"למידת עמיתים" – מידות רבות בלמידה אחת

"למידת עמיתים" – מידות רבות בלמידה אחת

"למידת עמיתים" היא שיטת הדרכה בה משולבים אתגר ועניין רב למשתתפים. מהם עקרונות השיטה וכיצד ניתן ליישם אותה בקורס ניהול בכירים?

שיתוף
לימוד עמיתים קורס ניהול בכירים 111
* מאת פולה סיטון

פעמים רבות מתחבטים אנשי הדרכה והעוסקים בהנחיית קבוצות כיצד ניתן להעביר תכני לימוד למשתתפים בקורסים העוסקים במיומנויות רכות בכלל ובקורסי ניהול בפרט, כך שישלבו הטמעת החומר עם אתגר ועניין. אחת השיטות הינה "למידת עמיתים" ובמאמר זה, תתואר המלצה ליישום השיטה בקורסי ניהול בכירים.

 העקרונות המרכזיים בצורת הלימוד הזו בשלב הראשון הם: הפעלת המשתתפים בלמידת התכנים ובהעברתם הלאה לחברים בקורס.

השיטה:

*     חלוקת משתתפי הקורס לקבוצות קטנות (עד ארבעה אנשים בכל קבוצה).

*      הקצאת נושא לעבודה, לכל קבוצה, מתוך מגוון הנושאים הכלולים בקורסי ניהול (דוגמאות לנושאים: "מנהיגות מעצבת לעומת מנהיגות מתגמלת", "דרכים להנעת עובדים", "אינטליגנציה רגשית בניהול", "שיחות משוב תקופתיות- חשיבות ומודל ליישום" וכדומה).

*      למידה והצגת הנושא: כל קבוצה מתבקשת ללמוד את הנושא ולהציגו בפני שאר המשתתפים בקורס, במועד נתון, במשך שעה וחצי על פי פורמט אחיד:

  • הצגת רקע/עקרונות/תיאוריות מובילות בתחום.
  • הצגת מקרי בוחן מעולם התוכן הארגוני עם ניתוח על פי הסעיף הקודם.
  • ניהול דיון כיתתי בנושא.
  • תובנות / מסקנות / המלצות לפעולה ליישום למקרים עתידיים.
  • כל דרך יצירתית להעברת החומר- מבורכת.

שיטת "למידת העמיתים" מגלמת בתוכה יתרונות נוספים:

הטמעת התכנים ומחויבות גבוהה ללמידה– אדם הנדרש לעמוד בפני קהל ולהעביר תוכן כלשהוא, חזקה עליו שילמד את הנושא לעומק. הלמידה לצורך העברת הנושא והניתוח על פי מקרי בוחן מתוך עולם התוכן הארגוני נטמעת חזק יותר בקרב חברי הקבוצה המציגה.

בנוסף, העברת הנושא על ידי חברים לקורס מעוררת עניין וסקרנות על ידי שאר המשתתפים שחוו גם הם הכנה והעברה של נושא.

היכרות אישית מעמיקה בין המשתתפים – אחת ממטרות קורסי ניהול בכירים הינה העמקת ההיכרות של האנשים והיחידות בארגון. בקורסים כאלו, בהם משתתפים מנהלים מיחידות שונות, מומלץ למנף את השיטה להעמקת ההיכרות בין המשתתפים על ידי חלוקה לקבוצות מראש על ידי מנחה הקבוצה. כך שיישמר תמהיל נכון בכל קבוצה של משתתפים שאינם מכירים ביניהם או שיש ביניהם היכרות שטחית, נשים וגברים, משתתפים הבאים לידי ביטוי  יותר בקורס וכאלו הבאים פחות.

היכרות מרחבית מעמיקה את הארגון– חברי כל קבוצה מתבקשים לקיים את מפגשי ההכנה שלהם לקראת הצגת הנושא בכל פעם במשרדו של משתתף אחר. הביקורים ההדדיים במתחמים השונים מביאים עימם היכרות של סביבות העבודה השונות, האתגרים העומדים בפני אותה היחידה וחשיפה לאנשים נוספים חדשים.

אימון המשתתפים– במהלך הכנת הצגת הנושא להעברה בכיתה, מתאמנים המשתתפים על תכנון וכתיבת פרזנטציה, הבניית מסר, הבחנה בין עיקר וטפל, תכנון זמנים ועבודה בצוות.

במהלך המצגת עצמה חווים המשתתפים אימון במיומנויות ניהול ישיבות רבות משתתפים (העברת תכנים בכיתה וניהול דיון כמוהם כניהול ישיבת צוות), העברת מסר בצורה אפקטיבית, עמידה בפני קהל, התמודדות עם התנגדויות ועמידה בזמנים.

אתגר למשתתפים– בפתיחת קורסי מנהלים, בשלב סבב ההיכרות והגדרות הציפיות עולה לא פעם הבקשה מהמשתתפים להיות פעילים ולהתמודד עם אתגרים.

השיטה המוצעת, מגלמת בתוכה אתגרים לא מעטים כפי שתואר מעלה.

בשלב שני, חווית "למידת העמיתים" מאפשרת למנף ערך מוסף נוסף מאתגר ומעצים הנוגע לבחינה עצמית של המשתתפים את עצמם אל מול תדמיתם ותפיסתם על ידי חבריהם לקבוצה, כמו גם את עבודת הצוות שלהם:

עבודת צוות– לקראת המפגש העוקב, מקבלים המשתתפים מאמרים בנושא עבודת צוות.

במפגש עצמו- המשתתפים יושבים על פי סדר הקבוצות מלמידת העמיתים ומנתחים יחד את עבודת הצוות שלהם על פי העקרונות במאמרים שקראו ובשלב מאוחר יותר משתפים את שאר חבריהם לכיתה.

 מודעות עצמית– בתום מפגש למידת העמיתים בה הציגו המשתתפים את הנושאים ולקראת המפגש העוקב, מתבקשים המשתתפים לנתח את אופן ההתנהלות שלהם בצוות (באמצעות שאלון מובנה): מה היו נקודות החוזקה שלהם? היכן יכולים היו לפעול טוב יותר? וכדומה.

המטרה היא לבחון בשלב מאוחר יותר את הניתוח האישי מול המשובים שיקבלו מחבריהם לקבוצה.

 עם סיום ניתוח עבודת הצוות, חוזרים המשתתפים לישיבה בקבוצות העבודה שלהם וכל אחד מהם מתבקש לתת משוב אישי לכל אחד מחבריו לקבוצה, משוב הכולל נקודות חוזקה + נקודות לשיפור.

כך יכול כל משתתף בסופו של תהליך, להשוות את אופן הניתוח שלו את עצמו לצורה בה הוא נתפס על ידי הסביבה שלו ולבחון האם יש פער ועד כמה הוא גדול בין התפישה שלו את עצמו וההערכות שקיבל מחבריו.

 לסיכום, השיטה המוצעת טומנת בחובה ערכים מוספים ומאתגרים וגורפת משובים חמים מהמשתתפים.

ניתן להתאים את השיטה לנושאים ומצבים שונים. כמו למשל, בקורסים קצרים ליישם רק את השלב הראשון ללא שלב ניתוח ההתנהלות והמשובים האישיים מהחברים לקבוצה.

אפשרות נוספת היא יישום השלב הראשון בישיבות צוות: חלוקת האנשים לזוגות/שלשות (תלוי בגודל הצוות) ובחירת נושאים הקשורים לעולם התוכן המקצועי של האנשים.

בכל אחד מישיבות הצוות מקצים זמן מוגדר בו מציגים האנשים את הנושא שלהם, ובתום ההצגה מנהלים דיון עם שאר החברים.

 בהצלחה!

* הכותבת הנה מנהלת מחלקת אימון עסקי ופיתוח ארגוני בחברת אל על.

מבצע כנסי 2025

אין תגובות

השאר תגובה