שני האתגרים היותר מורכבים לביצוע בארגונים הם שימור עובדים ושינויים ארגוניים. ראשית, איך לשמר עובדים שהארגון השקיע באיתורם ומיונם, בגיוסם, ובהכשרתם.
נראה כי יותר ויותר עובדים צעירים עוזבים כיום את מקום העבודה עוד בטרם הספיק הארגון להפיק את המיטב והמירב מההשקעה שלו בהם.
שנית, איך לבצע שינוי ארגוני בדרך שמאפשרת לרתום את העובדים לביצוע השינוי אף שלעיתים קרובות ביותר עובדים נוטים להתנגד לשינויים.
לדוגמה, לפעמים השינוי כרוך בשינוי מבנה החטיבות. שינוי כזה גורם לעיתים לכך שעובדים שעבדו שכם אל שכם שנים רבות והם כבר מכירים את ה'שפה הפנימית' בתקשורת ביניהם, מכירים את דרך העבודה המשותפת, מכירים זה את הקצב של האחר וכו', נאלצים, בעקבות השינוי, לעבוד בחטיבות נפרדות.
המשמעות היא שהם כבר לא יעבדו עם האנשים שאים כבר יש להם שיטות עבודה שעובדות כמו מכונה משומנת, אלא יאלצו להתחיל מחדש לבסס יחסי עבודה עם אנשים אחרים שלפעמים הם כלל לא מכירים אותם, וגם כאשר הם מכירים, הם לא עבדו איתם יחד בעבר ולכן לא בנו איתם עדיין תשתית תקשורת הנדרשת לעבודה משותפת.
זוהי רק סיבה אחת מיני רבות לכך שעובדים נרתעים פעמים רבות משינוי ארגוני.
לאור כל זאת, מנהלי משאבי האנוש הם אלה שעליהם מוטל להתמודד עם התנגדויות של עובדים ועם המשימה לרתום אותם לשתף פעולה עם השינוי הארגוני.
ענקית המחשוב יבמ העולמית ערכה סקר בקרב ארגונים בנוגע לשינויים ארגוניים בתחום המחשוב.
מהסוקר עולה, כי כדי שארגונים ישרדו בסביבה העסקית התחרותית, עליהם להיות מסוגלים לבצע שינויים ארגוניים במהירות, ומה שיותר חשוב – בהצלחה.
שינויים ארגוניים נועדו לשפר את חווית הלקוח, להגדיל את היקפי המכירות וההכנסות, להקטין עלויות, לשפר את המערכות הטכנולוגיות של הארגון על ידי הטמעת מערכות מחשוב חדשות וסיבות רבות נוספות.
שינוי ארגוני הוא כיום מרכיב קריטי בהצלחת הארגון. אלא שבמבחן התוצאה, רוב הארגונים נכשלים ביישומו של השינוי הארגוני, בעיקר בגלל היעדר הרתמות של העובדים להוצאתו לפועל.
מהמחקר של יבמ עולה, כי יותר מ-80 אחוזים מהמנכ"לים מצפים כיום שהשינוי הארגוני יצור שיפור מהותי, לעומת כ-65 אחוזים לפני כעשור.
אבל רק כשני שלישים מהמנכ"לים טוענים שבארגון שבהנהלתם בוצעו שינויים ארגוניים מוצלחים, לעומת קצת פחות מ-60 אחוזים מהמנכ"לים לפני כעשור.
במילים אחרות, הפער בין מספר השינויים הארגוניים המוצלחים בפועל לבין הצורך בשינוי ארגוני (מוצלח) רק הולך וגדל עם השנים.
בסקר שנערך בקרב מנהלים ויועצים ארגוניים הממונים על ביצוע שינויים בארגונים עולה, כי כ-41% בלבד מהשינויים הארגוניים מצליחים לבצע את השינוי כפי שתוכנן.
מנגד, בכ-44% (הנותרים) מהשינויים הוחמצה לפחות מטרה אחת, ובכ-15% מהשינויים הארגוניים פוספסו כל המטרות שלשמן בוצע השינוי או שהשינוי בוטל לחלוטין.
המשמעות היא שקרוב ל-60% מהשינויים הארגוניים נכשלו בשלב השגת המטרות.
כדי לפתור את הבעיה ולבצע את השינוי הארגוני בהצלחה, מוטל על מקבלי ההחלטות לבדוק מראש, לעומק, אילו מכשולים עלולים לצוץ במהלך ביצוע השינוי הארגוני, ומהם גורמי המפתח להצלחת השינוי.