מאת: ד"ר ורדה זילברברג*
משבר הוא מצב במהלכו ישנה סכנה להתמוטטות או ערעור של מערכות מרכזיות בארגון. מערכות אלו כוללות בין היתר את המערכת הפיננסית, מערכת היחסים והאמון עם הלקוחות, מערכת יחסי העבודה וכן היציבות התעסוקתית של העובדים. לרוב, גורם חיצוני מערער את המערכות הללו, כאשר המשבר עצמו פורץ בשל חוסר תגובה או תגובה לא הולמת של הארגון לאירועים המתרחשים.
הסכנה העיקרית במצב זה היא לא רק הנזק מעצם המשבר, אלא הסלמה במצב והידרדרות המשבר למערכות נוספות. לדוגמה, אחת התוצאות של משבר בארגון יכולה לבוא לידי ביטוי בעזיבה של עובדים. תגובה לא מספקת של הארגון לכך, יכולה להוביל לערעור המערכת הפיננסית, היסוס בקרב הספקים והסתייגות מצד הלקוחות. במידה ותחול הידרדרות כזו לא יהיה זה כבר מצב משברי, אלא שהגענו ממש למצב חירום, בו יש סכנה קיומית לארגון.
לכן, המטרה העיקרית והמיידית בטיפול במשבר, היא לייצב את המערכת, להחזירה לאיזון ולעצור את ההידרדרות. לשם כך יש לקחת בחשבון מספר עקרונות:
• אל תגיבו בפזיזות ואל תחפזו למעשים נמהרים שאין מהם דרך חזרה. יחד עם זאת, יחסו למצב את מלוא החשיבות והדחיפות ואל תדחו את הטיפול.
• בצעו הערכת מצב שקולה הכוללת בעיות, גורמים, סיכונים וסיכויים, אך היזהרו שלא לשקוע בניתוחים מסובכים שעלולים להוביל לשיתוק (Paralysis by Analysis).
• התייעצו עם גורמים שאפשר לסמוך עליהם לפני נקיטת צעדים.
• היזהרו מהבושה. זכרו, חיסיון יתר הוא לעיתים רציונליזציה לבושה, שמובילה לכישלון.
• חפשו אמצעים מיידים להקלת המצב גם אם הם רק לטווח קצר, אבל אל תסתפקו בהם ופעלו למתן פתרונות לטווח ארוך.
• נסו לגייס תמיכה מכל מקור אפשרי, הן בתוך הארגון והן מחוץ לארגון. לפעמים אפשר לגייס את מקורות הלחץ העיקריים, כדוגמת הבנקים, לשם פתרון המצב. גם הם יודעים שאם המצב ידרדר כולם יפסידו.
• משבר איננו רק מצב בעייתי ברמה עובדתית. זהו מצב המעורר חרדות ורגשות קשים העלולים לפגוע בשיקול הדעת ובתפקוד. לפיכך, התמיכה הנדרשת איננה רק במישור התפקודי אלא ואולי בעיקר – גם במישור הרגשי.
• מומלץ להקים צוות מחץ לניתוח שקול של המצב והצעת פתרונות אפשריים.
• זכרו: המשבר יחלוף, לפעמים כל שנדרש הוא להחזיק מעמד עד האביב ולצבור כוחות לפריחה.
* ד"ר ורדה זילברברג, מרצה בבית הספר למדעי ההתנהגות, המסלול האקדמי המכללה למנהל, יועצת ארגונית, ד"ר לפסיכולוגיה – בתחום אתיקה בארגונים