כדי לחשוב מחוץ לקופסה צריך להיכנס לתוכה קודם. זה העיקרון המנחה ב'סיעור מוחות הפוך'.
סיעור מוחות הפוך, הוא כלי שנועד לקבל את התשובות הטובות ביותר לסוגיות שאנו מעוניינים לפתור, בצורה של חשיבה סופר יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסה.
איך זה עובד?
בטרם נבין זאת, עלינו לבחון את עקרונות סיעור המוחות הרגיל. סיעור מוחות הוא תהליך של חשיבה קבוצתית, שנועד לגייס את המשאבים היצירתיים של הקבוצה, לצורך פתרון בעיות ופיתוח רעיונות. הקבוצה דנה בשאלה או ברעיון מסוים, כשכל אחד מחברי הקבוצה מעלה רעיונות משלו לתמיכה ברעיון המרכזי או לתשובות לשאלה שנשאלה. לבסוף, משאירים את הרעיונות המבריקים ביותר ומנסים ליישם אותם. אלכס פ. אוסבורן, שותף במשרד הפרסום האמריקאי הגדול "ברטון, דארסטין ואוסבורן", פיתח את שיטת סיעור המוחות בשנות ה- 50, ועד היום היא מיושמת במרבית החברות בעולם ומוכחת כיעילה מאוד.
מהו סיעור מוחות הפוך?
סיעור מוחות הפוך הוא כמו סיעור מוחות רגיל, אך פועל בכיוון ההפוך. לדוגמה, במקום לשאול את הקבוצה "כיצד נוכל להגדיל את המכירות שלנו?", נשאל: "כיצד נוכל לצמצם ככל האפשר את המכירות". התשובות והרעיונות שיתקבלו מחברי הקבוצה, לכאורה נועדו "להזיק" לחברה ככל האפשר, כיוון שככל הנראה יעלו רעיונות כגון: "להעלות את מחירי המוצרים למקסימום", "לדבר בצורה פוגענית ללקוחות", "לצמצמם את פלח השוק מולו החברה פועלת".. וכד'. הרעיונות הללו לו היו מיושמים, היו מקטינים את היקף המכירות של החברה ופוגעים ברווחים הכלכליים. אלא מה? בסיעור מוחות הפוך, אין כוונה ליישם את הרעיונות שעולים במהלכו, אלא להפך – להשתמש ברעיונות השליליים ביותר כדי לקבל את הרעיונות החיוביים ביותר. ממה כמו פסיכולוגיה הפוכה.
לדוגמה, את הרעיון "לצמצם את פלח השוק מולו החברה פועלת" כדי להקטין את המכירות, אפשר להפוך ב- 180 מעלות לרעיון "להרחיב את השווקים מולם החברה פועלת" כדי להגדיל את היקף המכירות, ובכך קיבלנו פתרון אפקטיבי לצורך הגדלת המכירות.
רעיון סיעור המוחות ההפוך, אפקטיבי ביותר. ככל שהרעיון השליליים יהיו שערורייתיים ומרחיקי לכת יותר, כך היפוכם יתורגם לרעיונות חיוביים יצירתיים ופרודוקטיביים יותר ויותר.
כיצד ניתן לאמץ את השיטה לשיפור משאבי האנוש?
מנהלי משאבי האנוש יכולים לקחת קבוצת עובדים גדולה, ולשאול אותם את השאלה "כיצד נוכל להפוך למנהלי משאבי אנוש גרועים?". בדרך זו, אתם גם תקבלו תשובות אותנטיות לדברים שיתכן שאתם עושים גרוע, לא במודע (כשהשאלה היפותטית, קל לעובדים להתייחס אליה מבלי לחשוש למעמדם), וגם תקבלו רעיונות שליליים שתוכלו להפוך אותם לחיוביים ופרודוקטיביים.
דוגמה לכמה רעיונות אפשריים:
להזניח את עניין רווחת העובדים.
למגר אפשרויות פיתוח וקידום בחברה.
לגרום לטעויות בחישובי השכר.
לקלקל את האיזון בין חיי העבודה והבית.
כל אלו רעיונות שתוכלו להפוך לחיוביים כגון: לדאוג לרווחת העובדים, להקפיד על חישובי שכר מדויקים, ליישם תהליכי קידום ופיתוח לעובדים בחברה, ליישם מודלים של איזון בין חיי העבודה והבית.
אך כיצד נזכה לרעיונות מקוריים יותר? פשוט. ככל שהרעיונות השליליים יהיו יצירתיים יותר, כך יתקבלו רעיונות חיוביים יצירתיים בהתאם.
לדוגמה: "לעבור ליד משרדי העובדים ולהעיר להם באקראי שהם עושים עבודה גרועה". זה רעיון שיתהפך ל"לעבור ליד משרדי העובד באופן אקראי ולהחמיא להם על עבודתם הטובה." וכן הלאה.
חשוב לעודד את קבוצת סיעור המוחות להעלות רעיונות שליליים שערורייתיים ככל האפשר, בדרך זו תזכו לרעיונות חיוביים מקורים ויצירתיים.