עם השנים, הולך והופך מעמדו של המגייס ממחוזר – למחזר. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בעובדים צעירים, המציפים את שוק העבודה ואשר היצע המשרות עבורם גדול במיוחד.
כך המגייס מוצא את עצמו מתלבט: איזו אסטרטגיית גיוס תצליח לפנות לנקודה הרכה של המועמדים? האם לשים דגש על השכר הגבוה? סביבת עבודה נעימה? גמישות משמרות, או אפשרויות הקידום?
סקר מקיף* שערך מכון המחקר Panels בשיתוף מחלקת המחקר של AllJobs בקרב צעירים מכלל הציבור, מעניק הצצה אל הרגלי חיפוש העבודה של הצעירים בישראל. בסקר נדגמו 411 מרואיינים בני 26–21, שהשתחררו לפני כשנתיים או פחות וחיפשו עבודה בארץ בשנה האחרונה. בין השאר, בחן הסקר את המניעים וההעדפות שלהם בבחירת מקום העבודה, ועליהם אולי ישפוך הסקר אור עבור המגייסים.
הצעירים עובדים כדי לבלות וללמוד
כ-58% מהנשאלים אמרו כי המטרה העיקריות בגללה חיפשו את העבודה הראשונה היא, בין היתר, כדי לממן הוצאות מחיה שוטפות (רכב, בילויים וכו'). כ-54% השיבו שהסיבה היא כדי לחסוך ללימודים.
מהנתונים משתקף כי רובם המכריע של הצעירים של ימינו נותן משקל רב למימון זמן הפנאי שלו, אבל בד בבד גם חושב על העתיד. מומלץ להקדיש לכך מחשבה מקדימה בעת בחירת אסטרטגיית הגיוס, ולשלב אותה בשפה אליה אתם פונים למועמדים. למשל: " אצלנו תרוויחו מספיק גם לבילויים וגם לחיסכון!"
רוב העובדים הצעירים מעדיפים נוחות על כסף
כשנשאלו הצעירים אודות הסיבות שבגללן הם העדיפו מקום עבודה על פני מקומות אחרים, 68% ציינו את הנוחות של סביבת העבודה כגורם מכריע. לעומת זאת, רק רבע ציינו את השכר כסיבה להעדפת מקום מסוים.
המסקנה: באופן מפתיע, על אף שהוא תנאי סף – שכר הוא אינו הגורם המכריע מבחינת הצעירים, המעניקים עדיפות לתנאים טובים, זמני עבודה נוחים וסביבת עבודה נעימה. הדבר קריטי במיוחד עבור סטודנטים, עבורם גמישות בשעות או במשמרות תהיה הגורם המכריע. לכן, כדאי למגייסים הפונים לקהל יעד זה לשים את הדגש על הדברים שמעניינים אוכלוסייה זו, כמו נוחות המשמרות, המיקום והשעות הגמישות – ופחות על שכר, יוקרה ומיתוג.
רוצים דוגמה? לפניכם מודעה מ-AllJobs הפונה לעקרונות עליהם דיברנו. במשרה שלפנינו, מודגשת הנוחות עוד בשלב הכותרת. בתוכן המודעה ניתן דגש על גמישות במשמרות, תהליך גיוס קצר והאווירה הכיפית והצעירה. כמו כן, ניתנת תשומת לב מיוחדת להתאמה עבור סטודנטים:
אז מה כדאי לזכור לפני היציאה לדרך? גיוס עובדים צעירים הוא עולם משלו, עם שפה משלו. כדי להגיע ללב המועמדים ולתפוס את תשומת ליבם לפני האחרים – חשוב לנסות לחשוב מה הם רוצים, ולכוון למטרות אלו. רצוי להתייחס אליהן עוד בשלב מודעת הדרושים, דרך ראיונות העבודה – ולמעשה לאורך כל תהליך הגיוס.
* הסקר נערך על ידי מכון המחקר Panels. בסקר נדגמו 411 מרואיינים, בני 26–21 שהשתחררו לפני שנתיים או פחות וחיפשו עבודה בארץ בשנה האחרונה, או מחפשים עבודה כיום.