שאלו אם Intermex תנטר את התנועות שלהם גם מחוץ לשעות העבודה. סטוביטס השיב שכן, והוסיף שאפילו כאשר הם נוהגים, היישומון יכול לומר לו באיזו מהירות הם נוסעים והיכן הם בכל רגע נתון. הוא אף הורה לאנשי המכירות להיות עם הטלפונים עליהם כל הזמן למקרה שלקוח יתקשר.
אריאס אמרה שלא מפריע לה שתנועתה תנוטר במהלך שעות העבודה, אך היא רואה במעקב בשעות שלאחר העבודה חדירה לפרטיות. היא השוותה את היישומון לאזיק אלקטרוני שמוצמד לאסירים. הטיעון שלה נפל על אוזניים ערלות וכמה שבועות מאוחר יותר היא הסירה את היישומון. כעבור כמה שבועות אריאס פוטרה מהחברה. לדבריה, כדי להוסיף חטא על פשע, בכיר מ- Intermexהתקשר ל- NetSpendוגרם לכך שתפוטר גם משם.
אנחנו עדיין לא יודעים מה יקבע בית המשפט ומה יקבע בתביעות אחרות דומות במהותן כי הרי יהיו גם יהיו תביעות נוספות של עובדים שיסרבו להתקנת מכשירים ואפליקציות ניטור פולשניות. השאלה הגדולה היא למה צריך לעקוב אחרי מועסקים 24 שעות ביממה. מה זה תורם לארגון? כיצד זה משפיע על העובדים ועל תחושת הרווחה שלהם? שאלה נוספת שראוי לשאול בנוגע לכל מערכת עיקוב, גם אם היא לא מנטרת את האנשים 24 שעות ביממה, היא מי נחשף לנתונים המצטברים? מי יכול להבטיח שהם לא יעברו לגורם שלישי כלשהו? אילו זכויות יש לעובד על הנתונים האלה בעודו עובד ולאחר עזיבתו?