לעתים קרובות חברות רוכשות חברות אחרות ומתמזגות כדי להתרחב לשווקים חדשים, לרכוש טכנולוגיה חדשה או להפחית את התחרות. מיזוגים ורכישות יכולים לסייע לארגונים להתייעל, ולהיות רווחיים ובעלי עוצמה.
עם זאת התהליך מעלה באופן טבעי, את חששות העובדים למקומם. למקום הזה בדיוק צריך להיכנס מנהל משאבי האנוש בחברה, ולהעצים את פעילותו מול העובדים הקיימים והחדשים.
להלן חמישה מתפקידיו של מנהל משאבי האנוש בחברה במהלך מיזוג ורכישה:
מיזוג תרבויות
כל אחת מהחברות המתמזגות מביאה איתה תרבות שונה. הבדלי מדיניות יכולים להתבטא בהמון דרכים, כגון סגנונות ניהול, גישה לעובדים ועוד. אחד מתפקידיו של מנהל משאבי אנוש במהלך תהליך המיזוג, ללמוד את התרבות של החברה שהצטרפה, להתאים ולשלב אותה בתרבות של החברה הקיימת ובהמשך להטמיע תרבות זו אצל כל העובדים, הוותיקים והחדשים.
יצירת מדיניות אחידה
תפקיד מרכזי נוסף וחשוב של מנהל משאבי האנוש בתהליך מיזוג חברות, הוא יצירת מדיניות אחידה בחברה, המבוססת על המדיניות של כל אחת מהחברות. המדיניות ונהלי החברה צריכים להתאים למציאות החדשה, למספר העובדים שהתרחב ולשיטות הניהול של המנהלים בחברות שהתמזגו. בין הנושאים שיטופלו במסגרת המדינות: תכניות עבודה, גמישות בעבודה, מבנה השכר, פנסיות וחסכונות, חופשות, רווחה ועוד. תפקיד מנהל משאבי האנוש מהווה ציר מרכזי בכל נושא מדיניות החברה וניהול העובדים.
טיפול בחששות עובדים
אנשים לעתים קרובות חוששים משינוי. מיזוג או רכישה יוצר חוסר ודאות ושינוי לעובדים הן של החברה הרוכשת והן של החברה הנרכשת. על מנהל משאבי האנוש בחברה לעזור ולהקל ככל האפשר על העובדים בתהליך המיזוג ולאפשר לו להתבצע באופן חלק ככל האפשר. הדבר הזה יתבצע באמצעות שיחות עם העובדים, מענה על שאלותיהם, הפצת מידע רב ככל האפשר באשר למיזוג והבטחת מקומם בחברה, של אלו שמקומם מובטח. בנוסף, על מנהל משאבי האנוש לטפל ולמגר שמועות בנושא פיטורין שצצות לרב בתהליכים אלו. מנהל משאבי אנוש משמש "כאח הגדול" הבוגר והאחראי בתהליכי מיזוג היוצרים אי ודאות אצל העובדים ועליו לגייס לתפקיד את כל כישורי המנהיגות שלו.
שינוי תפקידים ומבנה
כאשר חברות מתמזגות ישנם מספר שינויים ארגוניים שעשויים להתרחש, כגון ביטול תפקידים מיותרים ושילוב צוותים ומחלקות. שינויים אלו מטופלים ע"י מנהל משאבי האנוש וכדאי שהם יבוצעו מהר ככל האפשר ובצורה הטובה ביותר. על מנהל משאבי האנוש בתהליך המיזוג, לבצע חשיבה מעמיקה על תפקידים כפולים שעתידים להיווצר כתוצאה מכך, ולמרות הקושי והעניין הרגשי בתהליך, עליו להיפרד מאנשים המלאים תפקידים כפולים, על מנת שלא ליצור עלויות מיותרות לחברה. בנוסף לכך עליו ללמד את העובדים שנשארים בחברה, על המבנה הארגוני החדש, להכשיר אותם לעבודת צוות במידה וצריך ולבצע התאמות צוותיות וניהוליות בצורה האופטימלית ביותר. על מנהל משאבי האנוש לשמור על פרודוקטיביות החברה באמצעות הצבת האנשים הנכונים במקום הנכון.
אינטגרציית הדרכה
מערכות ניהול הלמידה של שתי החברות עשויות להיות שונות. כל חברה תשאף להיאחז בדרך המוכרת והנוחה שלה לתפעול ומעקב אחר פעילויות הדרכה. אחד מהאתגרים של מנהל משאבי האנוש בתחום ההדרכות הוא, לנהל את מערכי ההדרכה למנהלים ולעובדים, בצורה הטובה ביותר עבור שתי החברות שהתמזגו. על מנהל משאבי האנוש לנסות להתאים בין שני העולמות, ללכת לקראת כל אחת מהחברות ככל האפשר ולמזג בהצלחה את מדיניות ההדרכה.