עו"ד גל גורודיסקי, ממשרד עורכי דין גורודיסקי ושות' בתל אביב, העוסק בדיני עבודה ופנסיה, מסביר מדוע תביעות של עובדים על פגיעה בפנסיה שלהם, עדיין איננה תופעה נפוצה, והיא אף ממש בחיתוליה ביחס לתביעות הסטנדרטיות בדיני עבודה. לדבריו, כל עובד ולו הצעיר והמוחלש ביותר, יודע כיום מהי הודעה מוקדמת, דמי הבראה, פיצויי פיטורין וכיו"ב. מדובר על חוקי עבודה ברורים ונגישים לכל ועובדים שזכויותיהם נרמסו תובעים, הן כדי לקבל את כספם והן מתוך עקרון הצדק, גם כאשר מדובר על סכומים זעומים.
אולם כאשר מדובר בפגיעה בתנאי הפנסיה, פגיעה שיש לה השלכה אדירה על העתיד הכלכלי שלנו ושל בני משפחתנו, יש מעט מדי תביעות ביחס לעבירות. על פי עו"ד גורודיסקי זה נובע בעיקר מחוסר ידע של ציבור העובדים לגבי הסדרי הפנסיה שלהם.
עו"ד גורודיסקי: "קיים כיום קושי לקבל עצה מקצועית טובה שאיננה נגועה בניגוד עניינים. לכן, יועץ משפטי בתחום הפנסיוני עשוי להיות קריטי ליכולתם של רבים להתקיים בכבוד בהגיעם לגיל הפרישה. הפנסיה היא הנכס המשמעותי ביותר – לעיתים היא אף מהווה נכס משמעותי יותר מדירה, וזאת לאור עליה ניכרת בתוחלת החיים בעולם המערבי."
ראשית כל, כיום כל עובד שמלאו לו 21 שנים, זכאי לקצבת פנסיה. למרבה הצער אנו עדיין עדים למקרים לא מעטים שמגיעים למעמד של בית דין לעבודה, בגין אי תשלום פנסיה לעובדים. אולם מה שמטריד במיוחד היא העובדה שגם בעלי הסדרים הפנסיונים חשופים להפסדים משמעותיים. אז כיצד יכול העובד, שלא מבין דבר וחצי דבר בהסדרים פנסיוניים, לוודא שעתידו הכלכלי לא נמצא בסכנה?
לקבל המלצה בכתב מסוכן הביטוח
החל משנת 2006 מחויב סוכן הביטוח לספק ללקוח מסמך ובו נימוקים להמלצה שלו בנושא מסלול הפנסיה. החובה קיימת גם לגבי שינויים בקופות גמל. לכן אם יש ללקוח ספק בשאלה האם התוכנית הפנסיונית שלו מתאימה, כל שעליו לעשות הוא לבקש מסוכן הביטוח לערוך בדיקה ולדאוג כי בסיום התהליך יקבל מסמך המלצה.
חשוב: בימים אלה נידונה תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח שסוכן הביטוח לא נימק המלצותיו בכתב. כיום קל יותר להוכיח את אחריותו של סוכן הביטוח למחדל כאשר המקרה מגיע לבית המשפט.
איחורים של המעביד בהפקדת כספי פנסיה הינם בגדר עבירה
חרף העובדה שהמעסיק מפחית את הכספים משכרו של העובד במועד תשלום השכר, לעיתים עובר זמן רב עד שכספים אלה מופרשים לקופת הפנסיה. איחור בהפקדת כספים על ידי המעסיק מהווה הלנת שכר. איחור בהפקדת הכספים בחשבון הפנסיוני, גורם לעובד להפסד של ריבית והפרשי הצמדה ולעיתים אף לחיוב בריבית פיגורים על ידי הקופה. ניתן לבדוק את האיחורים על ידי בדיקת תאריכי ההפקדה בדוח הקופה. גם אם במהלך תקופת העבודה יבחר העובד שלא להתעמת עם המעסיק, הוא יוכל לתבוע את ההפרשים עם סיום יחסי העבודה עבור תקופת התיישנות של 7 שנים.
התאמת הניכויים להפקדות
מומלץ לבדוק שהסכומים שהופקדו מתאימים לסכומים שנוכו מהשכר, כאשר מסכמים את כל הסכומים שהופחתו מהשכר. במקרה שמתגלים חוסרים, מחויב המעסיק לבצע השלמה של הסכומים החסרים. במקרה ויש חוסרים, גם אם מדובר בסכומים קטנים, יוכל העובד להגיש בקשה לאישור תביעתו כייצוגית, כך שהוא וחבריו לעבודה יקבלו את המגיע להם.
שינויים בהפקדות בתכניות אישיות
ההפקדות לביטוח הפנסיוני צמודות לעיתים למדד. לכן, במשך הזמן גדלה הפרמיה בשיעור עליית המדד. אולם, לעיתים מתגלה כי הפרמיה גדלה באופן משמעותי במשך זמן קצר. במקרה כזה, יש לפנות לחברת הביטוח או הסוכן ולבקש הסברים. בימים אלה מתבררת תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח בגין הגדלת הפרמיה מעבר למותר על פי תנאי הפוליסה.
שינויים בדמי ניהול
קופות הגמל נוהגות מדי פעם לשנות את שיעור דמי הניהול אותם הן גובות. לרוב, שינוי שיעור דמי הניהול מותר על פי תקנון קופת הגמל, אולם לעיתים מקבל עמית או קבוצת עמיתים אישור או התחייבות מהחברה המנהלת, לעניין גובה דמי הניהול. במקרה כזה לא רשאית הקופה לשנות את דמי הניהול ובמקרה ששינתה, זכאי העמית לדרוש החזרים ואף לפתוח בהליכים משפטיים.
תביעה ייצוגית
במקרים בהם מדובר בתקלה שיטתית, הפתרון לכשל זה מצוי בהליך התובענה הייצוגית, אשר מאפשר ללקוח המגיש תובענה ייצוגית בעילה צודקת, לקבל גמול עבור מאמציו. גמול זה אינו קשור לסכום העילה האישית ועשוי לעיתים להגיע לסכומים נכבדים של עשרות ומאות אלפי שקלים, תלוי בסכום התובענה הייצוגית.