את המושג קידום אתרים כולם אבל כולם מכירים. מזה למעלה מעשור, קיימת תחרות אגרסיבית בין אתרים העוסקים בעולמות תוכן זהים על המקומות הראשונים בעמודי התוצאות הראשונים של מנועי החיפוש. ככל שנכנסים יותר אתרים לרשת, כך התחרות על המקומות הראשונים בעמוד הראשון – גדלה. הקונספט של קידום אתרים הוא ברור, זו למעשה עבודה על הנראות של האתר בעיני מנוע החיפוש, במטרה לשכנע את המנוע שאותו אתר הוא הרלוונטי ביותר למילה או לצירוף המחופש.
כיום, כשרוב הארגונים הגדולים במשק, ואפילו חברות בינוניות וקטנות, מפעילים מסננת אוטומטית, הפועלת על פי ההיגיון של מנועי חיפוש (לאתר מילים וצירופים ספציפיים בתוך הטקסט), גם מועמדים כמו בעלי אתרים חייבים להבין את המערכת האוטומטית כדי להצליח. כאן הצלחה פירושה להגיע לגורם האנושי. לדוגמה, חברת השמה אשר מסננן מאות ואף אלפי קורות חיים ביום יכולה להכניס למסננת את מילת החיפוש יחסי ציבור, בבואה לאתר מועמד מתאים בעל ניסיון או לימודים פורמליים בתחום יחסי ציבור. אם המועמד כותב על גבי קורות החיים PR, Public Relations, קשרי עיתונות, אחראי תקשורת או אפילו מנהל תקשורת שיווקית. גם אם הוא מועמד חזק אשר עסק בתחום במשך שנים, קורות החיים שלו עלולים לא לעבור את הסינון האוטומטי כי ההגדרות שהכניס אינן תואמות להגדרות החיפוש במערכת.
המוח האנושי קורא ומעבד טקסט בצורה אחרת ממערכת אוטומטית העובדת על אלגוריתמים. את העיקרון הזה צריכים להבין הן המגייסים והן מחפשי העבודה מנגד. אם מגייס לא ילמד איך להפעיל מערכת סינון אוטומטית בצורה נכונה הוא יאבד קורות חיים איכותיים או יכשל בעצמו בניסיון לאתר קורות חיים ברשתות החברתיות (באמצעות מנוע חיפוש פנימי). מועמד שקורות החיים שלו לא יותאמו למערכת האוטומטית – יישאר מחוץ למעגל העבודה.
הבוקר (יום ה') התפרסמה כתבה בשיקאגו טריביון אודות חברה חדשה שמציעה שירות חדשני לדורשי העבודה – אופטימיזציה לקורות החיים. תמורת 25 דולר בלבד, המומחים לאופטימיזציה בחברת Preptel Corp הופכים את קורות החיים של כל מועמד למסמך מוכוון מנוע חיפוש.
ג'ון סיאמפי, מייסד Preptel Corp, מסביר שלא מדובר על 'שדרוג קורות חיים' ברמת הסדר, הניסוח ו/או התאמת המשרה למגייס ושאר השירותים שניתנו עד כה למחפשי עבודה. מדובר על שירות חדשני של התאמת קורות החיים לשפה מחשובית reconfigure-resume, כך שקורות החיים יצלחו את הסינון הראשוני למשרות הרלוונטיות. סיאמפי: "למחשב יש שפה משלו ועל כן, יש לו דרך מאוד ספציפית לסרוק קורות חיים. אנחנו למעשה מתרגמים את קורות החיים לשפת המחשב. כך לדוגמה, אם עד כה מועמדים נהגו לפתוח קטגוריה בשם 'קריירה תעסוקתית' או 'הצלחה מקצועית' הרי שהמחשב יסרוק טוב יותר קטגוריה בשם 'ניסיון תעסוקתי' או 'עבודות קודמות'. היות שמועמדים לא מכירים את שפת המחשב, רק 10%-20% מסך קורות החיים עוברים את הסינון הראשונים ומגיעים לגורם האנושי. המסננת יכולה לדחות קורות חיים של מועמדים בעלי כישורים, ידע, ניסיון והשכלה שפשוט לא ניסחו נכון את המסמך וזה הפסד גדול למגייסים והפסד עצום למועמדים."
הפתרון לאופטימיזציה של קורות חיים
לאור כל האמור לעיל, עולה החשש מצד מנהלי משאבי אנוש רבים כי השימוש בשירותים מסוג זה יביא לחוסר יעילות בתהליכי המיון. מיון קורות חיים (ודחייתם) על ידי כלים לחיפוש סמנטי של מילות חיפוש בקורות החיים – כבר אינו מספיק!
חיפוש סמנטי של מילים בקורות חיים של מועמדים יכול לעזור בסינון קורות חיים לא רלונטיים, אך היתרון הופך גם למגבלה בדיוק מאותה הסיבה – אם המועמד לא יודע / מבין כיצד אליו לכתוב, מנוע החיפוש הסמנטי יכול לפסול אותו למרות התאמתו הרבה לתפקיד. שירותים מהסוג שמתוארים בכתבה זו יכול לתת פיתרון למגבלה זו, אך במקביל להכניס בעיה חמורה יותר לתוך המערכת – אופטימיזצית יתר של קורות חיים למילות חיפוש (בדיוק כפי שנעשה ע"י מנהלי אתרים ברשת עד לפני מספר שנים) יכול להציף הרבה מועמדים שאינם בהכרח רלונטיים למשרה. זהו בדיוק המקום להכניס מסנן נוסף לתהליך הגיוס.
כמו שגוגל הכניס את המנוע האינטיליגנטי לסינון של אופטימיזציה של מילות חיפוש בלבד, כאשר התוכן לא תאם לאותם מילות חיפוש, חברת MAPP מביא את הבשורה של מנוע מיון על פי מצטיינים לעולם הגיוס.
המנוע החדש למיון מועמדים ומציאת המועמדים המתאימים ביותר למשרה ולחברה שמציאה חברת MAPP יכול לשמש כמסננת נוספת לגיוס של מקורות כוח אדם איכותיים ומתאימים לארגון. בעוד שירותי אופטימיזציה של קורות החיים יאפשרו להציף כלפי מעלה את המעומדים המתאימים שאולי התפספסו עד כה, שירותים אלו גם יציפו קורות חיים שלא בהכרח מתאימים למשרה או לחברה. שימוש במסננת שנייה לקורות החיים, על ידי ביצוע מבחן מיון על פי מצטיין, יביא רק את המעומדים המתאימים ביותר – הן לתפקיד והן בהתאמתם לחברה עצמה. כך נוכל להגיע, בצורה כמעט אוטומטית לחלוטין, רק לאותם מועמדים סופר רלונטיים, ולבחור את המועמד המתאים ביותר, כמעט ללא השקעה של זמן ובחסכון גדול בעלויות.
למידע נוסף לגבי פתרונות לאופטימיזציה של קורות חיים ניתן לקרוא את הכתבה הבאה: חידושים בעולם הגיוס, המיון והאבחון.
אני עוסקת במתן יעוץ למחפשי עבודה כבר יותר מ 3 שנים ומסייעת למועמדים בכתיבה ושדרוג של קורות החיים שלהם ברמת העיצוב, המראה, המבנה וכן מילות מפתח וביטויי מפתח. השדרוג מתבצע בכדי להפוך את קורות החיים למותאמים יותר לתוכנות הסינון ובמקביל גם לסינון האנושי. כך שמה שאותה החברה ששמה מופיע בכתבה עושה הוא "אותה הגברת בשינוי אדרת". סה"כ אותם העקרונות תחת השם "אופטימיזציה" במקום "שדרוג"…
עיצוב ומראה ואפילו שינוי מבנה והוספת "מילות מפתח", מה שאת מגדירה כשדרוג, אינו אופטימיזציה של קורות חיים עבור תוכנות סינון שכן לא ייתכן שהשירות שאדם בודד נותן כולל בנצמרק של כלל התוכנות על כלל המאפיינים.
האם ניתן להניח כי אדם בודד יודע איך מקלידים אנשי משאבי האנוש את החיפושים בתוכנות וכיצד מאופיינים החיתוכים (מיקום, צפיפות והקשר) של מילות החיפוש בקורות החיים בתוכנות הנפוצות בשוק.
יש פה תורה שלמה, מתודולוגיה וידע מקדים שנדרש בשביל לעשות את זה באמת כמו שצריך. זה כמו שכל אחד יכול להיות מקדם אתרים בתשלום, אך רק מעטים באמת יודעים מה הם עושים ותורמים בשורה הסופית ללקוח.