מה שגורם לעובד ללכת שבי אחרי ארגון אחד ולוותר על הצעות מארגון אחר הוא לא האפשרות לעסוק במקצוע שלו, לא מסלולי הדרכה ופיתוח מקצועי וגם לא קידום. מי שלמד מחשבים יעסוק במחשבים בכל מקום. זה ברור לו שכדי להמשיך לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר, הארגון ישקיע בקידומו המקצועי וידוע לו שהארגון יציע לו מסלול קידום אם וכאשר לארגון יהיה צורך.
יש מקרים רבים בהם הארגון הוא הגוף שיוזם ודוחק בעובדיו ללמוד טכניקות חדשות, תיאוריות חדשות, להפנים דפוסי עבודה חדשים, לעבור לתפקידים שונים בארגון ואף להתקדם. עובדים רבים מתוודים שהם בכלל לא רצו בקידום אלא הפעילו עליהם לחצים.
לכן, כאשר יושב מולכם מועמד לתפקיד – אל תחשבו שאתם יכולים להרשים אותו בהבטחות לעבוד בתחום שלו ולהתקדם בו. זה מובן מאליו. מה שחשוב למועמד שרואה עוד 1000 כמוכם (טוב, אולי פחות) זה מה שמעבר לתפקיד, זה הדברים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול.
בחודש יוני השנה התקיים שבוע החשיבה Think Week בחסות גוגל ישראל. עובדי גוגל נהנו מתשומת לב מרובה מקרב המבקרים מחברות שונות במשק מכל שלושת המגזרים. כל עובד גוגל שהסתובב עם תג עובד זכה להתייחסות מיוחדת מקרב המבקרים מבחוץ. מה שהדהים אותי זה שאף אחד מהאורחים לא ניגש לעובד גוגל ושאל אותו 'כמה שעות אתה עובד בממוצע?', 'על איזה פרויקט אתה עובד?' וכיו"ב. כל פנייה לעובד גוגל נשמעה כמו: 'אז זה נכון שיש לכם חדר כושר?' או 'אתם באמת מקבלים ארוחות של חברות קייטרינג כל יום?'.
השאיפה ואולי אף הפנטזיה של אנשים מבחוץ להתקבל לעבודה בגוגל וגאוות היחידה (המיוחדת במינה) שמאפיינת את עובדי גוגל – היא זו שעושה לאנשים את ה- WOW וגורמת להם לעמוד בתור ארוך, של עשרות אם לא מאות אלפי מועמדים בכל שנה, להתקבל לאחד התפקידים בחברה הטובה ביותר לעבוד בה.
אנשים לא רק רוצים לעבוד בגוגל כי זה מותג חזק ומצליח שמגלגל מחזור של מיליארדי דולרים אחרת הם היו עומדים בתור מול משרדי טבע, מייקרוסופט, סיטי בנק ועוד אלפי חברות מצליחות. גוגל היא חברה שטוב לעבוד בה כי היא חברה שטוב לעבוד בה.
זה בדיוק הדברים הקטנים כמו חדרי הכושר, הארוחות, המתנות, היחס האישי לנשים בהריון, התנאים המטיבים לעובדים ותיקים ועוד, שהופכים את גוגל למקום שכל כך טוב לעבוד בו.
זכרו, עם כל הכבוד לפרסום (ומנוע החיפוש הגדול ביותר באינטרנט לא סובל מהעדר חשיפה) זה מחלקת הרווחה שעובדת סביב השעון ומייצרת תנאי עבודה מיוחדים שעושים את ההבדל.
מנוע החיפוש לא מפסיק לעבוד 24/7 במשך 365 ימים בשנה וכך גם מחלקת הרווחה שלהם שלא מפסיקה לחקור ולראות מה מקומות עבודה טובים נותנים כדי לתת יותר ולשמור על יתרון תמידי.
גוגל לא רק חוקרת מה חברות אחרות נותנות כדי לתת יותר היא גם חוקרת מה העובדים היו רוצים לקבל, האם ועד כמה הם מעריכים את מה שהם מקבלים ומה שהכי חשוב ומאפיין את ענקית החיפושים זה היכולת לתקשר לעובדים את התנאים וההטבות הייחודיים להם.
עוד לא השתכנעתם שמחלקת הרווה היא הפונקציה החשובה ביותר בארגון?
לאחרונה נבחרה רבקה קהת כמרצה ראשית בפורום שקיעה באגודת א"ש (אשת תורה). האירוע הוקדש לנושא איזון בין משפחה-לעבודה-לחיים. קהת רעיה, אם לשני ילדים (ועוד אחד בדרך) וסמנכ"לית השיווק בפרוקטור אנד גמבל ישראל, נשאה הרצאה מרתקת מלווה במצגת – המשקפת את התפישה שלה לגבי משפחה וקריירה ואיך היא מאזנת בין השניים בחיי היום יום.
ההרצאה החלה בסקירה קצרה של החברה העולמית פרוקטור אנד גמבל (המותג שנמכר בלמעלה מ-180 מדינות ולה משרדים ב-80 מדינות, מחזור חודשי של מיליוני דולרים, מאות אלפי עובדים ברחבי העולם…).
קהת דיברה על הצוות שהיא מנהלת הכולל 37 אנשי שיווק ומכירות, ועל חשיבותה של מערכת יחסי עבודה המבוססת על כבוד, אמון והערכה מקצועית. היות שלא היו לה תמונות של כולם, היא בחרה תמונה אחת מטיול קיאקים שנערך לאחרונה בצפון. כאשר שקופית זו הוצגה, כמה אנשים הצביעו ושאלו אם אפשר לבוא לעבוד בצוות שלה.
בכל צחוק יש טיפה של אמת אבל רק טיפה. כל היתר נאמר ברצינות וגם אם לא נאמר ברצינות – כדאי לקחת את מה שנאמר ברצינות. כאשר קהת הציגה פריסה עולמית מרשימה, מחזור של מיליארדי דולרים, מיליוני לקוחות בכל יבשת וכיו"ב, אף אחד מהקהל לא הביע רצון להצטרף להצלחה. כאשר הם ראו תמונה של צוות בטיול קיאקים בצפון, את הלבוש ה'קשיואל', את החיוכים, את הכיף והביחד – אנשים קיבלו מוטיבציה.
אז אם מחלקת משאבי אנוש בארגון שלכם מקושטת בלוחות שנה של חברות מסחריות ובתמונות של פיקאסו או רנואר, כדאי שתחליפו אותם בתמונות מהטיול האחרון, מסיבת החנוכה או הפורים או ערב הקריוקי שנערך לאחרונה. אם לא ערכתם אירוע רווחה לאחרונה – ראו במאמר זה wake up call.