יואב ונטורה, שותף ומנהל בחברת AKT, הרצה בכנס HR-Tech שנערך בשבוע שעבר על מגמות גלובליות בתחום המחשוב. ונטורה, מהנדס תעשיה וניהול בהשכלתו, סיפר כי נמצא לא מעט שנים בתפר שבין עולם ה-IT למשאבי האנוש, כאשר ליווה לא מעט ארגונים בנושא זה.
לדבריו, אחד הדברים שרובינו חשים בתקופה האחרונה היא שמשהו קורה בעולם הטכנולוגיה ומשאבי האנוש, וכנראה זה אומר משהו. לא בטוח שלפני חמש שנים היה מקום לכנס כזה. כיום, לעומת זאת, נושא הטכנולוגיות יותר ויותר רלוונטי לעסק. ואכן מחקר מצא כי 75% מהארגונים נמצאים כיום בעיצומו של פרויקט טכנולוגי כלשהו.
כדי להבין אילו מגמות קיימות בטכנולוגיות משאבי אנוש, לקח ונטורה את משתתפי הכנס למסע בזמן:
בשנות ה-80-90 – היו קיימים בסיסי נתונים.
בשנות ה90 ועד השנים שנת 2000 – החלה עליית ה-ERP.
בשנים 2000 עד 2008 – "מגדל בבל" – רוב הארגונים פיתחו ארכיטקטורות עצומות ואף מפלצתיות של טכנולוגיות.
בשנים 2008-2011 – החזקים שורדים – חל משבר כלכלי, חברות התאחדו והרבה לא שרדו.
2012 ואילך – הדור הבא של הטכנולוגיה.
כשהחלו לדבר על ERP בשנת 2000 – "באג 2000" היתה תקופת השיא – הכניסו לארגונים את המערכות הלוגיסטיות והפיננסיות, ומבחינת משאבי האנוש – רק מערכות נוכחות ושכר.
במהלך הזמן נכנסו מערכות ספציפיות יותר וגם חבילות שלמות. ככל שהארגונים היו גלובאליים, גדולים ומסועפים יותר – העניין היה יותר ויותר מסובך, ועל גבול הבלתי אפשרי לניהול.
תקופת המשבר הכלכלי בשנת 2008 סימן משהו לתעשיית ה-IT. קמו ספקים רבים שנתנו מענה בתחום מערכות הגיוס, מבחנים, למידה ועוד. ארגונים יכלו לקנות פתרונות ספציפיים מהספקים, שבינתיים סגרו כי לא היה הגיוני לתת מענה כה מסוים.
השוק השתנה באופן דרמטי כאשר אותם ספקים התאחדו ועברו לטכנולוגיית ענן. אם פעם ההארד קור של משאבי האנוש היה ניהול תיקי עובדים, כיום גם חלקים מאלה עוברים לטכנולוגיה ב-mobile וב-social.
מהם השינויים שחלים כיום ולאן הם צפויים להגיע?
- מעבר לחברות תוכנה אינטגרטיביות. לכמה מהארגונים יש מערכת אחת עד שלוש בלבד המנהלות את כל תחום משאבי האנוש בארגון? ברוב הארגונים כמות המערכות שיש היא אדירה, וככל שהארגון מסועף ומורכב, כך העבודה מסובכת יותר, וקשה לנהל מספר ספקים במקביל. גם כאשר ישנם ממשקים רבים העלות היא גבוהה יותר. לכן גם ספקי המערכות כבר אינם יכולים להרשות לעצמם לומר שהם מספקים מערכת גיוס אחת בלבד.
- תוכנה בשירות מודל ענן. הגישה לתוכנה היא דרך הרשת. במודל ענן קונים שימוש למספר שנים מסוים והחברה הופכת להיות בעלת הנתונים ולא בעלת התוכנה. שיש לקחת בחשבון שהתשלום הוא שנתי ולא חד פעמי. הספק מעדכן שדרוגים באופן תדיר ולא אחת למס' שנים. יחד עם זאת, במודל ענן יכולת הגמישות היא פחותה, ואפשר פחות לתפור עבור הארגון בדיוק מה הוא רוצה.
- חוויית משתמש. ממשק המשתמש במערכות משאבי אנוש הוא נושא כאוב למדי, מכיוון שאוכלוסיית המשתמשים כוללת את כל הארגון ולא קבוצה קטנה, ואלה הן פעולות שלא נעשות באופן יומיומי. לכן חוויית המשתמש היא קריטית ולא "nice to have".
- אנליטיקה. בכל ארגון מצטבר ידע רב, יש הרבה דיבורים לאחרונה על BIG DATA. כך שעל ארגונים לשאול עצמם האם הם עושים שימוש מושכל במידע הנצבר, ולייצר תשובות לשאלות באופן נגיש, שמנהלים יקבלו מידע תמציתי אודות HR.
לסיכום, השוק הישראלי הוא מעט נגרר מאחור בכל הנוגע לטכנולוגיות משאבי אנוש. חברות ישראליות מקומיות, שאינן גלובליות, אינן תמיד יכולות להנות מהטכנולוגיות, משום שהן מופעלות בשפה האנגלית. למעשה למגזרים השמרניים יותר, כגון בנקים ומשרדי ממשלה, לוקח זמן רב יותר לבדוק את הטכנולוגיות ואת האפשרות בשימוש בהן, אך יחד עם זאת ברור כי מגמות אלה באות על מנת להישאר.