לפני כמה שבועות פורסמה כתבה אודות התרבות הארגונית הכושלת באמזון, ועל אף שהחברה מיהרה לנסות להפריך את האמור בכתבה – הגיעו לאחר מכן עדויות נוספות המאששות את הדברים.
אמזון שונה בנוף התעסוקתי, וארגונים רבים מעניקים לעובדים סביבת עבודה ידידותית ואף מהנה. חברת הנסיעות האינטרנטית Kayak היא דוגמה לכך. מדובר בחברה בה כמעט כל עובדיה נמצאים מחוץ למשרד כבר בשעה 18:30, עניין שהחברה נותנת לו דגש כבר בתהליך הגיוס, ולדבריה היא שמה בראש סדר העדיפויות את שביעות רצון העובדים.
"בחברה לא מאמינים בלוחות זמנים", אומר גיאורגוס זכריה (Zacharia), סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה, בראיון שפורסם אתמול (ד') ב-Forbes. "זהו עניין מרכזי בשמירה על תרבות חיובית כחברה גדלה. אנחנו מעודדים עצמאות ויצירתיות, ואף אחד לא עושה עבודה טובה יותר כשלנגד עיניו יש דד ליין".
לדבריו, החברה מגדירה מחדש את הרכבי צוותי העובדים לעתים קרובות, בהתאם לצרכים המשתנים. לעתים היא בונה באופן מכוון צוותים תחרותיים על מנת לדרבן אותם לייצר את הרעיונות הטובים ביותר. למרות התחרותיות הזו, אומר זכריה, שבוע לאחר מכן הם שבים לעבוד יחד. "הם קודם כל חברים, ורק לאחר מכן עמיתים לעבודה", הוא טוען.
כל זה נשמע טוב, אבל חשוב לזכור שמספר העובדים ב-Kayak הוא מזערי לעומת אלו המועסקים באמזון. באופן לא מפתיע, בכוונת החברה להרחיב פעילותה במהירות האפשרית, והיא עושה זאת באמצעות יצירת צוותי עובדים עצמאיים קטנים לצורך התמודדות עם פרויקטים ספציפיים. המטרה העסקית בה מתמקדים צוותים ייעודים אלה הינה צרה מאוד, ולאחר השגתה הרכב הצוותים משתנה לצורך התמודדות עם אתגרים חדשים. "צורת העבודה הזו מאפשרת לנו להקדים את התחרות", אומר זכריה. "אנחנו רוצים הישגים, ונמנעים מגיוס מנהלים מבחוץ. כמעט כל צוות ההנהלה הם עובדים שגדלו מבפנים, שכבר הוכיחו את היכולות שלהם".
גיוס העובדים נעשה באמצעות "ציידי ראשים", אולם עיקר העובדים מגיעים על ידי פנייה לעובדים פוטנציאליים באמצעות הרשתות החברתיות. במסגרת תהליך הגיוס, נדרשים המועמדים לעבוד על פרויקט קטן בחברה, שמטרתו מעבר להתרשמות המקצועית היא לראות אם הם נהנים מהעבודה. "האם הם נהנים לעבוד בחברה?", שואל זכריה. "אם הם לא הולכים ליהנות מהחוויה – אנו לא מעוניינים לגייס אותם, למען עצמם ולמען עצמנו".
החברה זכתה בפרסים רבים בשל היותה בעלת אוריינטציה חזקה ללקוח. זכריה סבור שזו הוכחה לכך שעובדים מאושרים יותר הופכים את הלקוחות למרוצים יותר.