לימור אפיק
(רועי קונקי, מנהל משאבי אנוש ServiceNow ישראל, ירצה בכנס הגיוס השנתי 2017 שיערך ב- 11 בספטמבר בכפר המכביה.)
מנהלי משאבי אנוש רבים יטענו כי אחת המשימות המכבידות והקשות ביותר היא פיטורי עובדים. אולם, משימה לא פחות מאתגרת, בהתמודדות של מחלקת משאבי אנוש היא התפטרות של עובדים. האם מנהלי משאבי אנוש חוקרים את ההתפטרות ומנסים לזהות את הגורמים שהביאו להתדרדרות? סביר להניח שכן. לרוב הסיבות קשורות לבוס שקשה להסתדר איתו, תנאי עבודה ומשכורת, אולי ריחוק פיזי מהבית או שינויים משפחתיים שהופכים את מקום העבודה לפחות רלוונטי. עם חלק מהסיבות האלה, מנהלי משאבי אנוש יודעים להתמודד, ועם אחרות לא תמיד ניתן להתמודד, אולם תמוהה מכולן היא הסיבה – קשה לי להיות עובד בארגון שלכם.
למה מתכוון עובד שאומר משפט כזה?
מזל טוב. העובדת שלכם התחתנה. הבוקר היא שבה מירח דבש, זורחת וחיובית ניגשה למלאכת עדכון שם המשפחה החדש בארגון. היא הרימה טלפון למשאבי אנוש, אחר כך שלחה מייל לחטיבת כספים, דפקה למנהל מערכות מידע על הדלת ובקשה כי יעדכנו הפרטים בכל המערכות בארגון, לרבות שינוי שם משתמש. בנוסף פנתה לאחזקה ובקשה שיתלו שלט מעודכן על דלת משרדה. למזלה, הגיעה שעת ארוחת הצהרים והיא יצאה למנוחה קצרה.
זו דוגמא אחת מיני שורה ארוכה של תהליכים פנים-ארגוניים, מייגעים ומתישים, שהעובד חווה בארגון. אז ראשית, תשאלו את עצמכם סדרה של שאלות:
– האם העובדים שלכם נהנים מן הצרכים הבסיסיים שיהפכו אותם ליעילים וליצרניים?
– האם אתם מספקים להם מענה מקצה לקצה לכל השאלות והבקשות הנוגעות לתחום משאבי אנוש?
– האם העובדים יכולים לבדוק מה מצב המענה לשאילתות שהגישו בכל רגע נתון?
– האם אתם מיידעים את העובדים לגבי הסטטוס של בקשותיהם?
– האם העובדים יכולים לבצע את כל האמור לעיל ממכשיר המובייל שלהם?
ובכן, אין ספק, כי אחת המטרות של מחלקת משאבי האנוש היא להפוך את החיים של העובד בארגון לנעימים, זורמים, קלים להתנהלות. חשבו על ארגון שמטרתו הצלת חיים, האינטרס של הארגון הוא שהעובדים שלו יהיו ממוקדים במשימה הקריטית ולא בהתנהלות לוגיסטית בתוך הארגון בנוגע להחזרים כספיים, חופשות שנתיות או כל שאלה אחרת הנוגעת לרווחתם. גם ארגונים שהמשימה הקריטית שלהם היא פיתוח מוצרים ושירותים, בניית מערך מכירות חדש או ניהול קול סנטר ירצו בעובדים ממוקדי משימה, שאינם מבזבזים זמנם על הליכים לוגיסטיים פנים-ארגוניים.
הפתרון טמון קודם כל בשימת לב לפרטים, והתחקות אחר המסע של העובד בתוך הארגון. אם תתייחסו לעובדים שלכם לרגע כלקוחות ותחשבו כיצד להפוך את חווית העובד שלהם בארגון לחוויה חיובית המטפחת איינג'מנט הרי שעליתם על הדרך הנכונה להשאיר אותם עמכם לשנים ארוכות.
מפת הטכנולוגיה בעולם משאבי אנוש
במרבית הארגונים צוותי משאבי אנוש משקיעים יותר מ- 30% מזמנם בלספק מידע שחוזר על עצמו שוב ושוב. באופן טבעי, המידע לא תמיד עקבי ומדויק ולא פעם זמני התגובה הארוכים מובילים לתחושת תסכול בקרב העובדים. הריטואל הסיזיפי הזה יוצר תסכול ושחיקה גם בקרב עובדי מחלקת משאבי אנוש אשר אינם מתפנים לעסוק בנושאים אסטרטגים יותר.
כדי לקבל תמונת מצב על מה שקורה אצלכם בארגון, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
– כמה זמן משקיע צוות ה- HR על אדמיניסטרציה יומיומית והשבה על אותן שאלות שוב ושוב, באמצעות המייל, הטלפון או פנים אל פנים?
– האם העובדים שלכם מעדכנים באופן ידני טבלאות ודפי מעקב?
– האם אתם מצליחים לחזות מראש את הצרכים של העובדים ולנהל את הציפיות שלהם?
לכאן חייבת להיכנס הטכנולוגיה. זה לא סוד כי מחלקות משאבי אנוש מפגרות אחרי מחלקות אחרות בארגון בכל הנוגע למערכות IT ומרביתן השקיעו בטכנולוגיה לניהול מידע וטרנזאקציות אך פחות בניהול האינטראקציה. החדשות הטובות הן כי יש היום בשוק פתרונות HCM (Human Capital Management) נהדרים אך מרביתם אינם מקיפים את כל האספקטים ולכן, המייל ממשיך לשמש ככלי מרכזי לניהול האינטראקציה עם העובדים.
יחד עם זה, ניתן למצוא היום אפליקציות בענן המיישמות את כל הידע שהצטבר בעולם של שירות לקוחות לעולם משאבי האנוש. עבודה עם אפליקציות אלה, המתאימות את עצמן במדויק לצורכי הארגון שלכם, משפרות את חווית העובד בארגון בצורה משמעותית כך שיעשה הכל כדי להישאר עימכם לשנים ארוכות.
הכותבת היא מנהלת אזורית, ServiceNow ישראל