אם אתם שומעים לאחרונה את הצירוף 'שימור עובדים' לעתים תכופות יותר מהרגיל, סימן שאתם מסתובבים במקומות הנכונים. קהילת משאבי אנוש, בארץ ובעולם, מבינה היום יותר מתמיד את החשיבות של שימור עובדים בעידן שבו הארגון נשען על ההון האנושי כנכס היקר לו ביותר. אז נכון כששימור עובדים היא סוגיה כל כך חשובה, השאלה היא כיצד משמרים עובדים?
סטיב בל, מייסד ומנכ"ל Pacific Crest Industry – יצרניות רהיטי עץ לבית:
יש אלפי כנסים וסמינרים שמלמדים מנהלים איך להגביר את המוטיבציה של העובדים. ממודלים של שכר ובונוסים ועד לפעילויות כיף וטיולים (שמגיעים עד להרי האוורסט!). אנחנו בחרנו לנו מטרה חברתית.
לפני כמה שנים בחרנו לתמוך בכפר באל סלוודור. שם הכפר הוא אלאס-פרנזו שפירושו 'תקוה'. אנחנו לא רק מעבירים להם כספים אלא מגיעים לכפר להתארח אצל התושבים, להכיר אותם וללמוד על אורך החיים שלהם. אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בכפר ושלום התושבים כמידי יום, זה הפרויקט של כולנו.
בפעם הראשונה שנסעתי לכפר לקחתי איתי 8 עובדים, כל אחד ממחלקה אחרת (ממחלקת מכירות, תמיכה, מחלקה הנדסית וכו'). כולם עובדים שעד אז לא יצאו מגבולות ארה"ב וזו הייתה עבורם חוויה מדהימה. המסע עצמו היה פעילות חוויית מגבשת, רבת השפעה על מערכות היחסים בינינו עד היום. המסע הזה יצר באז בחברה. כבר לקחתי איתי 30 עובדים למסע אל הכפר ורשימת ההמתנה ארוכה. כל העובדים רוצים לקחת חלק בפרויקט הזה. המעורבות הזו נתנה לכולנו, גם לי, ערך חדש לחיים, פרופורציה ופרספקטיבה חדשה והוא קירב אותנו, כבני אדם, בצורה שלא תתואר.
פיטר פינדלי, מייסד ומנכ"ל Giant Campus, החברה לפתרונות למידה ובחינה און-ליין:
בארגונים קיים נתק בין עובדים. זה נראה כאילו שבתוך ארגון גדול, כל אחד נמצא לבדו. בעבר, הבחנתי שאף אחד בארגון לא יודע מה קורה מעבר לתחום האחריות שלו. זה בא לידי ביטוי בעיקר במחלקת המכירות. היה נראה שכל אחד עובד לבדו ויודע רק מה קורה אצלו. החלטתי ליצור מנגנון שיתוף. כיום יש לנו פעמון שמשמיע צלצול צורם בכל פעם שנציג מכירות סוגר עסקה. האור נדלק מעל העמדה שלו וכולם נאלצים להפסיק את העבודה, להרים את הראש, לראות מה קורה סביבם.
מה שקורה בפועל זה שכל פעם שעובד זוכה להצלחה, העמיתים שלו: 1. מודעים לכך. 2. עוצרים הכול ומוחאים לו כפיים. זה יוצר אווירה מדהימה במוקד. אתה מגלה שאנשים לא רק אוהבים ליהנות מתשומת הלב אלא גם לתת. אנשים רוצים לשמוח עם העמיתים שלהם ולפרגן להם. הצלצול המזעזע הזה היה הדרך שלנו כחברה לאפשר להם.
טוני השי, מנכ"ל אתר הסחר האלקטרוני Zappos:
המודל שלנו לשימור עובדים הוא דרך גיבוש חברתי. אנחנו יודעים בוודאות שאם לעובד יהיו חברים במקום העבודה, אם יהיו לו מערכות יחסים טובות עם המנהלים ועם העמיתים – הוא ירגיש שייך והוא ירצה להישאר ולתרום. לכן, יש לנו נוסחה מאוד ברורה לשימור עובדים דרך אירועי גיבוש וחברה. על פי הנוסחה הזו, כל מנהל נדרש לבלות 10%-20% מזמנו, ביחד עם הצוות שלו – מחוץ לעבודה.
המנהלים עורכים תחרויות ספורט של החברה מול חברות אחרות באזור, מארגנים Happy Hour, ימי כיף, הרצאות, טיולים וכל דבר שעולה על דעתם. בכל פעם שאנחנו קולטים מנהל חדש ומציגים לו, כבר בשלב האוריינטציה, את הנוסחה הוא שואל 'מה באמת, כל כך הרבה זמן? זה באמת עוזר? מנהלים באמת מתנתקים מהעבודה לכל כך הרבה שעות?'. אחרי כמה זמן הם לומדים, מה שהמנהלים הוותיקים כבר למדו שכן, זה עובד!
פעילות גיבוש מהנה תורמת לסביבת עבודה אופטימלית. העובדים מרגישים מחוברים יותר כלפי הארגון כלפי המנהלים והעמיתים שלהם. פתאום העובד מוכן לעשות את ה-אקסטרה מייל, להישאר קצת, לעזור לעובד, להחליף אתו משמרת, לגבות אותו או לתת לו עצה טובה כי עכשיו הוא כבר עושה טובה לחבר. חברות היא ערך שמניע אנשים וארגון צריך לא רק לתמוך ביצירת חברויות אלא לעודד ולספק את התשתית.