1037 מיומנויות הניהול שכל מנהל בארגון חייב לדעת

1037 מיומנויות הניהול שכל מנהל בארגון חייב לדעת

מהן מיומנויות הניהול שמנהל צריך, מהן מיומנויות ניהול ארגוניות, ואיך רוכשים כל כך הרבה מיומנויות כדי להצליח?

שיתוף
מיומנויות ניהול

מיומנויות ניהול

מאת עמירם קאופמן *

מהן מיומנויות הניהול שהמנהלים שלכם צריכים?

ניהול זמן, מנהיגות, ניהול פרויקטים, שיגרת ניהול, התמודדות עם שינויים, תכנון קדימה, מעקב ובקרה, דיני עבודה, איזון בין העבודה והחיים, קבלת החלטות, ניהול ישיבות עבודה, תקשורת בין אישית, ניהול משא ומתן, מתן משוב, הנעת עובדים, התמודדות עם פוליטיקה ארגונית, חניכת כפיפים, חשיבה יצירתית, מתן שרות, פרזנטטיביות, אינטליגנציה רגשית, הקשבה, רתימה, שכנוע, ניהול קונפליקטים… ויש עוד.

איך מתמודדים עם שפע מיומנויות הניהול הנדרשות כדי להצליח? אז ראשית בואו ונעשה קצת סדר בנושא.

מנהל מצליח נשען על שלוש רגליים – הרגל האישית, הרגל המקצועית והרגל הניהולית:

הרגל האישית – היכולת להיות "בנאדם", להשתמש במיומנויות האישיות וליצור באופן שיטתי הצלחות בכל תחומי החיים.

הרגל המקצועית – היכולת להיות "מקצוען", לשלוט בתכנים המקצועיים ברמה הנכונה המאפשרת קבלת החלטות וניהול כפיפים נכון.

הרגל הניהולית – היכולת להיות "מנהל", לפתח תפיסת עולם ניהולית קוהרנטית ולתרגם אותה לשלל מיומנויות הניהול – האישיות, הבין אישיות והארגוניות.

שפע מיומנויות הניהול אמורות לאפשר הצלחה בכל שלושת הרגליים שפורטו.

את שפע מיומנויות הניהול – "ארגז הכלים הניהולי" בשלמותו – ניתן לחלק לארבעה תחומים שונים:

התחום הראשון – תפיסת העולם של מנהל:

תחום זה כולל את בניית תפיסת העולם של כל מנהל, שהיא בעצם סט ההבחנות והאמונות של המנהל לגבי משמעות המילה "מנהל" עבורו. ברור שתפיסות עולם שונות ייצרו פעולות שונות לגמרי למנהלים שונים – חישבו על הפעולות של מנהל המאמין ש"אפשר לסמוך על העובדים" מול מנהל המאמין ש"כל העובדים תחמנים".

דוגמאות: ההבדל בין להיות מנהל ובין לנהל, ההבדל בין ניהול ובין מנהיגות, החזון הניהולי האישי כנגזרת של החזון הארגוני, וכדומה.

התחום השני – שש מיומנויות הניהול האישיות:

תחום זה כולל את כל המיומנויות הנדרשות למנהל כדי לנהל את עצמו מול עצמו – כיצד המנהל מתמודד עם הניהול העצמי שלו בכל התחומים בהם הוא עם עצמו בלבד.

דוגמאות: ניהול מנטאלי, ניהול רגשי, ניהול זמן, קבלת החלטות, יצירתיות, וכדומה.

התחום השלישי – שמונה מיומנויות הניהול הבינאישיות:

תחום זה כולל את כל המיומנויות הנדרשות למנהל כדי לנהל את הצוות שלו, את כל הכפיפים והעובדים שלו – הן בניהול ישיר והן בניהול מטריציוני. מיומנויות אלו כוללות את כל היכולות של המנהל להצליח ולהפיק את המירב מכל האנשים שלו וליצור את התפוקה הגבוהה ביותר לארגון.

דוגמאות: ניהול שוטף של הצוות, שגרת ניהול, תקשורת בין אישית, משוב, הנעה, חניכה (מנטורינג), וכדומה.

התחום הרביעי – ארבע מיומנויות הניהול הארגוניות:

תחום זה כולל את כל המיומנויות של המנהל בהתמודדות עם העובדה שהוא שייך לארגון ונמצא בתוך מערכת מורכבת, מערכת שהוא והצוות שלו הן חלק ממנה. מיומנויות אלו כוללות את היכולת לנהל תהליכי עבודה ויחסי עבודה נכונים מול כל ממשקי הארגון.

דוגמאות: ניהול נכון מול כל הממשקים (מנהלים, עובדים, עמיתים, לקוחות וספקים), התמודדות מועילה עם הפוליטיקה הארגונית, וכדומה.

"קורס טייס למנהלים" עוסק בכל ארבעת התחומים של מיומנויות הניהול.

שני דגשים קריטיים בעניין שלל המיומנויות:

הראשון – כל מנהל חייב להיות ברמה בסיסית בכל שלל המיומנויות הנדרשות, אף מנהל לא יכול להרשות לעצמו להיות גרוע בשום מיומנות ניהול.

השני – כל מיומנויות הניהול ניתנות ללמידה ולשיפור. אני אחזור שוב – כל מיומנויות הניהול ניתנות ללמידה ולשיפור.

אז מה עושים קודם? ומה חסר למנהלים שלכם?

ראשית, עשו לעצמכם סדר בשלל המיומנויות הנדרשות למנהלים אצלכם. שנית, הגדירו לעצמכם אלו מיומנויות ניהול חסרות למנהלים שלכם – ממליץ שתשאלו גם את עצמכם וגם את המנהלים עצמם. שלישית, השקיעו בפיתוח מיומנויות הניהול החשובות ביותר לארגון שלכם – פיתוח מיומנויות אלו יכול להיעשות באופן קבוצתי או אישי, בארגון עצמו או מחוצה לו.

עזרו למנהלים שלכם להצליח – הם ייצרו תפוקות גבוהות יותר לארגון, הם יהיו בני אדם טובים יותר, והם בוודאות יגידו לכם "תודה".

בהצלחה!

עמירם קאופמן הוא מאמן בכיר, מומחה לניהול ומנכ"ל Creating Future. 

הקליקו כאן לכל הפרטים על "קורס טייס למנהלים" הנפתח בקרוב! 

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה