האם אתם יודעים כמה זמן בממוצע העובדים שלכם מבלים על הכביש בבוקר, בדרך לעבודה, כולל חיפוש חניה? האם אתם יודעים מה הדבר שהכי מפריע להם בסביבה המשרדית? מה היה הדבר שהכי אכזב אותם עם כניסתם לתפקיד?
אם אתם כמעסיקים ומנהלי משאבי אנוש לא יודעים בכלל את התשובות או שנראה לכם שיש לכם פחות או יותר מושג קלוש… הדרך הקלה ביותר לענות על השאלות הללו ועוד היא כמובן סקר עובדים.
עריכת סקר היא דרך מצוינת לאיסוף מידע כדי לראות מגמות כלליות וכדי לקבל תשובות קונקרטיות לסוגיות ספציפיות.
כיום, כשהטכנולוגיה מאפשרת לנו להעביר סקרים ללא מגבלות טכניות וכמעט מבלי לגזול מזמן העובדים ומבלי לשבש להם את העבודה השוטפת, ניתן לבצע בארגון סקרים על בסיס חודשי, שבועי ואפילו יומי (בכל פעם אפשר להתמקד בקבוצה אחרת כמו מחלקה, צוות, דרג, קבוצת מגדר, קבוצת ותק וכיו"ב).
הפכו את שנת העבודה החדשה 2015 לשנה שבה אתם עם היד על הדופק, בהיבט של יכולת לקבל תשובות לכל השאלות הללו, לא רק לשם האינפורמציה, אלא לשם הסקת מסקנות חשובות על סמך אותה אינפורמציה.
אתר Oregon Live פורס בפניכם את הטיפים החשובים ביותר לניהול סקרי עובדים בארגון
– אל תחכו לסוף השנה, סוף רבעון או איזשהו מועד קבוע מראש. בנו מערכת גמישה המאפשרת לכם לבחור ולתעדף סקרים, בהתאם לצורך שקיים אפילו מעכשיו לעכשיו. בכל פעם שיש צורך במידע יש צורך בסקר. למועדים אין שום חשיבות, להפך, ההמתנה למועד ספציפי פוגעת באיכות העבודה בשורה התחתונה.
– סקר עובדים חייב להיות אנונימי. המערכת חייבת לאפשר אנונימיות מרבית, ללא פשרות, לא משנה איזו סוגיה נדונה וגם אם שואלים את העובדים איזה סוג של קפה הם מעדיפים או כמה כוסות מים הם צורכים ביום עבודה. רק כשהעובדים יודעים שהמערכת מאפשרת אנונימיות מוחלטת, הם: יסכימו לשתף פעולה, וימסרו לכם אינפורמציה מהימנה ומדויקת.
– שתפו את העובדים בתוצאות ובמסקנות הסקר שבו הם לקחו חלק. זוהי סוגיה קריטית, היות שגם אם העובד מתבקש להשיב על שאלה אחת או שתיים, אשר אינן מצריכות מאמץ כהוא זה, הם תורמים. הם משתפים פעולה על ידי כך שהם תורמים ידע ו/או דעה ובכך הם מסייעים לארגון. הדבר הנכון וההוגן לעשות, על מנת לבנות מערכת אפקטיבית, הינה לחלוק עם העובדים את תוצאות הסקר באופן קבוע. יותר מכך, מומלץ לשתף את העובדים במסקנות שהופקו מהסקר ואף לדווח לעובדים על פעולות שמתבצעות כעת או מתוכננות בעקבות תוצאות הסקר.
לדוגמה: 72% מקרב העובדים החדשים (שנקלטו ב-3 החודשים האחרונים) השיבו שלא קיבלו סיוע והכוונה מספקת עם כניסתם לתפקיד. כעת מתגבשת ועדת היגוי לתכנן מערך קליטת עובדים אפקטיבי יותר על מנת לשפר את חווית העובדים עם כניסתם לארגון.
– היו ממוקדים. אל תעבירו לכלל העובדים סקרים לעתים תכופות מדי. התאימו את הסקר לקבוצות ספציפיות כדי להגיע למקסימום מיקוד. לדוגמה, אם אתם רוצים לדעת כמה זמן ארגוני "מתבזבז" על ידי עובדים בדרכים, העבירו את הסקר רק למי שמבלה בדרכים (אנשי מכירות, טכנאים וכל מי ששוהה מחוץ למשרד במסגרת העבודה).
– עשו שימוש במערכת הסקרים שלכם לא רק כדי לדלות אינפורמציה (לדוגמה כמה זמן במהלך יום העבודה העובדים מבלים בהפסקות קפה וסיגריה). אלא כדי לקבל רעיונות חדשים, עצות וטיפים מקצועיים ואישיים. שימוש במערך הסקרים כדי לגלות: מי ראוי לקבל קידום תפקיד (לדוגמה לתפקיד ראש צוות) שבו משתתפים גם העובדים ולא רק מנהלים בכירים ונציגי משאבי אנוש, יוביל לכך שהעובדים מכירים בכוח ההשפעה שלהם בארגון.