אם מתבוננים כיום בהגדרת תפקידו של מנהל הדרכה ניתן להבחין בבירות למושגים אשר מאפיינים את עולם ההדרכה המסורתי כגון: בניית מתודולוגיות ניהול, ניהול יומן הדרכה, העברת הדרכות פרונטליות מול עובדי החברה, ניהול דוחות הדרכה וביניהם משובים, ציונים וכיו"ב.
עד לשנים האחרונות, מנהל ההדרכה אכן טיפל באדמיניסטרציה ובלוגיסטיקה של מערך ההדרכה שכלל איתור מדריכים, תיאום מועדי הדרכה, הזמנת חדרי הדרכה, אחריות על ציוד הדרכה וכיו"ב. הוא בילה את רוב שעות היום בסידורים ותיאומים כשהוא מתנהל מול אינסוף גורמים בחברה.
אולם כיום, כאשר מרבית התכנות לניהול הון אנושי מכילות אפליקציות לניהול ההדרכה, הרי שכ-50% מעבודת האדמיניסטרציה ירדה מכתפיו של מנהל ההדרכה והוא התפנה להשקיע את מרבית זמנו ומרצו בתכנון ויישום שיטת הדרכה חדשניות. תפקידו החדש של מנהל ההדרכה כיום מתאפיין בהתאמת מתודולוגיות לימוד והדרכה קיימות לתפקידים ולדורות ספציפיים בארגון, בניסיון לבנות ערוצי הדרכה שייסעו בידי הארגון להכשיר עובדים חדשים לתחילת עבודה כמה שיותר מהר תוך דגש על הכשרות מקצועיות לנישות ספציפיות ביותר.
מערך ההדרכה החדש הופך את מנהל ההדרכה לרכז ידע או ליועץ ידע של הארגון שכן תפקידו להיות צינור המקשר בין הידע הרב הקיים בארגון לבין העובד האינדיווידואלי הזקוק למידע ספציפי בנקודת זמן ספציפית. תפקידו של מנהל ההדרכה בארגונים אשר עדיין לא עברו לשיטות הדרכה דיגיטליות (בהן יש שימוש נרחב בלומדות ובאפליקציות הדרכה במובייל) הוא להעביר את הארגון לשיטות למידה אלו והשלב השני הוא לנהל מערכי למידה בפורמטים הדיגיטליים החדשים.
היות שמנהל ההדרכה לא מבלה חלק מרכזי מיום עבודה בניהול לוגיסטי ואדמיניסטרטיבי במטרה לקבץ את כל התלמידים תחת קורת גג אחת כדי להתחיל (ולסיים) הדרכה במועד, יש לו זמן לעסוק במחקר. עליו לחקור באופן תמידי כדי לדעת אלו פתרונות הדרכה טכנולוגיים חדשים חדרו לשוק, מהם הצרכים החדשים של המנהלים המקצועיים בארגון, אלו שיטות הדרכה מיושמות בארגונים מתחרים וכיו"ב. בנוסף, תפקידו של מנהל ההדרכה הוא ליצור תמריצים כדי לעודד עובדים לא רק לקחת חלק במהלך ההדרכה אלא לעבור הדרכות בהצלחה יתרה.
אז למה נדרש כיום מנהל הדרכה?
- להבין את האסטרטגיה הארגונית ולבנות מסלולי הדרכה שיסייעו לעובדים לעמוד ביעדים הנחוצים להשגת המטרות.
- לרכז, לשמר ולהפיץ את הידע הארגוני בקרב העובדים תוך שימוש בפורטל ארגוני, רשתות חברתיות, בלוגים, ניוזלטרים, אפליקציות סלולריות ועוד.
- לשווק את פתרונות ההדרכה לציבור העובדים – כקהל יעד – כדי למקסם את ההיענות (כדי לעודד עובדים ומדריכים לקחת חלק בהדרכה וכדי להפיק ממנה את התועלת המקסימלית).
- למפות את צרכי הארגון, לאסוף מידע רלוונטי ולערוך אותו בפורמטים טכנולוגיים ייעודיים להדרכה.
- לבנות תכנית תמרוץ / הערכה / תגמול עבור המשתתפים.
אם בעבר, אחת התכונות החשובות ביותר אצל מנהל ההדרכה הייתה כושר ביטוי ועמידה מול קהל (פרזנטטיביות), לצד כישורים בין-אישיים מפותחים ורב משימתיות, הרי שכיום מנהל ההדרכה נדרש לשליטה בכלים טכנולוגיים, לכושר ניסוח ויכולת שיווקית, להתמצאות ברשתות החברתיות ובאפליקציות סלולריות מתקדמות וכן ליכולת ניתוח ועיבוד נתונים והסקת מסקנות. מנהל ההדרכה בעבר הוא לא מנהל ההדרכה של היום. התפקיד השתנה (ועדיין משתנה במהותו) אז האם לא הגיע הזמן לשנות את הגדרתו בהתאם?