שיתוף

"משמעות החיים היא למצוא את המתנה שלך. מטרת החיים היא לתת את זה הלאה."
(פבלו פיקאסו)

עולם העבודה עבר טרנספורמציה מואצת בעשור האחרון, וקצב השינויים רק התגבר בעקבות משבר הקורונה. פיתוחים טכנולוגיים מואצים, פיטורים, עבודה מהבית, ושינויים ארגוניים תכופים גרמו לרבים לחוות חרדה, חוסר ודאות ואף דיכאון. במקביל, אנו מתמודדים כעם עם משברים פוליטיים, כלכליים ואף ביטחוניים. וכל אלה מצטרפים לאתגרים האישיים הרבים שאנו חווים, כמו טיפול בילדים, דאגה להורים מבוגרים וזוגיות מורכבת. מציאות זו מתוארת בספרות כ-"פרמה-קרייסיס", מצב מתמשך של חוסר יציבות וביטחון, חוסר ודאות ותחושה של חוסר אונים.

פרמה-קרייסיס, מושג חדש יחסית, מתאר את המציאות המאתגרת של עולם העבודה החדש ואת חיינו האישיים כאחד. דווקא במציאות מאתגרת זו נולדת הזדמנות לשינוי. חיפוש משמעות בעידן של פרמה-קרייסיס מחייב אותנו לחשוב מחדש על הגישות המסורתיות שלנו לעבודה, קריירה וחיים אישיים, ולפתח גמישות, הסתגלות ויכולת להתמודד עם שינויים תכופים. במציאות זו, יצירת תחושת משמעות היא צורך חזק ומובהק יותר מאי פעם עבור מנהלים ועובדים.

אחד הרעיונות שמצליחים להדהד בקרב מנהלים ועובדים בסדנאות שלנו ליצירת משמעות בחיים ובעבודה הוא – "משמעות מחפשת מנהלים" או "משמעות מחפשת עובדים". הרעיון הזה משתלב עם הרעיון של הספר "משמעות מחפשת אדם" מאת ד"ר פנינית רוסו נצר ודוד מעוז ישראל.

רעיון זה מעודד את המשתתפים להבין שתחושת המשמעות יכולה להיווצר מכל אירוע או פעולה בחייהם היומיומיים, ולאו דווקא ממעשים גדולים שמשנים את העולם או החברה כולה. הרעיון מתחיל בהכרה שמשמעות אישית ומקצועית נבנית מהבנה פנימית של התרומה שלנו לעולם, גם במעשים הקטנים והיומיומיים. כל פעולה שאנו עושים וכל החלטה שאנו מקבלים יכולה להכיל בתוכה ערך עמוק ולהשפיע על איכות החיים שלנו ושל אחרים. בסדנאות, אנו עובדים עם המשתתפים כדי לחקור את האופן שבו הם יכולים לשלב את הרעיונות הללו בחיי היום יום שלהם ובעבודתם, תוך כדי פיתוח כישורים כמו רגישות עצמית, הבנת השפעתם האישית והמקצועית, ויישום תובנות אלו לצמיחה אישית ולהעצמה.

מציאת משמעות מול יצירת משמעות

המונחים "מציאת משמעות" ו"יצירת משמעות" משמשים לעתים קרובות לסירוגין, אך קיימת ביניהם הבחנה עדינה אך חשובה:

מציאת משמעות מתייחסת לתהליך של גילוי משמעות קיימת בעולם או בחיים. משמעות זו יכולה להיות קשורה לדת, פילוסופיה, טבע, אמנות, יחסים או כל תחום אחר בחיינו. אנו עשויים למצוא משמעות דרך חוויות אישיות, התבוננות בטבע או קריאה בספרות.

יצירת משמעות, לעומת זאת, מתייחסת לתהליך אקטיבי של הענקת משמעות לדברים. אנו יוצרים משמעות על ידי בחירת הערכים, המטרות והפעולות שלנו. אנו מעניקים משמעות לחוויות שלנו על ידי האופן שבו אנו מפרשים אותן ומתייחסים אליהן. לדוגמה, אדם עשוי למצוא משמעות בטבע על ידי טיול ביער והתבוננות ביופיו. אדם אחר עשוי ליצור משמעות בטבע על ידי התנדבות בשמירת טבע או גינון.

שתי הגישות – מציאת משמעות ויצירת משמעות – חשובות בחיפוש אחר סיפוק בחיים. מציאת משמעות יכולה להעניק לנו תחושת כיוון והבנה של מקומנו בעולם. יצירת משמעות מאפשרת לנו לחיות חיים אותנטיים ומלאי מטרה.

יצירת משמעות כצורך מהותי בעידן פרמה קרייסיס

כאמור, המושג "פרמה-קרייסיס" (משבר תמידי) מתאר את המציאות החדשה שהתגבשה בעשור האחרון, מאפיינת תקופה שבה חוסר ודאות ואי-יציבות הפכו לחלק מהשגרה היומיומית. המאפיינים הבולטים של פרמה-קרייסיס כוללים:

  • היעדר תחושת ביטחון: רבים חשים פחות בטוחים לגבי עתידם האישי והמקצועי, ומודאגים גם מעתיד העולם במובן הרחב.
  • חוסר ודאות מתמשך: קשה לנבא את העתיד, הן ברמה האישית והן ברמה הגלובלית, מה שמעמיס על האינדיבידואל ועל החברה.
  • הצפה במידע: זרם בלתי פוסק של מידע, חדשות ותמונות עלול לגרום לעומס רגשי ולקשיים בקבלת החלטות נבונות.
  • תחושת חוסר אונים: רבים חשים שאינם מסוגלים להשפיע על המציאות המורכבת והמשתנה במהירות.

בתקופה של אי ודאות כלכלית וחברתית כה נרחבת, הצורך ליצור משמעות בעבודה ובחיים הופך למרכזי וחיוני עוד יותר, מהווה עוגן רגשי ומנטלי ליחידים ולארגונים כאחד.

משמעות מחפשת עובדים ומנהלים: דוגמאות מחיי היומיום

אחד המסרים החשובים בתהליך של יצירת משמעות הוא שניתן ליצור משמעות מכל דבר שקורה לנו בחיי היום יום. כלומר, לכל דבר בחיינו, גם לדברים הקטנים והיומיומיים, יש פוטנציאל להכיל משמעות שנוכל לאמץ. עלינו לפתח גישה סקרנית ופתוחה ולמצוא את המשמעות הייחודית עבורנו בכל מצב.

לאחר כחצי יום בסדנת המשמעות, עובדים ומנהלים נותנים דוגמאות רבות ליצירת משמעות בחיי היום יום, ביניהן:

לעזור ללקוח ולפתור בעיה:

היום עזרתי ללקוח שהתקשה למצוא מוצר מסוים בחנות. הקדשתי זמן לחיפוש ועזרתי לו למצוא את מה שהוא צריך. הוא היה אסיר תודה על העזרה שלי, ואני הרגשתי נהדר שעשיתי משהו חיובי עבורו.

ללמד חבר לעבודה משהו חדש:

חבר לעבודה התקשה להשתמש בתוכנה חדשה שקיבלנו. לקחתי מעט זמן כדי להראות לו איך להשתמש בה, והוא מאוד העריך את העזרה שלי. הרגשתי סיפוק מכך שיכולתי לחלוק את הידע שלי ולעזור לו ללמוד משהו חדש.

לדבר עם הילדים שלי על הערכים החשובים לי:

הערב דיברתי עם הילדים שלי על החשיבות של להיות אדיבים ונדיבים. סיפרתי להם סיפורים על אנשים שעשו מעשים טובים, ועודדתי אותם לחשוב על דרכים שבהן הם יכולים להיות נחמדים לאחרים. הרגשתי שאני מלמד אותם ערכים חשובים שימשיכו אותם לאורך כל חייהם, וזה הביא לי המון סיפוק.

להודות למישהו שעשה משהו נחמד:

הבוקר, בדרך לתחנת הרכבת, ראיתי אישה מרימה שקיות כבדות. הצעתי לעזור לה, והיא קיבלה את הצעתי בשמחה. הלכנו יחד עד התחנה, והיא הודתה לי שוב ושוב על העזרה שלי. ובכך, התודה שלה חיזקה את הרגשתי הטובה על כך שעשיתי משהו קטן שגרם לה להרגיש טוב יותר.

לעזור לשכן במצוקה:

השכן שלי הוא קשיש שחי לבדו. לאחרונה, הוא התקשה לתחזק את הגינה שלו. הקדשתי כמה שעות ביום שבת כדי לעזור לו לעשב, לשתול פרחים ולגזום את העצים. הוא היה אסיר תודה על העזרה שלי, ואני נהניתי לבלות איתו ולעזור לו.

לתרום לצדקה:

תרמתי לאחרונה לעמותה שאני מאמינה בתרומה החשובה שלה. אני יודעת שהכסף שלי יעזור לאנשים נזקקים, וזה גורם לי להרגיש טוב עם עצמי שאני תורמת את חלקי כדי לעזור לעולם.

לכתוב יומן:

אני מנסה לכתוב יומן כל יום. זה עוזר לי לעבד את המחשבות והרגשות שלי, להגדיר יעדים ולעקוב אחר ההתקדמות שלי. אני מוצאת שזה כלי רב עוצמה ליצירתיות ולהתפתחות האישית שלי.

פיקסו ויצירת השפעה:

ועכשיו נחזור לציטוט המפורסם של פיקאסו שבכותרת, ונרחיב אותו קצת – משמעות החיים היא לגלות את מתנתך, את הכישרון הייחודי שלך. המשימה שלך בחיים היא לשתף את המתנה הזו עם אחרים.

איזה דבר ייחודי יש בכם שתרצו לתת לאחרים? בעולם העבודה החדש, שהיקפו רחב יותר מאי פעם, יכולתנו להשפיע לטובה על אחרים הופכת לחיונית.

ארבע שאלות מנחות למציאת המתנה שלכם וליצירת השפעה:

מהי המתנה המיוחדת שלכם? איזו מתנה הייתם רוצים להעניק לכל אדם חשוב לכם?

מיהם שלושה אנשים אשר הייתם רוצים להשפיע עליהם? חישבו עליהם.

מה תרצו שהמתנה שלכם תעשה להם?

איך תרגישו כשתראו את השינוי שנבע מהשפעתכם?


לפרטים נוספים השאירו פרטיכם בקישור הבא: מוכנות לעולם העבודה החדש.


 

כנס פיתוח ארגוני 2024

כנס AI למשאבי אנוש 2024

כנס דיני עבודה למנהלי.ות משאבי אנוש 2024

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס למידה והדרכה 2024

אין תגובות

השאר תגובה