נכתב על ידי: רינתיה ברוכים לוין, יועצת ללמידה ארגונית ומנהלת קהילת "למידה ארגונית" בפייסבוק
מאמר לקראת הרצאה בכנס ההדרכה השנתי שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.
O.K הבנו! העולם משתנה, הגבינה זזה, הדורות מתחלפים, הכול דינמי, דיגיטלי, מהיר. הבנו!
בתוך כל האטרף הזה, שווה לדעתי לחקור זווית נוספת וקריטית של השינוי – אותנו אנשי הלמידה.
שאלה: מה משותף לאנשי ההדרכה-למידה בארגונים ולנהגי מוניות, פרסומאים, סוכני נסיעות, בנקאים, אנשי ביטוח ועוד?
תשובה: כל אנשי המקצוע הללו עוברים שינוי מהותי, בחלק מהמקצועות מדובר על רעידת אדמה. למשל בנקאי שלא יתקדם וישתמש גם בבנקאות דיגיטלית, יאבד לקוחות. סוכן ביטוח שמשתמש היום רק בשיטות המסורתיות, כנראה לא ישרוד בשוק לאורך זמן. ומה דעתכם על מפתח הדרכה ולמידה, מנהל הדרכה, מדריך כזה? הוא ישרוד?
אז רגע לפני שכולנו נלחצים, אדייק. הדרישה לשירותים כאלו עדיין קיימת, אנשים עדיין צריכים ביטוח, פרסום, לטייל בחו"ל וכן גם למידה.
יודעים מה? הדרישה ללמידה בארגונים אמורה אפילו לגדול לדעתי.
למה לגדול?
כי ההבנה שלמידה עשויה להשפיע באופן מכריע על ביצועי הארגון ועל החדשנות שלו, תופסת תאוצה (הרבה בזכות פיטר מ. סנג'י, מרצה בכיר ב-MIT, שכבר ב-1990 פרסם את הספר "הארגון הלומד").
עוד המחשה לכך, היא התובנה שכשירות אינה דבר נייח יותר, אלא מטרה נעה. עם הזמן קשה יותר ויותר לרדוף אחריה, ולנו אנשי ההדרכה-למידה יש את הכלים "לתפוס" אותה על ידי ניהול כשירויות, גם הצורך הזה הולך וגדל (בין היתר, תודות למרק רוזנברג, מומחה עולמי בתחום הלמידה הארגונית).
נכון, ליבת המקצוע לא השתנתה, אבל (ויש כאן אבל גדול) גלי ההדף של השינויים בעולם מגיעים גם אלינו.
המעטפת התרחבה ונמתחה עד כדי כך שאנחנו עלולים לא להכיר את עצמנו.
הנה, תראו מה קרה ב-ATD. ב-2006 הם פרסמו מודל כשירות לאנשי ההדרכה-למידה בארגונים ואחרי פחות מעשור (ב-2013) המודל פותח מחדש לאור התמורות והמחקרים המתקדמים.
אנשי הדרכה-למידה בארגונים שימשיכו רק עם הישן והמוכר, כבר הבנתם, עלולים להפוך ללא רלוונטיים.
בדיוק כמו פרסומאים שיפרסמו רק בעיתונות המודפסת.
התחום שלנו נחקר יותר. הערך המוסף שלנו בארגון משתנה ומתרחב בצורה דרמטית. יש לנו יכולות משוכללות יותר לדייק את הדרך בה אנחנו נותנים שירות (מספקים לשותפים אסטרטגיים), להרחיב את הפתרונות אותם אנחנו מספקים (ממסורתיים לאג'יליים), לעבוד עם מנעד מגוון של מודלים (תל"ם ו-ADDIE לצד SAM ו-70:20:10) – מה שהופך את המקצוע שלנו ליותר ויותר מעניין ומשמעותי.
בהרצאה, בכנס ההדרכה השנתי, נמפה את המציאות החדשה, כך שתוכלו לבחון את המיקום שלכם מול השינויים, נקבל כלים פרקטיים לפיתוח מקצועי ונוודא יחד שהסנדלרים לא הולכים יחפים.