נטע רביד גולן, מנהלת תחום ייעוץ למשאבי אנוש בחברת לוטם, תנחה סדנא בכנס משאבי אנוש צפון על תהליכי Talent Management שיביאו להצלחת הארגון.
נטע מביאה עמה 15 שנה בתחום משאבי האנוש, מגיעה מתפקידים של ניהול משאבי אנוש בעיקר בהייטק. מתפקידים פנים ארגוניים עשתה הסבה לעולם הייעוץ ומזה 7 שנים היא יועצת בחברת "לוטם" ומסייעת ללקוחות מכל הקשת – פיננסים, תעשייה, מגזר הציבורי, המבקשים יעוץ בבניה של תשתיות משאבי אנוש, הכשרות לצוותי משאבי אנוש ופיתוח תהליכי ליבה במשאבי אנוש כגון תהליכי הערכת עובדים, Talent Management ועוד. היא מחזיקה בידה תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני במנהל עסקים במסלול התנהגות ארגונית ולימודי הנחיית קבוצות.
כמבוא על Talent Management, אומרת כי עולם משאבי האנוש עבר ב-50 השנים האחרונות טרנספורמציה מניהול כוח אדם, לניהול משאבי אנוש, לניהול ההון האנושי. בדרך התפתחה ההבנה שההון בארגון הוא אנושי בעיקרו וזה אומר שמנהלי משאבי אנוש צריכים להפוך למעין 'יועצי השקעות', המייעצים לארגון כיצד להשקיע בהון האנושי שלו.
בנוסף, מציינת נטע , כי , אם חושבים על זה, השקעה בהון האנושי היא מהלך טבעי בישראל . מדינה בה המשאב האנושי הוא המשאב המרכזי ביותר (אם לא היחיד…). והמדינה אכן מפתחת את המשאב הזה כבר שנים באמצעות יחידות העילית ומסלולי המיון וההכשרה הייחודיים של הצבא (תלפיות,אופק, 8200…) וכן מסלולי הלמידה הייחודיים של משרד החינוך (תוכניות המחוננים למיניהן, תוכנית מנדל ועוד…) . לא סתם נוצרה בישראל מציאות של איכות אנושית וחדשנות (מדינת הסטארט אפ…) הבונה את העתיד והשם שלנו בעולם כולו.
ואיך זה נראה בארגונים?
שלושה מרכיבי הצלחה בבניית תהליך Talent Management בארגונים:
- דיוק תהליך האיתור. כמהלך תשתיתי של התהליך יש להגדיר את המטרות ואת אוכלוסיית היעד למול המטרות. הגדרת המטרות מסייעת בבניית הפרמטרים למיון. הפרמטרים יכולים להיות קשורים לביצועים, פוטנציאל, PASSION, סוג תפקיד , סיכוני עזיבה ועוד. תהליך איתור מדויק מסייע לארגון להגיע למטרות שהגדיר לעצמו מהתוכנית ומהווה בסיס קריטי להצלחה של המהלך.
- דיוק צורכי הפיתוח. הנחות העבודה הן כי אנשים מתפתחים בצורות שונות ובנוסף, כשמדובר בטאלנטים כדאי מאד שישולב מימד של חליפה תפורה אישית. על כן בתהליך יש לבדוק את צרכי ההתפתחות של הקבוצה בצד פערי ההתפתחות של כל משתתף בנפרד. זיהוי צרכי ההתפתחות יכול להתבצע במגוון כלים כגון – כלי אישי למיפוי צרכי פיתוח המבוסס על "גילוי מודרך" או כלי 360/ חדר מראות המאפשר למשתתף לקבל פידבק משמעותי על תפקודו ממגוון מקורות. מה שבטוח הוא שפתרון מסוג תוכנית מדף אינו מתאים כאן.
- שילוב בין מרכיבי פיתוח שונים. שילוב בין תצורות פיתוח שונות יבטיח מחד סיכוי רב יותר למימוש צרכי הפיתוח ומאידך תמיכה בהיבטי שימור של האוכלוסייה ובד"כ גם יותר עניין ואטרקטיביות של התוכנית עבור המשתתפים. בשילוב מרכיבי פיתוח הכוונה ל:
- שילוב בין מרכיבי למידה פורמליים (כגון קורסים) למרכיבי למידה בעלי אופי חשיפתי (חשיפה לעצמי, חשיפה לארגונים אחרים, ליחידות אחרות בארגון…).
- שילוב בין תהליכים אישיים לקבוצתיים.
- שילוב בין היבטי תגמול להיבטי פיתוח ועוד.
בסדנא תינתן הרחבה על מרכיבי הצלחה וכלים נוספים לניהול הטאלנטים בארגונים.