"איתור הטאלנט הבא לארגון דומה מאוד לאיתור ספורטאים מוכשרים לקבוצות. במילים אחרות, השיטות לאיתור המהנדס בעל הכישורים, הידע והניסיון הייחודיים הנדרשים לחברת הייטק, דומים במידה רבה לאיתור הכדורגלן או הכדורסלן המבטיח הבא", אומרת קרן יקיר הראל, מנהלת גיוס גלובלית בחברת נייס, בראיון לקראת הרצאתה בכנס מקורות הגיוס השנתי שייערך ב-29 באוקטובר בכפר המכביה על ידי HRus ו-HRD.
"ארגון שמנסה לאתר מועמדים מוכשרים נוהג לבנות מאגר מועמדים, בין היתר באמצעות סריקת הרשתות החברתיות ויצירת קשרים עם מועמדים פוטנציאלים. שיטות איתור דומות ננקטות גם בתחום הספורט. בשני הענפים המאתרים חייבים להיות מאד פרואקטיביים. במקרה של חברות הייטק המשמעות היא שיש ליזום פניות לאירועי חדשנות, דוגמת מיטאפ והאקטון, וכן לצאת בקמפיינים של 'חבר מביא חבר' בתוך הארגון.
"המגייס חייב להיות בעל יוזמה ותושייה כדי לאתר בעצמו את המועמדים המתאימים ביותר, שיביאו לחברה את הערך הרב ביותר, באופן שיאפשר לה להתמודד מול המתחרים בשוק ואף לגבור עליהם. חברות ההייטק מגייסות בעיקר אנשי פיתוח. זהו שוק הנמצא בתחרות קשה. לכן, חברות הטכנולוגיה חייבות להתבלט, ולשם כך עליהן ליזום ולהשקיע מאמצים ניכרים במטרה לגרום למועמדים הטובים ביותר לרצות לבוא אליהם ולא לחברות המתחרות".
כיצד עושים זאת בפועל?
"יש למנף את המיתוג של הארגון בכל המישורים ולהסתכל על המועמדים הפוטנציאלים ממש כפי שמועדוני ספורט בוחנים את המועמדים הפוטנציאלים שלהם, ואז לנקוט בפעולות שהן תוצאה של חשיבה מחוץ לקופסה. בספורט מתחילים בקבוצות נוער. מגדלים נבחרות מגיל מאד צעיר. באותה מידה בחברות היייטק ניתן לגייס סטודנטים ולטפח אותם להיות המנהלים הבאים. הרעיון הוא לטפח את העובדים הפוטנציאלים מהשלב המאוד מוקדם. הסטודנטים עובדים בחברה על תקן סטודנט, וברגע שמסיימים את הלימודים משתלבים בחברה במשרה מלאה. המטרה היא להגיע ראשונים אל האנשים המוכשרים בעלי הפוטנציאל".
כיצד ניתן למנף את מיתוג המעסיק של החברה?
"בדומה למועדוני ספורט שממתגים עצמם באמצעות הבלטת היתרון היחסי של המועדון לגבי השחקנים, ארגון עסקי חייב לייצר Employee Value Proposition (ערכם של יתרונות החברה מנקודת ראות העובדים בתמורה לביצועיהם). למועמדים בתחום ההייטק נספר על החדשנות בארגון, על הטכנולוגיה המתקדמת והמוצרים הייחודיים. הרעיון הוא לייצר גאוות יחידה ולייצר ערך. לתת למועמד תחושה שאם יעבוד בחברה הוא יהיה שייך לארגון שמייצר ערך אמיתי.
"פרט לכך, נדגיש בפניו את אפשרויות ואת הזדמנויות הקידום בתוך החברה, כמו גם את האפשרות לבצע מגוון גדול של תפקידים. בין היתר נפרוש בפני המועמד את האפשרות לניידות פנים ארגונית, כמו למשל האפשרות לעבור מתפקידי פיתוח תוכנה לתפקידי ניהול מוצר שהם יותר על הגבול בין הפיתוח לשיווק. כמו כן נדגיש את אפשרויות הרווחה המוצעות, התנדבות בקהילה ועוד".