הרשת החברתית טוויטר הולכת ותופסת מעמד כזירה לחיפוש עובדים. זה היה כמובן רק עניין של זמן – כל מי שיש לו חשבון פייסבוק כבר יודע שהרשתות החברתיות ה"עממיות" משמשות ככלי יעיל למדי לחיפוש עבודה, עובדים ולקוחות. מנהלי משאבי אנוש, שעייפו מאתרי הגיוס המסורתיים ומהצפה בקורות חיים לא רלוונטיים, פונים לטוויטר ומסתפקים בתיאורים בני 140 תווים.
האם זהו סופה של הרשת החברתית המקצועית LinkedIn? עדיין לא, אבל שינויים מתרחשים. מנהלי כוח אדם מגלים יתרונות ברשת שמציגה קורות חיים מתומצתים ומאפשרת יצירת קשר ישיר עם המועמדים. בחברת Bersin by Deloitte, העוסקת במחקרי כוח אדם, מעריכים שבקרוב טוויטר ישתכלל כך שיאפשר למגייסים להגיע אל האנשים הנכונים בעזרת ציוצים ממומנים, שהם בעיקר מודעות דרושים, ובעזרת ציוצים רגילים. הנה אחד לדוגמה, שתורגם מאנגלית: "גורו תקשורת. מובילה חברתית ברשתות חברתיות, יצירתית, חושבת מחוץ לקופסה, רב-משימתית, מחפשת קריירה."
מנהלי משאבי אנוש שכבר משתמשים בטוויטר לגיוס עובדים מספרים שעבורם הציוצים הם קורות החיים והרשתות האחרות הן על תקן ממליצים. הם בוחנים את האופן שבו המועמד מתבטא, מתקשר עם אחרים, בודקים מי הם החברים ומהם תחומי העניין שלו.
קצר ולעניין
המחפשים עצמם צריכים ליצור או לגלות את האתיקה של השימוש בטוויטר למציאת משרה: האם הם יכולים לפרסם גם ציוצים ותמונות אישיות? האם יצליחו למצות את התיאור העצמי ב-140 תווים, או אולי יפרסמו כמה ציוצים עוקבים? יש להניח שעם הזמן ייווצרו כללים לא כתובים ושיטות עבודה ברורות יותר. בינתיים יש כמה טיפים שמחפש העבודה הצייצן יכול לאמץ:
- אל תחפפו. הכינו במעבד התמלילים תיאור בן 140 תווים שימצה באופן הטוב ביותר את כישוריכם ויפנה את המגייס למקום בו אפשר ללמוד עליכם יותר. הכינו Vine Video – סרטון בן שש שניות שמיועד לטוויטר. יש אפליקציה ייעודית לכך.
- עקבו אחרי חברות ואם אפשר גם אחרי מנהלים המגייסים עובדים ואחרי מועסקים שהייתם רוצים לעבוד איתם.
- עשו רה-טוויטים ושוחחו עם מנהלים ועובדים בחברות שמעניינות אתכם. אם אתם מועסקים, שוחחו באופן ישיר עם אנשי החברה שבה אתם מעוניינים אחרי שהתחברתם אליהם באופן אישי.
- השתמשו בפרופיל שלכם כך שיבהיר שאתם מחפשים משרה חדשה, גם אם לא כל הציוצים עוסקים בכך. אל תשכחו עד כמה אתם חשופים והימנעו מטעויות כמו תמונת פרופיל גרועה. אם אפשר, העלו תמונת פרופיל מקצועית ומחמיאה.
- הציוצים אינם חייבים להיות יבשושיים. מנהלי כוח אדם ישמחו לגלות מועמדים חברותיים, יצירתיים ובעלי חוש הומור – כל זה יכול לבוא לידי ביטוי בחשבון שלכם, רק הקפידו על התבטאות נאותה ושפה נקייה.
- קחו בחשבון שלא תמיד יגיבו לפרסומים שלכם – זאת אינה סיבה להיפגע. מנהלי כוח אדם עסוקים עשויים לצאת ולהיכנס מהטוויטר ואליו במחזורים של דקות ספורות. כמו כולנו
עם כל זה, נראה שכפי שטוויטר ורשתות חברתיות הן כלי מצוין לאנשים מסוג מסוים, כך גם לגבי מנהלי משאבי אנוש. לא לכל אחד מתאים להשתמש בטוויטר כדי לגייס עובדים, לא כל מגייס יטרח ללקט מהרשת נתונים על המועמד. חברת CareerXroads, העוסקת בייעוץ בתחום משאבי אנוש, סקרה 37 חברות גדולות בארצות הברית ומצאה שבאף אחת מהן עדיין לא נעשה שימוש מאסיבי בטוויטר לגיוס עובדים. מצד שני, נמצא בסקר שהמגייסים כן צופים שימוש נרחב יותר באמצעי זה בעתיד, בעיקר לשם פרסום הודעות על פתיחתן של משרות חדשות.
כאן טמון יתרון גדול של טוויטר – הוא מרכז משתמשים שעשויים להיות האנשים הנכונים בזמן הנכון, אך אינם מחפשים משרה בזמן נתון ולכן אינם מבקרים באתרי חיפוש עבודה. ציוץ שייתקלו בו בטוויטר עשוי לגרום להם לשקול מעבר למעסיק מתאים יותר וכך שני הצדדים ייצאו מורווחים.